بایگانی فروردين ۱۳۹۸ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




یافته‌های محققان کشور درباره سیل شیراز اعلام شد


دو دلیل مهم رخداد سیل "انسان‌ساخت" شیراز

سیل ۵ فروردین ماه جاری دروازه قرآن شیراز که از این به بعد باید نام آن را سیل "انسان‎ساخت" نهاد، اگرچه زمان رخداد آن از سایر سیل‌های اخیر کمتر بوده، ولی بیشترین کشته را به همراه داشته است که به گفته محققان دخالت انسان مهمترین دلیل بروز آن بوده است.

در روز ۵ فروردین ماه "دروازه قرآن" شیراز شاهد رخداد سیلابی بود که به گفته محققان این سیل هر چند که از سایر سیل‎های اخیر کشور چون گلستان و ایلام کمتر بود، ولی تلفات انسانی آن بالا بوده است.

دانلود داده تغییرات آب و هوایی (2006 - 2096) روزانه از NCCS ناسا با پایتون


بسیاری از مدل های گردش جهانی (GCMs) با داده های تاریخی و آینده بارش، حداکثر دما و دمای حداقل برای سناریوهای مختلف وجود دارند. داده ها در زمانبندی روزانه از سرورهای خاص در دسترس هستند، در این آموزش ویژگی های اصلی NASCAR THCSDS Data Server را نشان می دهیم که مجموعه داده های روزانه پیش بینی شده جهانی (NEX-GDDP) را فراهم می کند که دارای دو نوع از چهار گاز گلخانه ای سناریوهای انتشار داده ها از این مجموعه داده ها از 1950 تا 2100 در گذشته و آینده

DEM و منحصر کردن شبکه جریان با پایتون و Pyshed - آموزش


مقدمه

در دوران مدرن، الگوریتم های کامپیوتری می توانند ویژگی های هیدرولوژیکی را از ساخت توپوگرافی تفسیر کنند. پس از تعریف یک حوضه زهکشی، تمام آب هایی که در یک منطقه قرار می گیرند، باید در یک خروجی مشترک با گرانش به عنوان تنها نیروی محرکه تخلیه شوند. برای یک توپوگرافی حوضه ای "هیدرولوژیکی"، تمام شبکه های زهکشی باید مسیر نزولی را به نقطه تخلیه داشته باشند، بنابراین هر سینک یا depressions "مسیر" روبروی سطح را متوقف می کند و کامپیوتر از شبکه رودخانه عبور نخواهد کرد.

تهیه نقشه برای رفع حصر آب در مناطق سیل زده خوزستان

مدیرکل نقشه‌برداری جنوب غرب کشور گفت: به لحاظ علمی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و تحلیل‌های متخصصان نقشه‌برداری برای هدایت آب‌هایی که به صورت تالاب در بالای شهرها ایجاد شده بود، اقدامات لازم انجام شد تا در کوتاه‌ترین زمان رفع حصر آب صورت بگیرد.

مهندس اسماعیل فکور در ارتباط مستقیم که از طریق ویدئو کنفرانس با نشست تخصصی مدیریت سیلاب و اطلاعات برقرار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: در بخش امدادی متخصصان سازمان نقشه برداری با ایجاد نقشه‌های لازم به دستگاه‌های اجرایی کمک کردند.

نقشه‌های پهنه‌بندی و تجزیه و تحلیل سیل گلستان

توسط پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفت؛

گروه سنجش از دور و GIS دانشگاه تربیت مدرس در راستای انجام رسالت دانشگاهیان و ارائه علل وقوع سیل در استان گلستان، نقشه‌های پهنه‌بندی و تجزیه و تحلیل سیل این استان در تاریخ ۳ و ۱۳ فروردین ماه سال جاری را بررسی کرد.

به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، گروه سنجش از دور و GIS دانشگاه تربیت مدرس، نقشه‌های پهنه‌بندی و تجزیه و تحلیل سیل استان گلستان در تاریخ ۳ و ۱۳ فروردین سال جاری را با استفاده از اطلاعات مکانی و تصاویر راداری و اپتیکال ماهواره‌های 1 Sentinel ، 2 Sentinel سازمان فضایی اروپا و همچنین ماهواره لندست ۸ سازمان فضایی آمریکا تهیه کرد.

بررسی چالش‌های عمده مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی کشور


در دانشگاه تربیت مدرس صورت می‌گیرد

پژوهشکده مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس نشست یک روزه‌ای را با عنوان "مدیریت پایدار منابع آب زیرزمینی" بر گزار می‌کند که آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسان صنعت آب با وضعیت کنونی و چالش‌های عمده مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی کشور را هدف قرار داده است.

پژوهشکده مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس نشست یک روزه‌ای را با عنوان " مدیریت پایدار منابع آب زیرزمینی" در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه امسال برگزار می‌کند.

آخرین وضعیت بارندگی‌ها در ایران


بارش‌ها از مرز 300 میلیمتر گذشت. حجم بارندگی تمامی استان‌های کشور از میانگین 50 ساله فراتر رفت

بارندگی‌های مناسب چندماه اخیر موجب شده است تا کشور ما پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه کند و این امر موجب شده است تا حجم بارندگی‌ تمامی استان‌های کشور از مدت میانگین 50 سال اخیر کشور هم فراتر برود.

بیانیه انجمن برق‌آبی و کمیته ملی سدهای بزرگ


بیانیه مشترک انجمن برق‌آبی ایران و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، درباره سیلاب‌های فروردین 98

انجمن برق‌آبی ایران و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، درباره سیلاب‌های فروردین 98 بیانیه مشترک صادر کرد.


متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

پشت پرده بارندگی‌های سیل آسای امسال


عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: در بارش‌های اخیر تمامی عوامل باران زا اعم از فاز مثبت نائو، جت استریم، فرآیند هم رفتی جریان و صعود هوا دست به دست هم دادند و آنچنان با سامانه ادغام شدند که قدرت بارش چندین برابر شد.

رضا نوروز ولاشدیبا رد شایعات مربوط به وقوع سیلاب‌های اخیر کشور در اثر پدیده بارورسازی ابرها گفت: مطابق مطالعات انجام شده روش بارورسازی ابرها، قابلیت ایجاد بارش و بارندگی تا این اندازه را نداشته و تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد در بهبود بارش‌ها بهره‌وری دارد؛ ضمن اینکه همیشه پیش بینی‌ها ۱۰۰ درصد و همانگونه که مدنظر کارشناسان است محقق نشده و امکان بارش در محل‌هایی غیر از نقاط مشخص شده وجود دارد.

جهان اولی‌ها برای مقابله با سیل چه می‌کنند؟


فروردین ماه سال جاری، یک "سین گِلی" به سفره هفت‌سین مردم برخی شهرهای ایران اضافه شد. سیل با بی‌رحمی پیشروی کرد و اکنون حدود یک ماه است که ایران با خرابی‌های بر جای مانده از آن دست و پنجه نرم می‌کند.

در سیل اخیر مسئولان و مردم خوش قلب کشور تاجایی که توانسته‌اند به مردم سیل زده یاری رسانده‌اند اما خالی از لطف نیست اگر بدانیم کشورهای جهان اول که دارای صنعتی پیشرفته هستند، چگونه با این مشکل روبرو می‌شوند و چه کارهایی را برای جلوگیری از آن که یکی از خطرناک‌ترین انواع بلایای طبیعی محسوب می‌شود، انجام می‌دهند.

بارش‌های سیل‌آسا در اردیبهشت دروغ است

در پی انتشار اخباری مبنی بر وقوع سیل در اریبهشت‌ماه در بیشتر مناطق کشور، مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی، این خبر را مردود دانست و گفت: تا دو هفته بعد انتظار بارش سنگینی در ایران نداریم.

همکاری اتحادیه اروپا و وزارت نیرو در حوزه مدیریت منابع آب ایران

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل خبر داد:

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل با اشاره به نشست امروز هیئتی از بخش آب اتحادیه اروپا با مسئولان حوزه آب و بین‌الملل وزارت نیرو، گفت: این جلسه برای بررسی راه‌کارهای همکاری دو طرف و نحوه تخصیص کمک‌های اتحادیه اروپا به پروژه‌های حوزه آب ایران برگزار شد.

فرهاد یزدان‌دوست با اشاره به نشست امروز اعضای بخش آب اتحادیه اروپا با مسئولان حوزه آب و بین‌الملل وزارت نیرو، گفت: پیرو توافق‌های سال گذشته وزارت نیرو با بخش آب این اتحادیه به منظور همکاری در حوزه مدیریت منابع آب کشورمان، این جلسه برای بررسی راه‌کارهای همکاری دو طرف و نحوه تخصیص کمک‌های اتحادیه اروپا به پروژه‌های حوزه آب ایران برگزار شد.

نخستین جشنواره داستانی آب در اصفهان


ارسال 461 اثر از 31 استان کشور به نخستین جشنواره داستانی آب در اصفهان

دبیر هنری نخستین جشنواره داستانی آب اصفهان با اشاره به استقبال شرکت‌کنندگان، از ارسال 461 اثر از 31 استان کشور به دبیرخانه این جشنواره خبر داد.

"سلمان باهنر" با تأکید بر تنوع شرکت‌کنندگان ایرانی و غیر ایرانی گفت: متقاضیان شرکت در این جشنواره از 31 استان کشور آثار خود را ارسال کرده‌اند و به نوعی می‌توان گفت آثار ارسالی از تنوع ترکیب کم‌نظیری برخوردار است.

پیش‌بینی بارش‌های سنگین برای ایران در دهه‌های آینده


یک اقلیم‌شناس وضعیت بارش و دمای ایران را طی ۶۰ سال گذشته تشریح و تاکید کرد که سیل‌های اخیر کشور از پیامدهای گرمایش جهانی و نشانه تغییر اقلیم است و احتمال وقوع خشکسالی های متمادی و بارش های سیل آُسا طی سال های آینده وجود دارد. 

ایمان بابائیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در مطالعات اقلیم باید اطلاعات دوره‌های بلندمدت (حداقل ۳۰ سال) در نظر گرفته و تحلیل شود،اظهارکرد: در ۳۰ سال گذشته، ایران شش درصد کاهش بارش و 0.9 درجه سلسیوس افزایش دما داشته است.

سال آبی جاری پر‌بارش‌ترین سال نیم قرن اخیر کشور

یک‌هزار میلیمتر اختلاف بارش بین غرب و شرق کشور

بارندگی‌های 290 میلیمتری سال آبی جاری (ابتدای‌ مهرماه تا 20 فروردین‌) موجب شده است تا میزان نزولات جوی امسال در کنار سال آبی 71-72 به عنوان پربارش‌ترین سال‌های آبی نیم قرن اخیر کشور ثبت شود.

سال گذشته در چنین روزهایی بود که کشور ما با بارندگی 107 میلیمتری خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کرد و همین امر موجب کاهش محسوس ذخایر سدها و افزایش شهرهای دارای تنش آبی، کاهش توان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی و در پی آن تابستانی سخت برای تامین آب و برق پایدار در اقصی نقاط کشور شده بود.

خشکسالی دیگری در راه است؟


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، با بیان اینکه این بارش‌های سیل‌آسا نتیجه تغییر اقلیم است و دو راه حل "مقابله" و "سازگاری" برای این تغییر وجود دارد، گفت: باید پذیرفت که پس از این ترسالی ممکن است خشکسالی روی دهد، بنابراین نیاز به مهیا کردن شرایط دارد.

همت‌اله پیردشتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آینده‌ پژوهشی در مطالعات و در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها از جمله موضوعاتی است که از آن غافل شده‌ایم، اظهار کرد: تغییر اقلیم از مباحث مهمی محسوب می‌شود که کشور با آن درگیر شده و یک موضوع شناخته شده است و کسی نمی‌تواند بگوید تغییر اقلیم وجود ندارد.

امکانات فضایی در خدمت مدیریت سیل و خشکسالی ایران

درحالی که از تصاویر ماهواره‌ای مناطق سیل‌زده برای مدیریت بحران استفاده شده بود، وزیر ارتباطات به تازگی از تصمیم برای استفاده از این امکانات فضایی برای مشکلاتی مانند مدیریت سیلاب‌ها و خشکسالی‌ها و یا حفاظت از جنگل‌ها خبر داده است.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در دیدار با مدیر بخش فضایی سازمان ملل از توافق برای برگزاری دو کارگاه در ایران خبر داد و گفت: برای مشکلاتی چون مدیریت سیلاب‌ها و خشکسالی‌ها و یا حفاظت از جنگل‌ها در ایران تصمیم گرفتیم راهکارهای مشترکی پیدا کنیم که تصاویر ماهواره‌ای در اختیار دانشمندان ما در ایران قرار بگیرد.

تحلیل علت بارش‌های شدید اخیر


رییس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین ضمن اشاره به اینکه بارش‌های گسترده و شدید سال آبی اخیر متاثر از بر هم کنش چند پدیده جوی است، گفت: فعال‌تر شدن سامانه سودانی نسبت به سایر سامانه‌ها و انتقال رطوبت فراوان به این سامانه یکی از مهمترین عوامل بارش‌های شدید ماه‌های اخیر است.

حسن لشکری با اشاره ساز و کار بارش‌ها اظهار کرد: برای ایجاد بارش باید چند عامل به طور همزمان در جو رخ بدهد که اولین آن وجود شرایط ناپایداری در جو است. هرچه عمق ناپایداری بیشتر باشد، بارش‌ها شدیدتر می‌شود. دومین عامل نیز نفوذ رطوبت مناسب به سامانه ناپایدار است چرا که شدت بارش‌ها با میزان تغذیه رطوبت به درون سامانه ارتباط مستقیم دارد.

آخرین تصویر ماهواره لندست از پایین دست سد کرخه و دز - 19 فروردین 98

19 فروردین 98

19 اسفند 97


از روز ۵ فروردین سال ۱۳۹۸ همزمان با اعلام سازمان هواشناسی مبنی ورود سامانهٔ بارشی متراکم در جنوب و غرب ایران، بر اثر بارندگی‌های شدید در شهرهای استان لرستان از جمله معمولان، دورود، خرم‌آباد، پلدختر و ویسیان سیل ایجاد شد. این سامانهٔ بارشی در دو موج در تاریخ‌های ۵ تا ۹ فروردین و نیز موج دوم از ۱۱ تا ۱۳ فروردین موجب ایجاد سیلاب و خسارت در شهرستان‌های استان لرستان شد. در این استان شهر پلدختر بیشتر بارش را با ۱۰۸ میلی‌متر در تاریخ ۵ فروردین داشت. در موج دوم بارش‌ها نیز، خساراتی همچون رانش زمین و به زیر آب رفتن بخش‌هایی از دورود، خرم‌آباد، معمولان و پلدختر گزارش شد. در پی وقوع سیل در این مناطق، ارتش جمهوری اسلامی ایران امکانات لجستیکی خود را از کرمانشاه به لرستان اعزام کرد.

دانلود آموزش طراحی سیستم های آبیاری تحت فشار بارانی با GIS

 

طراحی سیستم های آبیاری تحت فشار ﻛﻪ روﺷ ﻬﺎی ﺑﺎراﻧﻲ و ﻣﻮﺿﻌﻲ دو ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه  آﻧﺮا ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ، ﻛﺎری ﻋﻠﻤﻲ، ﻫﻨﺮی و ﺗﺠﺮﺑﻲ اﺳت.

ﻫﺮ ﻃﺮح ﺳﻴﺴﺘﻢ آﺑﻴﺎری ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺮ واﻗﻌﻴﺎت و اﻣﻜﺎﻧﺎت ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻮده و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﺪاف اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻨﺪه از ﺳﻴﺴﺘﻢ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ وﺿﻌﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎدی، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﺳﻄﺢ داﻧﺶ او ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺎده ﻛﺮدن و اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺎﺷﺪ. در ﻃﺮاﺣﻲ ﺳﻴﺴﺘﻤﻬﺎی آﺑﻴﺎری ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر اﻏﻠﺐ ﻋﻮاﻣﻞ زﻳﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ دﺧﺎﻟﺖ دارﻧﺪ.

مرگبارترین سیل‌های تاریخ جهان


چین رکورددار سیل‌های ویرانگرِ تاریخ

آب، نیروی قدرتمندی که حتی توانایی محو کردن شهرها را به کلی از روی نقشه‌ها دارد، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. سیل‌ها نیز یکی از فاجعه‌بارترین بلایای طبیعی به شمار رفته و مخرب‌ترین سیل‌های تاریخ جهان زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

]اغلب قربانیان سیل‌ها در اثر غرق‌شدگی جان می‌بازند اما غرق شدن تنها روش سیل برای گرفتن جان افراد نیست بلکه گرسنگی ناشی از قحطی و نیز بیماری‌هایی که از طریق انتشار آلودگی‌ها پس از وقوع سیل شایع می‌شوند نیز قربانیان بسیاری در طول تاریخ گرفته‌اند.

سیل، هورالعظیم را سیراب کرد

به دنبال وقوع سیل در استان خوزستان، حجم زیادی آب وارد تالاب هورالعظیم شده است. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از آبگیری هورالعظیم ایران و عراق تا دو میلیارد متر مکعب خبر داد و گفت: جاده‌های دسترسی داخل تالاب مانع آبگیری تالاب در همه بخش‌ها می‌شود و باید بازگشایی جاده‌ها و یکپارچه‌سازی تالاب هورالعظیم در دستور کار قرار گیرد.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools