تعیین محل و نظارت بر حفر چاه های آب در آبرفت و سازندهای سخت :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تعیین محل و نظارت بر حفر چاه های آب در آبرفت و سازندهای سخت

    وجود بیش از 600.000 حلقه چاه آب در آبخوان های آبرفتی و سازند سخت حاکی از اهمیت منابع آب زیرزمینی در کشور ما در مصارف مختلف (کشاورزی، شرب و بهداشت و صنعت) است. حجم قابل توجه برداشت از این منابع از طریق چاه ها به ویژه در بخش کشاورزی که بیش از 90% این مصارف را بخود اختصاص می دهد، بیانگر نقش مهم و انکار ناپذیر آب زیرزمینی در توسعه زیرساخت های کشور می باشد. هر چند که بخشی از منابع آب زیرزمینی به صورت طبیعی از طریق چشمه ها و زهکش ها و یا از طریق حفر قنوات در سطح زمین ظاهر می شود و مورد استفاده قرار می گیرد، اما در حال حاضر عمده آب زیرزمینی مصرفی در کشور با استفاده از تکنیک های حفاری مختلف از طریق حفر چاه های نیمه عمیق و عمیق تامین می شود. بنابراین نقش چاه های آب در تامین نیازهای آبی همواره در توسعه کشورها پر رنگ ظاهر شده و به همین لحاظ در اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه چاه آب به عنوان یک سازه هیدرولیکی مهم مطرح بوده و در طراحی و نظارت بر حفر و تجهیز آن مبالغ قابل توجهی هزینه می شود.

    هرچند که ایرانیان اولین قومی بودند که با وسایل ابتدایی و ساده از طریق حفر چاه در سیستم قنات توانستند به آب زیرزمینی دست یابند اما حفر چاه های آب با استفاده از فن آوری های جدید در کشور ما به حدود نیم قرن پیش می رسد. طی این مدت نسبتا طولانی شیوه نامه ها، راهنماها و دستورالعمل هایی به صورت پراکنده توسط متخصصین و کارشناسان صنعت آب در زمینه تعیین محل چاه ها و نحوه نظارت بر آنها تهیه شده و مورد استفاده قرار گرفته که لازم است با توجه به هزینه های هنگفتی که سالانه در امر حفر این چاه ها بر دوش دولت و همچنین بخش خصوصی به ویژه کشاورزان سنگینی می کند، مجموعه ای جامع و یکپارچه در قالب یک دستورالعمل استاندارد فراهم گردد تا ضمن این که از هدر رفت هزینه ها جلوگیری به عمل آید در افزایش عمر مفید چاه های آب نقش به سزایی داشته باشد. در حال حاضر نقش اصلی در تعیین محل چاه های آب طبق ماده 8 قانون توزیع عادلانه آب و ماده 17 آیین نامه اجرایی قانون مذکور به عهده کارشناسان وزارت نیرو می باشد لیکن طی چند سال اخیر با طرح های اجرایی تعریف شده، خوشبختانه مبحث مربوط به نظارت بر حفر این چاه ها در راستای اجرایی نمودن اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده و در همین راستا شرکت ها و موسسات مرتبط با امر نظارت بر حفر چاه های آب متشکل از متخصصین و کارشناسان مجرب، ایجاد گردیده است.

    در این دستورالعمل ضمن اشاره به سرفصل های اصلی تعیین محل و نظارت بر حفر چاه های آب، در مواردی که لازم بوده به دستورالعمل های تهیه شده و منابع داخلی و خارجی ارجاع داده شده است.

    تهیه دستورالعمل استاندارد و جامع با استفاده از نشریات، کتب، راهنماها و شیوه نامه های داخلی وخارجی و تجارب کارشناسی در زمینه تعیین محل انواع چاه های آب در آبخوان های آبرفتی و سازند سخت و نحوه نظارت بر حفر آنها به منظو ر استفاده کارشناسان، متخصصین و علاقمندان که در این زمینه فعالیت می نمایند.

 

دانلود دستورالعمل تعیین محل و نظارت بر حفر چاه های آب در آبرفت و سازندهای سخت

(چاه های بهره برداری، اکتشافی، پیزومترها و مشاهداتی)

حجم فایل: 6 مگابایت
 












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools