دانلود جزوه آموزش فارسی نرم افزار WaterGEMS - طراحی شبکه آب شهری :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانلود جزوه آموزش فارسی نرم افزار WaterGEMS - طراحی شبکه آب شهری


بعد از برنامه های Loop، EPANET ، WaterCad پیشرفته ترین و قدرتمندترین نرم افزار طراحی شبکه های آبرسانی در قالب برنامه WaterGems ارائه شده است. WaterGems قابلیت ترکیب شدن با چند نرم افزار دیگر را دارا می باشد که به کارایی و قدرت آن اضافه می کند. شرکت Heastade با عقد یک قرارداد سه جانبه با شرکت های Microsoft  ، Autodesk و ESRI سه نرم افزار ArcGIS ،Autocad  و Microsoft Excel را به خدمت گرفته و با  Import کردن ابزار آلات و منوهای WaterGems روی رابط گرافیکی این محصولات باعث گسترده شدن کارآیی WaterGems شده است. WaterGEMS از جمله نرم افزارهای کامل شبکه توزیع آب می باشد که قابلیت مدل سازی طراحی، مدیریت و آنالیز کیفی را به طور کامل در محیط GIS در اختیار طراح قرار می دهد.


معرفی نرم افزار WaterGEMS

Water gems در واقع همان نسخه ارتقا یافته نرم افزار water cad می باشد که توسط شرکت های Haestade  و Bently طراحی شده است. بطور کلی در تمام نرم افزار های قبلی که مورد بررسی قرار گرفت طراح بایستی برای ورودی اطلاعات اولیه خود یک سری محاسبات دستی و مقدمانی را روی نقشه های مربوط به منطقه مورد نظر اعمال نماید و در نهایت با برداشت اطلاعات جغرافیایی لازم از روی نقشه های آنالوگ آن را به یک برنامه پردازشگر مربوط به شبکه آبرسانی ارجاع دهد. این مراحل مقدماتی نه تنها بسیار وقت گیر و خسته کننده می باشد بلکه باعث بروز خطاهای محاسباتی و انسانی بی شماری می گردد که صحت نتایج گرفته شده از برنامه های ذکر شده را با تردید مواجه می سازد. بر این منوال برای برداشته شدن و حذف محاسبات مربوط به برداشت جغرافیایی نرم افزار Watergems طراحی و ارائه گشته. این محصول با قابلیت پشتیبانی با نرم افزار اطلاعات جغرافیایی ArcGIS توانایی انجام و انتقال نتایج حاصل از محاسبات جغرافیایی را دارا می باشد. تمام کارایی برنامهWatercad  در برنامه Watergems موجود می باشد و علاوه بر آن فناوری محاسبه و گزارش مقدار هزینه ها اجرایی و هزینه مصرف انرژی در آن موجود می باشد. این محصول قابلیت های دیگری همچون پشتیبانی نرم افزار HAMMER را دارا می باشد که یکی از برنامه های قدرتمند در امر تحلیل و محاسبه ضربه قوچ می باشد. علاوه بر مدل سازی های هیدرولیکی برنامه قابلیت مدل سازی کیفی و انجام تحلیل های مربوط به آن را دارا می باشد.


حالت های کاربردی Water GEMS

در این حالت که به Modeling mode یا Stand-alone mode معروف می باشد، برنامه تنها در حالت ساده و بدون هیچ برنامه کمکی دیگر روی کامپیوتر بالا آمده و در اختیار کاربر قرار می گیرد. در این وضعیت کاربر تنها قادر است که با استفاده از ابزار آلات مدل سازی و تحلیل به آنالیز و بررسی شبکه مدل شده بپردازد یا اینکه شروع به مدل سازی یک شبکه جدید بنماید. حالت Modeling با نصب برنامهWaterGems  بصورت ساده قابل استفاده می باشد و در صورت تمایل کاربر قادر است خود را با برنامه های اشاره شده در قسمت بالا تطبیق دهد. مزیت حالت Modeling وجود تمام فرمان و منوهای لازم برای مدل سازی و تحلیل یک شبکه به صورت منظم و قابل دسترسی سریعتر کاربر و طراح می باشد.


حالت AutoCad Mode

در حالت اتوکد مـُد برنامه WaterGems و AutoCad با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در این حالت نوار ابزار های برنامه WaterGems روی رابط گرافیکی نرم افزار AutoCad ، Match شده و در اختیار کاربر قرار می گیرد. به هنگام نصب نرم افزار WaterGems در صورتی که از ابتدا یکی از نسخه های برنامه AutoCad روی کامپیوتر نصب شده باشد، برنامه بصورت خودکار با نرم افزار اتوکد match می گردد. کارایی حالت AutoCad mode برای ساخت یک مدل از شبکه می باشد. از آنجا که در فضای برنامه اتوکد برای ترسیمات خطوط و اشیاء ، فرمان ها و دستورات پیشرفته ای موجود می باشد. لذا به هنگام ترسیم یک مدل از شبکه کاربر به راحتی و با استفاده از این فرمان ها شبکه خود را مدل می کند. وجود این حالت باعث ترسیم یک شبکه بسیار منظم و مشخص می گردد.مزیت دیگر حالت AutoCad Mode عدم نیاز کاربر به ساخت فایل DXF ، یا پس زمینه برای راحتی می نواند در بخش Layer properties manager یک لایه جدید تعریف کرده و آن را به لایه عوارض شبکه اختصاص دهد و در صورت تمایل می تواند این لایه را با فرمت های مختلف ذخیره کرده و در مواقع مناسب از آن استفاده کند. هم چنین از آنجا که فایل های dwg ، از فرمت های اصلی برنامه Auto Cad می باشد لذا به هنگام پیمایش روی منطقه مورد نظر کاربر به راحتی با ابزار Pan روی نقشه منطقه مورد نظر مانور می دهد.


حالت Arc GIS Mode

یکی از پرکاربردترین حالت های این برنامه حالت، GIS Mode می باشد که عامل اصلی نام گذاری برنامه بصورت WaterGems می باشد.ArcGIS  یکی از بزنامه های کاربردی در سامانه اطلاعات مکانی می باشد. در این حالت بعد از نصب برنامه Arc GIS روی کامپیوتر از طریق ورود به فضای رجیستری WaterGEMS با آن ارتباط برقرار کرده و با ان Match می گردد . بعد از انجام فرایند Matching نوار ابزارهای برنامه WaterGEMS روی رابط گرافیکی نرم افزار ArcGIS ظاهر گشته و در اختیار کاربر قرار می گیرند. در این حالت چندین فرمان پیشرفته و جدید که مخصوص این حالت می باشد روی رابط گرافیکی برنامه ظاهر می گردد.



توانمندی های مهم نرم افزار WatreGEMS

WaterGEMS یک نرم افزار قدرتمند برای شبیه سازی و مدل کردن شبکه های پیچیده آبرسانی می باشد. در این نرم افزار می توانید شبکه را بصورت پایا (حالت ثابت) و یا حالت پویا (پریود گسترده) شبیه سازی نمایید. برای ایجاد شبکه می توانید از عناصر مختلف که شامل مخزن ذخیره، تانکر یا منبع آب، شیر های کنترل، پمپ، لوله ها، انشعابات و ... هستند، استفاده نمایید.

WaterGEMS هم چنین توانایی شبیه سازی کیفیت آب در دوره های زمانی دلخواه،چگونگی پخش یک ماده در شبکه مانند کلر باقیمانده،رهگیری آب ،سن آب ،شبیه سازی فشار آب برای حالت آتش نشانی،مدیریت یک سناریوی اعمالی از سوی شما،شالوده بندی شبکه ای ایجاد شده متره و براورد،اعمال تنظیمات و دریافت دیتا و اطلاعات از سایر نرم افزار ها را دارد. این نرم افزار قابلیت برقراری ارتباط با نرم افزارهای مختلف از جمله AutoCad،Arc view،Arc info و سایر نرم افزار ها را دارد.


مراحل انجام پروژه با WaterGEMS
تهیه فایل با فرمت dwg 
برای شروع کار بایستی ابتدا یک نقشه از منطقه با فرمت dwg تهیه نمود.این فرمت توسط نرم افزار های AutoCAD قابل پیشتیبانی می باشد.فرمت ذکر شده قابل ویرایش بوده و قدرت مانور روی آن بسیار بالا می باشد.مقیاس کاربردی در پروژه های آب و فاضلاب 1000/1 یا 2000/1 می باشد و لذا بایستی به هنگام تهیه نقشه از مقدار مقیاس نقشه اطمینان لازم را حاصل کنیم.

ویرایش نقشه در فضای AutoCAD
بعد از تهیه نقشه بایستی آنرا برای سایر مراحل آماده کنیم.فرایند آماده سازی نقشه شامل تغییر Scale و تمیز کردن نقشه (خاموش کردن لایه های اضافی) می باشد.از آنجا که برداشت اطلاعات توسط نرم افزار GIS با توجه به واحد جاری یک نقش باز شده در فضای AutoCAD می باشد لذا در صورتی که مقیاس نقشه را به ابعاد واقعی آن تبدیل نکنیم به هنگام ارجاع آن به فضای ArcGIS محاسباتمان دچار اشکال می شود و تمام محاسبات طراحی در مراحل بعدی نیز به صورت اشتباه انجام می شود.برای تبدیل مقیاس ابتدا بایستی واحد نقشه را روی واحد متر تنظیم کنیم و سپس با توجه به مقیاس اولیه نقشه 1000/1 یا 2000/1 با اعمال فرمان Scale در فضای نرم افزار AutoCAD با در نظر گرفتن یک ضریب مناسب نقشه را به ابعاد واقعی آن تبدیل می کنیم.نقطه مبنای کار برای تغییر مقیاس می تواند هر نقطه ای روی نقشه باشد ولی بهتر است این نقطه حتی الامکان به مبدا مختصات نزدیک باشد.برای انجام فرایند تمیزکاری بایستی این نکته را مد نظر قرار داده که خطوط مورد اهمیت برای طراح در طراحی شبکه آب،موقعیت منازل،درب منازل،کوچه،خیابان ها و لایه مربوط به کدهای ارتفاعی و بعضی موارد دیگر می باشد و سایر خطوط و اشکال هندسی دیگر از نظر طراحی بی ارزش می باشند.برای سرعت و دقت عمل بیشتر در جهت انتخاب درست در فرایند تمیزکاری نقشه می توان از دستورات Qselect،Fence به همراه دستور Clean و Erase بهره برد.

ساختن فایل DXF
مرحله سوم از روند انجام پروژه ساختن فایل با فرمت DXF در فضای AutoCAD می باشد.فرمت DXF همان فرمت تغییر یافته نقشه می باشد (Drawing Xchange Formate) که فقط در محیط AutoCAD قابل ویرایش است.فایل DXF ساخته شده برای اهداف زیر در نظر گرفته می شود.
1-برای لایه برداشت کننده مساحت تحت پوشش یک گره مصرف (هکتاربندی)
2-برای ساخت لایه تراکمی جمعیت
3-ایجاد یک لایه دارای کد ارتفاعی برای ساختن فایل Raster یا TIN
برای ساختن لایه برداشت کننده مساحت ابتدا بایستی یک لایه جدید در فضای AutoCAD ایجاد کرده و در این لایه یک polyline در اطراف منطقه موردنظر که دقیقا تمام منطقه را تحت پوشش قرار می دهد را ایجاد کنید. بعد از اتمام این مراحل بایستی باقی لایه ها را حذف کرده و لایه برداشت کننده مساحت منطقه را توسط دستور save as تحت فرمت DXF ذخیره سازید.
برای ساختن لایه تراکمی جمعیت بار دیگر نقشه با مقیاس واقعی را در فضایAuto CAD باز کرده و یک لایه جدید تعریف کرده و برای دومین بار یک polyline در اطراف منطقه مورد نظر ایجاد کنید.تفاوت این قسمت با قسمت بالایی در این است که polyline ساخته شده در این مرحله الزاما نبایستی دقیقا منطقه را احاطه کند.بلکه جهت اطمینان میتوان آنرا فراتر از محدوده ی تحت پوشش منطقه در نظر گرفته،ولی بایستی توجه داشت که هیچگاه کمتر از مساحت منطقه مورد نظر نباشد. سپس با دستور save as این لایه با فرمت DXF ذخیره سازید. سومین فایل DXF که جهت ساخت فایل Raster یاTIN  در فضای ArcGIS کاربرد دارد در واقع همان فرمت DXF نقشه اصلی می باشد که برای این هدف ابتدا نقسه اصلی منطقه با مقیاس واقعی را در فضای AutoCAD باز کرده و سپس آن را با دستور save as به صورت فرمت DXF دوباره save کنید.

ساختن مدل برای شبکه
در این مرحله بایستی با توجه به نقشه نشان دهنده موقعیت کوچه ها و خیابان های منطقه، اقدام به ایجاد مدل از شبکه کنید.ضمنا برای ساختن مدل شبکه میتوان از دو حالت کاربردی برنامه استفاده نمود که عبارت است از:
1.stand alone Mode 
2.Auto CAD Mode 
برای ساختن مدل از شبکه در حالت (Stande-alone Mode)Modeling بایستی ابتدا در فضای نرم افزار از یک پس زمینه (Back ground) برای ساختن مدل استفاده کرد. این پس زمینه همان فایل DXF می باشد که بایستی توسط دستور مربوطه به فضای نرم افزار فرا خوانده شود. بعد از مستقر شدن پس زمینه در قسمت پنجره طراحی WaterGEMS میتوان از فرمان های ایجاد عناصر در مدل سازی استفاده کرد. برای ساختن مدل از شبکه در حالت AutoCAD Mode میتوان مستقیما از فایل نقشه منطقه برای این منظور استفاده کرد ولی بهتر است توجه داشته باشید که مقیاس نقشه با اندازه و ابعاد واقعی باشد. ضمنا میتوان جهت ترسیم هرچه بهتر و منظم تر مدل شبکه از فرمان های برنامه اتوکد استفاده کرد.
ساختن یک Geodatabase از مدل شبکه :
در این مرحله بایستی از شبکه مدل شده در قسمت قبل یک فایل قابل پشتیبانی در فضای ArcGIS یسازید. برای این منظور بعد از اتمام مدل کردن شبکه، در فضای WaterGEMS از گزینه file وارد قسمت Exporte شده و گزینه GIS Feature Data Set را انتخاب کنید.سپس در این قسمت تنظیمات پیش فرض را به صورت اولیه پذیرفته و دکمه finish را کلیک کنید تا Geodatabase مربوطه ساخته شود.
ساختن Raster و دادن کد ارتفاعی به گره ها :
برای آنکه مقدار کد ارتفاعی گره های موجود در شبکه را به عنوان داده های ورودی از برنامه ArcGIS بگیریم بایستی ابتدا اقدام به ساختن یک فایل Raster یا TIN در فضای برنامه ArcGIS کنیم و سپس از دستور TRex برای خواندن کدهای ارتفاعی از فایل مربوطه اقدام کنیم.برای ساختن فایل Raster یا TIN بایستی از ابزار 3D Analyst استفاده کنیم.بعد از ساختن فایل Raster یا TIN از ابزار TRex برای دادن کد ارتفاعی به گره ها استفاده می کنیم.

ساختن polygon و محاسبه مقدار مصرف در هر گره
برای آنکه مقدار مصرف در هر گره از شبکه را محاسبه کنیم بایستی ابتدا مساحت تحت پوشش هر گره را برای برنامه تعریف  کنیم و سپس مقدار تراکم جمعیت و مصرف سرانه را تعریف کرد تا بتوان مقدار مصرف در هر گره را بدست آورد.برای ساختن پلی گون های تعریف کننده مساحت تحت پوشش هر گره از ابزار سازنده پلی گون در نوار ابزار WaterGEMS استفاده شده و برای محاسبه مقدار مصرف در گره ها از ابزار load builder استفاده می شود.

حجم: کمتر از 1 مگابایت












نظرات (۳)

  • آواتار کامنت Mansour gholizadeh

    سلام

    خیلی متشکرم بخاطر این متن کاربردیتون

  • آواتار کامنت رضا

    فایل از اتوکد به واترجمز اکسپورت میشه؟

    با سپاس

  • آواتار کامنت محمد

    با سلام و خسته نباشید

    فایل تحت هیچ شراطی دانلود نمیشه..

    • آواتار مدير سايت:

      طبق توضیحات عمل کنید. چک شد لینک. چون روی درایو گوگل هست فیلتر شده.

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools