بخش چهارم کیفیت آب - PH آب، سختی، فلوراید، و فلزات :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




بخش چهارم کیفیت آب - PH آب، سختی، فلوراید، و فلزات

3-3 pH آب

قلیائیت و pH مفاهیمی تقریباً مترادف هستند. دانستن قلیائیت آب، مکمل دانستن pH آن است. اکتیویته غلظت یون هیدروژن یک محلول را به نام پتانسیل هیدروژن و یا pH نام نهاده اند. در واقع pH آب معرف قدرت اسیدی آب بوده و به آن اسیدیته نیز می گویند، ولی قلیائیت آب معرف مقاومت آب در برابر تغییر pH است.

4-3 سختی (Hardness)

سختی بصورت غلظت کاتیون های چند ظرفیتی در محلول تعریف می¬شود. سختی با توجه به آنیونی که همراه آن است، به دو صورت زیر تقسیم می شود:

- سختی کربناتی (Carbonated Hardness) که به آن سختی موقت نیز می گویند که ناشی از قلیائیت می باشد.

- سختی غیر کربناتی (Noncarbonated Hardness) که به آن سختی دائمی یا سختی باقیمانده نیز می گویند.

ضمناً به مجموع سختی های کربناتی و بی کربناتی، سختی کل (Total Hardness) گفته می شود. در اغلب موارد، با داشتن مقادیر سختی کل و سختی کربناتی، می توان سختی غیر کربناتی را تعیین نمود.

از آنجا که غلظت یون های فلزات چند ظرفیتی کلسیم و منیزیم بیش از سایر یون های (از قبیل آهن، منگنز، استرانسیم و آلومینیوم) می باشد، در اغلب موارد می توان سختی را برابر با مجموع یون های کلسیم و منیزیم در نظر گرفت. 

سختی را می توان به کمک تکنیک های اسپکتروفتومتری و یا تیتراسیون شیمیایی، که برای تعیین مقادیر یون های کلسیم و منیزیم در یک نمونه خاص انجام می گیرد، اندازه گیری کرد. 

مقادیر سختی می تواند از صفر تا چند صد و یا حتی چندین هزار قسمت در میلیون (ppm) تغییر نماید. اگرچه حد قابل قبول سختی با توجه به عادت و حساسیت مصرف کننده آب، تغییر می کند، اما یک طبقه بندی قابل قبول عمومی در جدول 1 آورده داده شده است. در اغلب استانداردها، مقدار حداکثری که در حدود 500 میلی گرم در لیتر است، برای آب آشامیدنی توصیه می شود.

جدول 1: تقسیم بندی آب شرب بر اساس میزان سختی آن
 
ردیف نوع آب (از منظر سختی) CaCo3 (میلی گرم در لیتر)
1 نرم 50>
2 نسبتا سخت 50-150
3 سخت 150-300
4 بسیار سخت 300<
 
برای کاهش سختی از روش های ذیل استفاده می شود:
 
1- روش آهک و سود: در این روش از آهک برای حذف سختی موقت و از سود برای حذف سختی غیر کربناته یا دائم استفاده می شود. برای بهبود راندمان آهک زنی، از مواد منعقدکننده به میزان 50-20 ppm استفاده می شود. 
2- با استفاده از رزین (تبادل یون)
3- روش توام استفاده از آهک و رزین
5-3 فلوراید
فلوراید بطور کلی در طبیعت در برخی از انواع سنگ های رسوبی یا آذرین یافت می شود. فلوراید به ندرت به مقدار زیاد در آب های سطحی مشاهده می شود. حداکثر غلطت پیشنهادی برای این متغیر در آب های آشامیدنی در حدود 1 میلی گرم در لیتر می باشد.
—6-3 فلزات
همه فلزات تا اندازه ای در آب قابل حل می باشند. پیدایش فلزات در آب های طبیعی از طریق حل شدن آن ها در آب صورت می پذیرد. منشاء فلزات می تواند در رسوبات و یا فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی باشد که وارد جریان آب شده اند. مقدار فلزات موجود در آب، معمولاً توسط روش جذب اتمی اندازه گیری می شود. اصطلاح های فلزات سنگین و یا فلزات کمیاب، مواردی است که به فلزات موجود در آب اطلاق می گردد.
1-6-3 فلزات غیر سمی: 
علاوه بر یون های کلسیم و منیزیم که باعث ایجاد سختی در آب می شوند، سایر فلزات غیر سمی مانند آهن، منگنز، آلومینیوم، مس و روی نیز در آب وجود دارند. آهن و منگنز که در بسیاری از موارد به همراه یکدیگر مشاهده می شوند، در غلظت های کم و معمولی، برای سلامتی انسان خطرناک نمی باشند. غلظت آهن بیش از 3/0 میلی گرم در لیتر، و غلظت منگنز بیش از 05/0 میلی گرم در لیتر، می تواند رنگ آب را تغییر دهد.
2-6-3 فلزات سمی: 
فلزاتی که وجودشان حتی به مقدار کم برای سلامت انسان مضر باشد، سمی تلقی می¬شوند. فلزات سمی موجود در آب می تواند شامل آرسنیک، باریم، کادمیم، کروم، سرب، جیوه و نقره می باشند که از طریق منابع مختلفی ممکن است وارد آب شده باشند. غلظت های زیاد فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیم، سرب و جیوه، سلامتی انسان را به خطر می اندازد. فلزات مذکور توسط زنجیره غذایی موجود در طبیعت تغلیظ شده، و جذب بدن می شوند. بدین ترتیب، بزرگترین خطر را برای ارگانیزم های بدن ایجاد می کنند. غلظت های قابل ملاحظه این فلزات، غالباً در پساب های معدنی، صنعتی و زه آب های کشاورزی وجود دارند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools