معرفی ماهواره لندست و دانلود DEM رایگان از سنجنده ASTER :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




معرفی ماهواره لندست و دانلود DEM رایگان از سنجنده ASTER

لندست (به انگلیسی: Landsat) ماهواره سنجش از دور زمینی توسط کمپانی ماهواره مشاهدات زمینی آمریکا طراحی و ساخته شده است. لندست نام یکسری از ماهواره‌هایی است که برای جمع‌آوری اطلاعات از منابع زمینی در یک چهارچوب منظم و سیستماتیک طراحی شده است. از اطلاعات این ماهواره می‌توان در تعیین کاربری اراضی، اکتشافات زمین‌شناسی/ کانی شناسی، مدیریت جنگلداری و کشاورزی و کارتوگرافی استفاده نمود.

ماهواره لندست ۸ (Landsat 8) در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۳ راه اندازی شده است. این هشتمین ماهواره در برنامه ماهواره های لندست، و هفتمین ماهواره ای است که با موفقیت به مدار رسیده است. این ماهواره که در اصل Landsat Data Continuity Mission (LDCM) نامیده می شود، محصول همکاری بین ناسا و سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) است.

با بازنشستگی لندست ۵ در اوایل سال ۲۰۱۳، ماهواره لندست ۷ به عنوان تنها ماهواره موجود از سری ماهواره های لندست بر روی مدار وجود داشت، و لندست ۸ اخذ مستمر داده و در دسترس بودن داده های لندست را با استفاده از دو حسگر، یکی سنسور عملیاتی تصویرساز سرزمین (OLI: Operational Land Imager) و دیگری سنسور حرارتی مادون قرمز (TIRS: Thermal InfraRed Sensor) تضمین خواهد کرد . این دو سنسور به ترتیب، اطلاعات تصویر برای نه باند موج کوتاه و دو باند طول موج حرارتی را جمع آوری می کنند. طراحی ماهواره ۵٫۲۵ سال طول کشیده است، با این حال این ماهواره سوخت کافی برای انجام عملیات به مدت بیش از ده سال را دارد.


ماهواره لندست ۸ سه ماموریت کلیدی و اهداف علم دارد:

جمع آوری و آرشیو اطلاعات تصاویر چندطیفی (multispectral) با رزولوشن متوسط (قدرت تفکیک مکانی ۳۰ متری) برای ایجاد پوشش فصلی برای یک دوره حداقل ۵ ساله

اطمینان از این که داده های لندست ۸ به اندازه کافی با داده های ماهواره های قبلی سری لندست از لحاظ هندسه اخذ داده، کالیبراسیون، خصوصیات پوشش، ویژگی های طیفی، کیفیت محصول خروجی، و در دسترس بودن داده ها سازگار هستند تا بدین وسیله امکان مطالعات پوشش گیاهی و مطالعات تغییر کاربری اراضی در طول زمان وجود داشته باشد. توزیع محصولات اطلاعاتی لندست ۸ به عموم مردم بدون هیچ گونه تبعیض و هزینه ای برای کاربر.

اولین تصویر از ماهواره لندست ۸ . منطقه فورت کالینز (Fort Collins)، کلرادو (Colorado)، ایالات متحده آمریکا . این تصویر در رنگ طبیعی با استفاده از باندهای طیفی ۲ (آبی رنگ)، ۳ (سبز) و ۴ (قرمز) ابزار تصویرساز عملیاتی زمین (OLI) نشان داده شده است.

اولین تصویر از ماهواره لندست ۸ . منطقه فورت کالینز (Fort Collins)، کلرادو (Colorado)، ایالات متحده آمریکا . این تصویر در رنگ طبیعی با استفاده از باندهای طیفی ۳ (سبز)، ۵ (مادون قرمز نزدیک) و ۷ (مادون قرمز طول موج کوتاه) ابزار تصویرساز عملیاتی زمین (OLI) نشان داده شده است.


مشخصات فنی لندست ۸ (Lansat 8)

با ارائه تصاویر با رزولوشن متوسط ​​از ۱۵ متر تا ۱۰۰ متر از سطح زمین و مناطق قطبی، لندست ۸ در محدوده نور مرئی، مادون قرمز نزدیک (near-infrared)، موج کوتاه مادون قرمز (short wave infrared)، و طیف مادون قرمز حرارتی (thermal infrared) به کار گرفته می شود. لندست ۸ حدود ۴۰۰ تصویر در روز می گیرد، که نسبت به ۲۵۰ تصویر در روز در ماهواره لندست ۷ افزایش قابل توجهی یافته است. سنسورهای OLI و TIRS نسبت سیگنال به نویز (SNR) را در عملکرد رادیومتری بهبود بخشیده اند و در نتیجه این کوانتیزیشن (quantization) دوازده بیتی داده ها از طریق همین بیت های بیشتر امکان توصیف بهتری از پوشش زمین را می دهد.


پارامترهای برنامه ریزی شده برای محصولات استاندارد لندست ۸

نوع محصول: سطح ۱T (با تصحیحات زمین)

فرمت خروجی: GeoTIFF

اندازه پیکسل: ۱۵متر/۳۰ متر/ ۱۰۰ متر (panchromatic/multispectral/thermal)

سیستم تصویر: UTM

دیتوم: WGS 84

جهت: به سمت شمال

روش : Resampling Cubic convolution

دقت:

OLI : مقدار ۱۲ متر خطای دایره ای، سطح اطمینان ۹۰ درصد

TIRS : مقدار ۴۱ متر خطای دایره ای، سطح اطمینان ۹۰ درصد

ابزار تصویرساز عملیاتی زمین (OLI)


ابزار تصویرساز عملیاتی زمین (OLI) در ماهواره لندست ۸ سنسورهای مورد استفاده در لندست های گذشته را بهبود می بخشد. در مقایسه با سنسورهای whiskbroom که در ماهواره های لندست قبلی مورد استفاده قرار می گرفت، ابزار OLI از سنسور pushbroom استفاده می کند. با وجود بیش از ۷۰۰۰ آشکارساز در هر باند طیفی، طراحی pushbroom باعث حساسیت بیشتر، قطعات متحرک کمتر و بهبود اطلاعات مربوط به سطح زمین می شود.

OLI داده ها را از نه باند طیفی جمع آوری می کند. هفت تا از این نه باند با سنسورهای Thematic Mapper (TM) و (ETM +) Enhanced Thematic Mapper Plus که بر روی ماهواره های لندست قبلی قرار داشتند سازگار می باشند، که این عمل علاوه بر سازگاری با داده های تاریخی لندست ، قابلیت های اندازه گیری را نیز بهبود داده است. دو باند طیفی جدید، یعنی باند ساحلی آبی (blue coastal / aerosol) و باند سیروس (cirrus) مادون قرمز موج کوتاه، به متخصصان امکان می دهد تا کیفیت آب را اندازه گیری کرده و همچنین ابرهای بالا و نازک را تشخیص دهند.



سنسور مادون قرمز حرارتی (TIRS)

سنسور مادون قرمز حرارتی (TIRS) توسط ناسا ساخته شده و امکان تصویربرداری حرارتی و حمایت از برنامه های دیگر مانند اندازه گیری میزان تبخیر و تعرق برای مدیریت آب را فراهم می آورد. برای اولین بار است که در برنامه لندست از TIRS برای تشخیص تابش اشعه مادون قرمز استفاده شده است. با ثبت داده های TIRS با داده های OLI محصولات ۱۲ بیتی لندست ۸ تولید خواهد شد که تصحیحات هندسی، رادیومتریک و زمینی به آن ها اعمال شده است. داده های دو باند طول موج بلند مادون قرمز توسط TIRS جمع آوری خواهد شد.



منبع: gistech.ir


چگونه می توانم تصاویر و لایه ها را از این ماهواره دانلود کنم؟


دانلود مدل رقومی ارتفاع 30 متری با حدود دلخواه

(جستجو کنید و از سنجنده ASTER دانلود کنید)

dialog_question

(راهنمای دانلود مدل رقومی ارتفاع از سنجنده ASTER)


همچنین شما می توانید از اینجا اقدام به دانلود تصاویر عمومی از این ماهواره در بخش آب نمایید.


دانلود لایه DEM چهار متری کشور ایران












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools