بررسی تغییرات سطح آب زیرزمینی و حجم مخزن آبخوان های کشور - بخش اول :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




بررسی تغییرات سطح آب زیرزمینی و حجم مخزن آبخوان های کشور - بخش اول

موقعیت حوضه های آبریز و آبخوان ها در کشور


مقدمه

آب زیرزمینی به عنوان یک منبع مهم واستراتژیک برای تامین مصارف شرب و بهداشت، کشاورزی وصنعت همواره مورد توجه بوده واز دیر باز مورد بهره برداری قرارمی گرفته است. این منبع در مقابل تغییرات اقلیم پایداربوده و با توجه به حجم ذخیره خود می تواند در درازمدت پاسخگوی نیازها باشد و از این دیدگاه نیز دارای اهمیت بسزایی است.

آمار و اطلاعات موجود درطول نیم قرن اخیرنشان می دهد که باتوسعه صنعت وتکنولوژی مرتبط با حفاری و پمپاژ چاهها، بهره برداری از این منبع گسترش یافته و بدلیل افزایش جمعیت ونیاز روز افزون به آب، برداشت ها نسبت به تغذیه بیشتر و بیشتر شده و این روند به تدریج سبب افت سطح  ایستابی  آب زیرزمینی، کاهش حجم مخزن و بهم خوردن تعادل در بیلان منابع آب آبخوان های کشور شده است.

تغییرات در وضعیت کمی آبخوان ها از طریق اندازه گیری سیستماتیک سطح ایستابی آب زیرزمینی در چاههای مشاهده ای و بررسی و تجزیه و تحلیل آنها صورت می گیرد.

گزارش حاضر حاصل حفرواندازه گیری بیش از13000 چاه مشاهده ای واندازه گیری تغییرات سطح آب زیرزمینی و حجم مخزن آبخوان ها درطول زمان وبا توجه به آمار و اطلاعات موجود (در دوره آماری مختلف) می باشد که  نسخه کامل آن به همراه نمودارهای مربوط به هرآبخوان در سایت شرکت مدیریت منابع آب بازتاب داده شده است.

افزون بر بررسی تغییرات کمی آب زیرزمینی آبخوان ها، در این گزارش تغییرات مذکور بصورت آماری درحوضه ها، زیرحوضه های آبریز، استان هاو نهایتا کشور مورد بررسی قرارگرفته که نتایج بصورت جداول و نمودارها ارایه می گردد.

از آنجایی که تمامی حوضه های آبریزدرجه 2 ازسال آبی 82-81 به بعد واجد شبکه شده اند وتاقبل ازآن تعدادی فاقد شبکه بودند لذا سال مذکور به عنوان سال پایه قرار گرفته است.

کلیات
تقسیم بندی کشور به حوضه ها و زیرحوضه ها و واحد های مطالعاتی

کشور ایران، بر اساس ویژگی های توپوگرافی، مرفولوژی، زمین شناسی و شبکه جریان آب های سطحی به شش حوضه آبریز اصلی درجه یک به نامهای؛

1- دریای خزر 
2- خلیج فارس و دریای عمان 
3- دریاچه ارومیه   
4- مرکزی 
5- مرزی شرق 
6- قره قوم

تقسیم شده است. هر حوضه آبریز اصلی خود شامل چندین زیرحوضه آبریز، جمعا به تعداد 30  زیر حوضه آبریز درجه دو می باشد.  این تقسیمات تا 7 درجه ادامه می یابد. تقسیم بندی دیگری بنام محدوده های مطالعاتی نیزوجود داردکه در حقیقت کوچکترین  واحدهای هیدرولوژیکی هستند که تعداد آن ها در کشوربه 609 محدوده می رسد. هر محدوده مطالعاتی می تواند شامل یک یا چند آبخوان یابدون آبخوان باشد (آبخوان یک واحد هیدروژئولوژیکی است که در طول سالیان متمادی از پیدایش زمین و تحمل فرآیندهای مختلف زمین شناسی  شکل گرفته است) دریک محدوده مطالعاتی آبخوان ها ممکن است بدلایل مختلفی از هم مجزا شده باشند، از جمله موانع خاص زیرزمینی یا تغییرات شکل هندسی سنگ کف، بطوری که ارتباط آب زیرزمینی در دو قسمت از هم منفک شده  باشد. بنابراین ممکن است در یک محدوده مطالعاتی چند آبخوان وجود داشته باشد، بطور مثال محدوده مطالعاتی کاشمر در استان خراسان رضوی  شامل آبخوانهای کاشمر و سعدالدین می باشد و یا ممکن است یک محدوده مطالعاتی فاقد آبخوان باشد،مانند محدوده مطالعاتی بازفت دراستان چهارمحال وبختیاری. در شکل بالا موقعیت عمومی حوضه های آبریز درجه 1 و 2 و محدوده های مطالعاتی کشور نمایش داده شده است.

ادامه دارد...












نظرات (۱)

  • آواتار کامنت مسعود وهاب زاده

    ممنوم از وبسایت علمی خوبتون. واقعا ادم وقتی وارد سایتتون میشه هیجان زده میشه. عالیه

    فقط یکم به گرافیک وبسایتتون برسین و منظم ترش کنین خیلی خوب میشه

    • آواتار مدير سايت:

      ممنونم. گرافیک منظورتون چی هست؟

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools