بررسی تغییرات سطح آب زیرزمینی و حجم مخزن آبخوان های کشور - بخش دوم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




بررسی تغییرات سطح آب زیرزمینی و حجم مخزن آبخوان های کشور - بخش دوم

جدول 1: تعداد محدوده ها و آبخوان ها به تفکیک حوضه های آبریز درجه 1


شبکه سنجش منابع آب زیرزمینی 

بررسی های انجام شده نشان می دهد که از حدود 1648000 کیلومترمربع وسعت کشور، تنها 260000 کیلومتر مربع آن واجد لایه های آب دار بوده و یا به عبارت دیگر تحت پوشش آبخوان ها می باشد. بنابراین شبکه سنجش سطح آب زیرزمینی در گستره مورد اشاره ودر مناطقی تاسیس شده است که مخزن آب زیرزمینی یا آبخوان وجود داشته است. 

شبکه سنجش منابع آب زیرزمینی به مجموعه چاههایی اطلاق میشود که در نقاط مختلف آبخوان حفاری و تجهیز شده و با اندازه گیری تغییرات سطح آب زیرزمینی در آن ها، وضعیت عمومی تغییرات سطح آب  یک آبخوان را می توان مورد بررسی قرار داد. 

ایجاد شبکه سنجش سطح آب زیرزمینی در کشور از حدود 50 سال پیش آغاز و تا به امروز در حال گسترش، ترمیم و تکمیل بوده است  از مجموع 609 محدوده مطالعاتی، تعداد 73 محدوده مطالعاتی فاقد آبخوان بوده بالطبع فاقد شبکه می باشد. از مجموع 536 محدوده مطالعاتی باقی مانده، 473 محدوده مطالعاتی تاپایان سال آبی 94-93دارای شبکه سنجش منابع آب زیرزمینی شده اند. وسعت کل آبخوان های دارای شبکه سنجش 240000 کیلومترمربع است که با توجه به وسعت کل آبخوان ها در کشور مشخص می گردد که نیاز به تکمیل شبکه به وسعت حدود 20000 کیلومترمربع می باشد. 

همانطور که ذکرشد تعداد 536 محدوده مطالعاتی واجد آبخوان می باشند لیکن با توجه به اینکه در بعضی از محدوده ها چندین آبخوان وجود دارد، تعداد کل آبخوان ها در کشور 758 آبخوان می باشد که تاکنون تعداد 633 آبخوان دارای شبکه سنجش سطح آب زیرزمینی شده اند. در جدول 1، 2 و 3 وضعیت محدوده های مطالعاتی وآبخوان ها به تفکیک حوضه های آبریز درجه 1 و 2 واستان هاارائه شده  است.

ذکر این مطلب نیز ضروریست که مرز محدوده های مطالعاتی با مرز استان ها منطبق نبوده و لذا مسئولیت آمارمحدوده مطالعاتی مشترک بین چند استان، با استانی است که بیشترین وسعت محدوده را به خود اختصاص داده است. براین اساس سایراستان هایی که دارای وسعت کمتری ازمحدوده مطالعاتی مشترک هستند به عنوان استان همکار نامیده شده ومی بایست تمامی اطلاعات محدوده مذکور را همه ساله برای استان متولی ارسال نمایند واستان متولی مسئولیت جمع بندی وتهیه گزارش مربوط به کل  محدوده را بر عهده دارد.


جدول 2: تعداد محدوده ها و آبخوان هابه تفکیک حوضه های آبریزدرجه 2


جدول 3: تعداد محدوده ها و آبخوان ها به تفکیک استان ها












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools