داده های سنجش از دور قابل استفاده در مطالعات منابع آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




داده های سنجش از دور قابل استفاده در مطالعات منابع آب


طبقه بندی سیستم های سنجش از دور

طبقه بندی سیستم های سنجش از دور انجام شده در این راهنما در شکل نمایش داده شده است. دو طبقه بندی اول از سمت چپ بر اساس  خواص فیزیکی سنجند هها است که مورد اول با نام طبقه بندی بر اساس ناحیه طیفی و مورد دوم با نام طبقه بندی بر اساس منبع انرژی آورده شده است. در طبق هبندی سوم، ارتفاع سکوها به عنوان  معیار انتخاب شده است. در طبقه بندی چهارم، به ترتیب قدرت تفکیک های مکانی، طیفی و زمانی و رادیومتریکی تحت عنوان طبقه بندی بر اساس قدرت تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به هندسه تصویربرداری از سطح زمین، طبقه بندی پنجمی نیز صورت پذیرفته است.


سکوها و سنجنده ها در سنجش از دور

توجه به اینکه مبحث سکوها و سنجنده ها جدا از طبقه بندی سیستم های سنجش از دور نیست، تشریح سکوها و سنجنده ها در رابطه با طبقه بندی سیستم های سنجش از دور ارائه شده است.


انواع داده ها در سنجش از دور

در تقسیم بندی انواع داد هها لازم است دو نوع داده خام و پردازش شده که اولی تصاویر خام و دومی تصاویر و یا داده های پردازش شده است در نظرگرفته شوند.


داده های خام

بر اساس طبقه بندی ناحیه استفاده از طیف الکترومغناطیس، داده های خام از سنجنده های نوری یا از سنجنده های مایکروویو به دست می آیند.


داده های پردازش شده

این بخش که نتایج فرآیند سنجش از دوری همراه با کار زمینی است شامل فرآورده هایی نظیر تهیه نقش ههای کاربری اراضی و پوشش زمین، پوشش برف و یخ، دمای سطح زمین (LST) و دمای سطح دریاها (SST) و داده هایی در مورد آب قابل بارش و محصولاتی نظیر بازتابش سطح، امیسیویتی و دمای سطح زمین، انواع پوشش سطح زمین و تغییرات آن، اندکس تفاضلی تکینه شده گیاهی (NDVI) است.


مروری بر داده های سنجش از دور قابل استفاده در مطالعات منابع آب

بعضی از داده های سنجش از دور برای استفاده در زمینه های مختلف منابع آب مناسب می باشند. این داده ها با توجه به کاربرد آنها در زمینه های مختلف، متفاوت می باشند. همچنین در پست های دیگر که در زمینه کاربردهای تصاویر سنجش از دور در مطالعات منابع آب می باشد، به این موضوع پرداخته شده است.


اصول پردازش تصویر

وقتی به یک تصویر ماهوارهای و یا یک عکس هوایی می نگریم، چشم با توجه به آشنایی با فن تفسیر عکس، در یک فعالیت بسیار منحصر به فرد قادر به تفکیک و تشخیص برخی عوارض است. وقتی قادر به تشخیص آنچه در تصویر می بینیم، هستیم و این اطلاعات را با دیگران در میان می گذاریم، ما در حال تجربه تفسیر تصویر هستیم. این داده های تصویری، زمانی که به وسیله ذهن مفسر انسانی مورد پردازش قرار گیرند به اطلاعات قابل استفاده تبدیل می شوند. پردازش تصویر ابزاری است که به منظور تغییر و تحول و تفسیر تصویر به کار برده می شود. تفسیر تا حدی تابع مفسر انسانی است که تنها با تمرین بر روی صدها مورد سنجش از دوری با توجه به کاربرد و محل وقوع آنها تجربه کسب می نماید.


اصول پردازش تصویر در سنجش از دور بصری

پارامترهای مهم در تفسیر بصری داده های سنجش از دور شامل شکل، ته رنگ، اندازه، مقیاس، سا یه، بافت، جهت، الگو، ارتباط بین عوارض است. فرآیند تفسیر بصری عکس/تصویر می تواند به پنج مرحله : شناسایی، تشخیص، بررسی و تفکیک، طبق هبندی و کنترل کیفی تقسیم گردد.


اصول پردازش تصویر در سنجش از دور رقومی 

پردازش رقومی تصویر شامل تغییر، تحول و تفسیر تصاویر رقومی است که با کمک رایانه صورت می پذیرد. البته امروزه با توجه به قیمت مناسب رایانهها، افزایش حافظه، سرعت آنها و توسعه یافتن تئوریهای پردازش رقومی تصویر، این شاخه نسبت به پردازش بصری تصویر برتری یافته است ولی هنوز در برخی موارد مانند مکان هایی که دسترسی به رایانه کمی دشوار است (مانند بسیاری از عملیات نجات یا جهت پردازش های میدانی) از پردازش تصویر بصری استفاده می شود. پردازش رقومی تصویر یک موضوع بسیار وسیع است که اغلب با مدل های ریاضی بسیار پیچیده همراه است. هدف در این فصل معرفی اصول پایهی پردازش رقومی تصویر بدون وارد شدن به بحث پیرامون جزیی ات ریاضی مورد استفاده در آنها است.

در پردازش رقومی تصویر، تصویر رقومی به صورت سلول تصویری وارد رایانه می شود. در رایانه برنامهای طراحی شده که این داده ها را وارد یک معادله یا سری معادلات کرده و سپس نتایج محاسبه را برای هر سلول تصویری یا دسته سلول های تصویری ذخیره می کند. این نتیجه می تواند خود یک تصویر رقومی جدید باشد که صرفا نمایش داده شده، ذخیره شده، یا مجددا عملیاتی بر روی آن صورت پذیرد. روند مشابهی نظیر آنچه در تشخیص بصری مورد استفاده قرار گرفته در حالت رقومی نیز قابل استفاده است. ته رنگ که در واقع همان مقدار سلول تصویری است مهم ترین عنصر سنجش از دور رقومی نیز می باشد. اندازه، شکل، بافت و الگو نمایانگر نحوه قرارگیری ته رنگ و رنگ در تصویر می باشند.

به هر صورت تمامی این عملیات را می توان به صورت یک یا چندین نوع از هفت عملیات بسیار وسیع رایانه ای قرار داد که عبارت از پیش پردازش، بارزسازی تصویر، طبقه بندی، تلفیق تصاویر با سایر داده ها در سامانه های اطلاعاتی، تجزیه و تحلیل بر طیفی، مدلسازی بیوفیزیکی و انتقال، مقایسه و ذخیره سازی تصویر می باشند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools