ناسا خشکسالی در شرق مدیترانه را بدترین خشکسالی در 900 سال گذشته می داند. :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ناسا خشکسالی در شرق مدیترانه را بدترین خشکسالی در 900 سال گذشته می داند.


یک مطالعه جدید ناسا نشان می دهد که خشکسالی اخیر که در سال 1998 در منطقه لاوانت شرقی مدیترانه ای در قبرس، اسرائیل، اردن، لبنان، فلسطین، سوریه و ترکیه آغاز شده است، احتمالا بدترین خشکسالی 9 قرن گذشته است.

دانشمندان با مطالعه حلقه های درختی به عنوان بخشی از تلاش برای درک آب و هوای منطقه و تغییر ورود آب به داخل و یا خروج آن از منطقه، تاریخ خشکسالی مدیترانه را بازسازی کردند. حلقه های نازک نشان دهنده سال های خشک است، در حالی که حلقه های ضخیم ترسالی می باشد.


برای ژانویه 2012، سایه های قهوه ای رنگ، کاهش ذخایر آب را در میانگین سال های 2002 تا 2015 در منطقه مدیترانه نشان می دهد. واحد: سانتیمتر. داده ها از آزمایش بازیابی جاذب و آب و هوا یا ماهواره های GRACE، ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی آلمان است.

اعتبار: استودیو ویژوال استودیو علمی ناسا / گودارد


تیم علمی علاوه بر شناسایی خشک ترین سال ها، الگوهایی را در توزیع جغرافیایی خشکسالی ها ایجاد کرد که اثر شناسه را برای شناسایی علل زمینی فراهم می کند. در ترکیب با هم، این داده ها نشان دهنده طیف وسیعی از تغییرات طبیعی در وقوع خشکسالی مدیترانه است که دانشمندان را قادر می سازد تا خشکسالی هایی را که بوسیله گرم شدن کره زمین و توسط انسان ایجاد می شود، متفاوت سازند. این تحقیق بخشی از کار فعلی ناسا برای بهبود مدل های کامپیوتری است که خشکسالی را در حال حاضر و در آینده شبیه سازی می کند.


بنت کوک، دانشمند برجسته و محقق در موسسه مطالعات فضایی گوردار ناسا و دانشمند زمین شناسی، لامونت دهرتی در دانشگاه کلمبیا در نیوجرسی بیان کردند: "اندازه و اهمیت تغییرات اقلیمی انسان از آن جهت مورد نیاز است که بتوانیم طیف کامل تغییرات اقلیمی را درک کنیم."


"اگر ما به رویدادهای اخیر نگاه کنیم و شروع به دیدن ناهنجاری هایی کنیم که خارج از این تنوع تغییرات طبیعی هستند، می توانیم با اعتماد به نفس بگوییم که به نظر می رسد این رویداد خاص است یا این سری رویدادها."


کوک و همکارانش از پرونده حلقه درختی به نام Atlas of the Worlds of Drought استفاده کردند تا بتوانند به طور مرتب چگونگی وقوع خشکسالی شدید مدیترانه در گذشته را بدانند. حلقه های درختان زنده و مرده در سراسر منطقه، از شمال آفریقا، یونان، لبنان، اردن، سوریه و ترکیه گرفته شد. در ترکیب با موجودی درختی موجود در اسپانیا، جنوب فرانسه و ایتالیا، این داده ها برای بازسازی الگوهای خشکسالی از لحاظ جغرافیایی و از طریق زمان در هزاره گذشته مورد استفاده قرار گرفت. نتایج منتشر شده در نشریه ژئوفیزیک تحقیقات-اتمسفر، یک نشریه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا پذیرفته شد.


بین سال های 1100 و 2012، تیم خشکسالی را در رکورد حلقه درختی یافت که مطابق با آن در اسناد تاریخی نوشته شده در آن زمان بود. طبق یافته های کوک، طیف وسیعی از دوره های مرطوب یا خشک بسیار گسترده بود، اما خشکسالی اخیر در منطقه لوانت، از 1998 تا 2012، به میزان 50 درصد خشکتر از خشک ترین دوره ها در 500 سال گذشته است و 10 تا 20 درصد خشکتر از بدترین خشکسالی 900 سال گذشته است.


با داشتن چنین منطقه ای بزرگ، تیم علمی نه تنها برای دیدن تغییرات در زمان، بلکه همچنین تغییرات جغرافیایی در منطقه نیز توانمند است.


به عبارت دیگر، زمانی که دریای مدیترانه در خشکی است، آیا در غرب نیز خشکسالی وجود دارد؟ پاسخ این است که بله، در اغلب موارد، کوین آنکاکایتس، دانشمند و استاد در دانشگاه آریزونا در توسان گفت: "هر دو برای جامعه مدرن و تمدن های باستانی، به این معنی است که اگر یک منطقه از عواقب خشکسالی رنج ببرد، این شرایط احتمالا در سراسر حوزه دریای مدیترانه وجود خواهد داشت." "لزوما ممکن است برای یافتن شرایط بهتر آب و هوایی در یک منطقه به جای دیگری متکی باشید، بنابراین شما می توانید اختلال در سیستم های غذایی گسترده و همچنین مناقشه بالقوه را در برابر منابع آب مشاهده کنید".


علاوه بر این، تیم علمی دریافت که زمانی که بخش شمالی مدیترانه-یونان، ایتالیا و سواحل فرانسه و اسپانیا-تمایل به خشک شدن داشت، شرق آفریقای شمالی مرطوب بود و بالعکس. این روابط شرق-غرب و شمال-جنوب به تیم کمک کرد تا بدانیم شرایط اقیانوس و شرایط جوی به چه معناست.


دو الگوی عمده گردشی که در هنگام وقوع خشکسالی در مدیترانه رخ می دهد، نوسانات شمال آتلانتیک و الگوی شرق آتلانتیک است. این الگوهای جریان هوا نشان می دهد که چگونه باد و آب و هوا در شرایط اقیانوس رفتار می کنند. آنها فازهای دوره ای دارند که تمایل دارند باران های دور از مدیترانه را هدایت کنند و هوا را خشک تر و گرم تر کنند. کمبود بارش و دمای بالاتر، که باعث افزایش تبخیر از خاک می شود، منجر به خشکسالی می شود.


یوکانان کوشنر، دانشمند آب و هوایی در رصدخانه لامونت دوردی، در بخش مدیریت مطالعات آب و هوایی، گفت: "مدیترانه یکی از حوزه هایی است که در آینده به طور آشکار [در مدل های آب و هوایی] در شرایط خشکسالی پیش بینی می شود [به دلیل عوامل انسانی تغییر آب و هوایی]" در یک تحقیق وی گفت: "این مقاله نشان می دهد که رفتار در طول این دوره خشکسالی اخیر، از آنچه در بقیه رکوردها وجود دارد، متفاوت است." به این معنی است که منطقه لوانت (شام) احتمالا اثرات گرم شدن ناشی از فعالیت های انسانی سیاره را تجربه می کند.


رکورد 900 ساله تنوع خشکسالی در سرتاسر مدیترانه اتفاق مهمی است که برای اصلاح مدل های کامپیوتری که برای پیشگیری از خشکسالی در قرن آینده استفاده می شوند، بهره گیری خواهد شد.


منبع: ناسا

ترجمه: سایت بیسین












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools