معرفی برترین مجلات ISI مهندسی آب جهان :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




معرفی برترین مجلات ISI مهندسی آب جهان

 

موسسه اطلاعات علمی: (Institute for scientific information). بانک اطلاعات ISI مرکزی برای فهرست نمودن و پوشش دادن جامع مهم ترین مجلات علمی منتشره در دنیا به منظور تبادل اطلاعات میان پژوهشگران مختلف می باشد. شمار مجلات ISI ثابت نیست. یک مجله ممکن است در یک زمان، از مجلات ISI محسوب شود، اما به دلیل کاهش بار علمی، بعدا از لیست مجلات ISI کنار گذاشته شود. در حال حاضر بیش از 16000 مجله، در لیست ISI قرار دارند. هرساله 2000 مجله جدید مورد ارزیابی قرار می گیرد و حدود ده درصد آنها به لیست ISI اضافه می شوند.

 

 ملاک های اصلی نمایه شدن مجله در سایت ISI‌

  • زمان بندی نشر، تعریف شده باشد. یعنی معلوم باشد که فصلنامه است، ماهنامه است، یا .... و در موعد معین هم آماده شود.
  • فرآیند داوری برای مجله تعریف شده باشد.
  • قواعد نشر بین المللی را رعایت کند. برای مثال، عنوان مجله گویای محتوای آن باشد.
  • مقاله به هر زبانی که باشد مهم نیست، ولی چند مورد در آن باید به زبان انگلیسی باشد که عبارتند از: اسامی نویسندگان، عنوان چکیده و کلمات کلیدی و حتی الامکان منابع و ماخد هم انگلیسی باشد.


ملاک های فرعی نمایه شدن مجله در سایت ISI‌

  • مجله باید حوزه بین المللی داشته باشد و به یک حوزه جغرافیایی خاص تعلق نداشته باشد.
  • در حوزه آن مجله، ترجیحا مجله مشابه نباشد یا اگر هست ان مجله معیار برتری نسبت به آنها داشته باشد.
  • افراد به وجود آورنده آن حتی الامکان افراد شناخته شده ای باشند.
  • افراد به وجود آورنده، توزیع جغرافیایی مناسبی داشته باشند، مثلا همه ایرانی نباشند.


موسسه ISI و چگونگی ارسال مقاله علمی به این مرکز

هر مجله علمی قبل از انتخاب شدن و فهرست شدن در ISI یک سری مراحل ارزیابی را پشت سر می گذارد. از جمله عوامل مورد ارزیابی و رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتیISI، کمیته علمی منتخب مجله، تنوع بین المللی مقالات چاپ شده در آن، نشر به موقع مجله و جایگاه نشر آن می باشد. لازم به ذکر است که هیچ یک از این عوامل به تنهایی مورد بررسی قرار نمی گیرد. بلکه با بررسی مجموع عوامل یک امتیاز کلی داده خواهد شد. از جمله مواردی که در ارزیابی مجله مورد توجه قرار دارد این است که عنوان مقالات، چکیده و کلمات کلیدی باید به زبان انگلیسی باشد. همچنین توصیه می شود که منابع نیز به زبان انگلیسی نوشته شوند. اگرچه اطلاعات علمی مهم به تمامی زبانها به چاپ می رسد اما موارد ذکر شده باید به زبان انگلیسی باشد تا تحت داوری و ارزیابی ISI قرار گیرد زیرا ارزیابی کنندگان مجلات علمی در ISI نمی توانند عناوین و منابع بکار رفته در مقالات را به زبان انگلیسی ترجمه کنند. داوری علمی و تخصصی مقالات چاپ شده در مجله توسط داوران نام آشنای علمی از جمله عمده ترین موارد مورد توجه ارزیابی کنندگان می باشد که گویای اعتبار و غنای علمی مجله است.

 

ارجاع به خود یا Self citation چیست؟

اگر منابع ذکر شده در مقاله، پژوهش نویسندگان خود مقاله باشد. این کار از ارزش  مقاله می کاهد زیرا جنبه بین المللی بودن آن را ضعیف می کند. درجه ارجاع به خود مجلات ISI معمولا کمتر از 20% است.

 

ضریب تاثیر یا درجه تاثیر یا Impact factor چیست؟

این عامل همه ساله توسط ISI برمبنای ارجاعات به هریک از مجلات علمی آن محاسبه می شود و نتیجه در گزارشات ارجاع مجله یا Journal Citation Reports یا به اختصار JCR، منتشر می شود. این ضریب، نه برای مقاله یا نویسنده، بلکه برای مجله محاسبه می شود. محاسبه برمبنای یک دوره سه ساله صورت می گیرد. فرضا اگر در سال 84 جمعا 40 ارجاع به یک مجله صورت گرفته باشد و در آن مجله در سال 82 تعداد 26 مقاله و در سال 83 تعداد 24 مقاله چاپ شده باشد، ضریب ارجاع آن مجله، از تقسیم 40 بر 50 به دست می آید که 0.8 مرتبه مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته اند.

 

ISI بودن مجله را چگونه تعیین کنیم؟

بهترین راه، مراجعه به سایت هایی نظیر تامسون است، زیرا همچنان که گفته شد، هم تعداد مجلات زیاد است و هم ISI محسوب شدن یک مجله ممکن است همیشگی نباشد. هر نشریه با هر امتیاز علمی در کشور چاپ شود اگر ضریب تاثیرش صفر باشد، در این پایگاه قرار نمی گیرد. متاسفانه، درحال حاضر تمامی نشریات ایرانی دارای ضریب تاثیر صفر بوده و جایی در این پایگاه ندارند.

معیار اصلی ورود مجلات به نمایه های سه گانه ISI چیست؟ براساس قانون تجمع گارفلید متون هسته برای تمامی رشته های علمی بیش از 1000 مجله نیست. همچنین مطالعه ای ازسوی گارفلید بر روی پایگاه اطلاعاتی آی اس سی، نشان داده است که 75% ارجاعات در کمتر از 1000 عنوان مجله شناسایی شده اند.

حال اگر لازم نباشد که یک نمایه استنادی چند رشته ای جامع بیشتر از چند هزار مجله را پوشش دهد، این مجلات را چگونه باید برگزید؟ هرچند برخی شائبه تاثیر پذیری این امر از سیاست و... را مطرح می کنند ولی نظر ISI Thomson چیز دیگری است. یعنی هزینه – کارآیی. گارفلید می گوید: چون مسئله پوشش، وجهی عملا اقتصادی دارد، معیار برای آنچه انتخاب می شود، هزینه – کارایی است. هدف هزینه – کارآمدی یک نمایه به حداقل رسانیدن هزینه در ازای شناسایی یک مدرک مفید و به حداکثر رساندن احتمال دستیابی به یک مدرک مفید منتشره است. یک نمایه هزینه – کا آمد با پوشش دهی خود را تا حدامکان محدود به آن مدارکی نماید که ممکن است افراد مفیدشان بدانند. به زبان ساده ISI Thomson مجلاتی را نمایان می کند که احتمال استناد به آنها بیشتر باشد، ولی چه شاخصی می تواند صلاحیت ورود دیگر مجلات به جمع مجلات منبع ISI Thomson را تایید کند.

جواب بسیار ساده است. فراوانی استناد به مجلات در منابعی که پیشتر در این نمایه وارد شده اند. اگر دانشگاه ها می خواهند مجلات خود را در نمایه های سه گانه ISI Thomson وارد کنند، علاوه بر رعایت ضوابط عمومی مانند وضعیت نشر، کیفیت مقالات، ترکیب سردبیری و تحریریه و ... باید در جستجوی راهکارهایی باشند که به مجلات آنها از سوی مجلات منبع ISI Thomson، استناد شود. شاید یکی از راه ها تشویق محققان دانشگاه در استناد به مدارک مجلات داخلی، در مقالات ارسالی به مجلات تحت پوشش نمایه های سه گانه ISI Thomson باشد.

منبع: موسسه پژوهش برتر

 

لیست بر اساس شاخص SJR تهیه شده است، ممکن است در گذر زمان تغییر کند. برای دستیابی به بروزترین آمار به اینجا مراجعه کنید.

 

1- مجله Water Research

تا به امروز مجله Water Research که یکی از شناخته شده ترین مجلات علوم آب جهان است، مقالات پژوهشی معتبر و اصلی را در مورد همه جنبه های علم و فن آوری چرخه آب انسانی، کیفیت آب و مدیریت آن در سراسر جهان منتشر می کند. طرح کلی دامنه مجله شامل موارد زیر است:

  • فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب (تصفیه شهری، کشاورزی، صنعتی و در محل)، از جمله بازیابی منابع و مدیریت بقایای مواد.
  • هیدرولوژی شهری شامل سیستم های فاضلاب، مدیریت آب طوفان و زیرساخت های سبز.
  • تصفیه و توزیع آب آشامیدنی.
  • استفاده مجدد از آب آشامیدنی و غیر آشامیدنی.
  • بهداشت، بهداشت عمومی و ارزیابی ریسک؛
  • هضم بی هوازی، مدیریت پسماند جامد و خطرناک، از جمله خصوصیات منبع و اثرات و کنترل شیرابه ها و انتشار گازها.
  • آلاینده ها (ذرات شیمیایی، میکروبی، انسانی مانند ذرات نانو یا میکروپلاستیک) و اندازه گیری کیفیت آب، نظارت، سرنوشت و ارزیابی
  • آبهای داخلی، جزر و مدی، ساحلی و شهری، از جمله آبهای سطحی و زیرزمینی، و منابع آلودگی نقطه ای و غیر نقطه ای.
  • ترمیم محیط، از جمله خاک، مرتبط با آب زیرزمینی و تصفیه آب زیرزمینی.
  • تجزیه و تحلیل رابط های بین رسوبات و آب و بین آب و جو.
  • مدل سازی ریاضی، تجزیه و تحلیل سیستم، یادگیری ماشین، و استفاده مفید از داده های بزرگ مربوط به چرخه آب انسانی.
  • مطالعات اقتصادی - اجتماعی، سیاست گذاری و مقررات.

Water Research یک مجله بین رشته ای است که دارای ماهیت کاربردی است. این بدان معناست که مقالاتی که به جزئیات بیش از حد یکی از رشته های پشتیبانی کننده (مانند شیمی، سم شناسی، میکروب شناسی، علوم مواد و غیره) می پردازند بدون اینکه ارتباط خوبی با تحقیقات آب داشته باشند، ممکن است از ابتدا در فرآیند پذیرش این مجله معتبر رد شوند. اطلاعات بیشتر در مورد انواع نسخه های خطی که برای تحقیق در آب مناسب نیستند، در سرمقاله موجود در این لینک بحث شده است.

زیست شناسان، مهندسان شیمی، شیمی دانان، مهندسان عمران، مهندسان محیط زیست، متخصصان میکروب شناسی.

الزویر و IWA همچنین به طور مشترک دو عنوان تخصصی را راه اندازی کرده اند که نویسندگان می توانند آنها را ارسال کنند:

  • منابع آب و صنعت دسترسی آزاد بر نقشی که صنعت در بهره برداری، مدیریت و تصفیه منابع آب بازی می کند.
  • منابع و اقتصاد آب که به ابعاد مالی و اقتصادی مرتبط با استفاده و حاکمیت منابع آب می پردازد.

 

کشور صاحب امتیاز: هلند

ناشر: Elsevier Ltd

سال های فعالیت: 1967-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

2- مجله Hydrology and Earth System Sciences

HESS یک مجله بین المللی دو مرحله ای با دسترسی آزاد و غیرانتفاعی برای انتشار تحقیقات اصلی در زمینه هیدرولوژی است. HESS تحقیقات بنیادی و کاربردی را که درک سیستم های هیدرولوژیکی، نقش آنها در تأمین آب برای اکوسیستم ها و جامعه و نقش چرخه آب در عملکرد سیستم زمین را پیشرفت می دهد، تشویق و پشتیبانی می کند. یک رویکرد چند رشته ای تشویق می شود که دیدگاه هیدرولوژیکی و پیشرفت علم هیدرولوژیکی را از طریق ادغام با سایر علوم وابسته و لقاح متقابل در مرزهای انضباطی گسترش می دهد.

بنابراین، HESS قصد دارد نه تنها به جامعه علوم هیدرولوژیکی بلکه به همه دانشمندان علوم زمین، مهندسان آب و مدیران آب خدمت کند، که مایل به انتشار یافته های اصلی در مورد تعاملات و بازخورد بین فرآیندهای حاکم بر چرخه آب و فرآیندهای حاکم بر جو هستند. گردش آب و هوا ، چرخه زیست ژئوشیمیایی، پویایی، و انعطاف پذیری اکوسیستم ها و اقتصاد اجتماعی، به صورت کلی می توان بیان داشت که این مجله در حیطه موضوعات زیر به علوم آب می پردازد:

  • نقش فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در چرخه آب قاره در تمام مراحل آن، از جمله مواد حل شده و ذرات معلق، در همه مقیاس ها، از فرآیندهای مقیاس خرد آب خاک تا فرآیندهای در مقیاس جهانی زیربنای آب و هوا شناسی؛
  • مطالعه خصوصیات مکانی و زمانی منابع آب جهانی (جامد، مایع و بخار) و بودجه های مربوطه، در تمام بخشهای سیستم زمین (جو، اقیانوسها، خورها، رودخانه ها، دریاچه ها و توده های زمین)، از جمله سهم آب، زمان اقامت، شارهای سطحی و مسیرهای بین محفظه های مختلف؛
  • مطالعه تعاملات با فعالیت انسان در تمام فرآیندها، بودجه ها، جریان ها و مسیرهایی که در بالا ذکر شد، و گزینه های تأثیرگذاری روی آنها به روشی پایدار، به ویژه در رابطه با سیل، خشکسالی، بیابان زایی، تخریب زمین، فرسایش و سایر موارد جنبه های تغییر جهانی

این مجله مقالات پژوهشی، یادداشت های فنی، مقالات نظری، نقد و بررسی کتاب، مقالاتی درباره شکست های علمی سطح بالا، مطالعات موردی پیشرفته، ارتباطات مختصر، مطالعات مربوط به آموزش و ارتباطات علوم زمین و نظرات در مورد مقالات منتشر شده پیشین در HESS (منتشر کنید انواع نسخه های خطی) را بررسی می کند. مقالات باید به پیشرفت مدل سازی هیدرولوژیکی، نظارت هیدرولوژیکی و تجزیه و تحلیل داده ها، مفاهیم فرآیند، طراحی و فناوری تجربی یا مبانی نظری کمک کنند.

 

کشور صاحب امتیاز: آلمان

ناشر: European Geosciences Union

سال های فعالیت: 1997-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

3- مجله Water Resources Research

تحقیقات منابع آب (WRR) یک ژورنال میان رشته ای است که بر روی هیدرولوژی و منابع آب تمرکز دارد. این محله تحقیق اصلی را در علوم طبیعی و اجتماعی آب منتشر می کند. نقش آب در سیستم زمین، از جمله فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و زیست محیطی در تحقیق و مدیریت منابع آب، از جمله پیامدهای اجتماعی، سیاست گذاری و بهداشت عمومی، تأکید می کند. این رویکردهای مشاهده ای، تجربی، نظری، تحلیلی، عددی و داده محور است که علم آب و مدیریت آن را پیش می برد. موارد ارسالی برای تازگی، دقت، اهمیت و پیامدهای گسترده تری از یافته ها ارزیابی می شود.

 

کشور صاحب امتیاز: انگلستان

ناشر: Wiley-Blackwell

سال های فعالیت: 1965-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

4- مجله Journal of Hydrology

مجله هیدرولوژی مقالات پژوهشی اصلی و بررسی های جامع در تمام زیرشاخه های علوم هیدرولوژیکی، از جمله مدیریت مبتنی بر آب و موضوعات سیاستی که بر اقتصاد و جامعه تأثیر می گذارد را منتشر می کند. این موارد شامل جنبه های فیزیکی، شیمیایی، بیوژئوشیمیایی، تصادفی و سیستم های هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی، هواشناسی، هیدروژئولوژی و هیدروژئوفیزیک هستند. موضوعات مرتبط شامل بینش و روش های رشته هایی مانند اقلیم شناسی، سیستم های منابع آب، اکوهیدرولوژی، ژئومورفولوژی، علوم خاک، ابزار دقیق و سنجش از دور، علوم داده و اطلاعات، مهندسی عمران و محیط زیست در این حوزه قرار دارند. دیدگاه های علوم اجتماعی در مورد مشکلات هیدرولوژیکی مانند اقتصاد و منابع اکولوژیکی، جامعه شناسی، روانشناسی و علوم رفتاری، مدیریت و تجزیه و تحلیل سیاست نیز دعوت شده است. تجزیه و تحلیل چندگانه و میان رشته ای از مشکلات هیدرولوژیکی در محدوده است. علمی که در Journal of Hydrology منتشر شده مربوط به مقیاس حوضه آبریز است تا منحصر به مقیاس یا سایت محلی. مطالعات متمرکز بر روی مسائل هیدرولوژیکی شهری گنجانده شود. مطالب ارسالی با تمرکز بر مشکلات خاص منطقه، شرایط گذشته و آینده، تجزیه و تحلیل، بررسی و راه حل ها  می تواند به عنوان همراه مجله، مجله هیدرولوژی: مطالعات منطقه ای ارسال شود.

 

کشور صاحب امتیاز: هلند

ناشر: Elsevier

سال های فعالیت: 1949-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

5- مجله Advances in Water Resources

مجله Advances in Water Resources، محفلی برای ارائه پیشرفت های اساسی علمی در درک سیستم های منابع آب را فراهم می کند. دامنه Advances in Water Resources شامل هر ترکیبی از رویکردهای نظری، محاسباتی و تجربی است که برای پیشبرد درک اساسی از سیستم های منابع آب سطحی یا زیرسطحی یا تعامل این سیستم ها با جو، ژئوسفر، زیست کره و جوامع بشری مورد استفاده قرار می گیرد. نسخه های خطی شامل مطالعات موردی که تلاش برای دستیابی به نتیجه گیری گسترده تر، تحقیق در مورد طراحی مهندسی، هیدرولیک کاربردی، یا کیفیت آب و تصفیه، و همچنین استفاده از دانش موجود است که درک اساسی از فرآیندهای هیدرولوژیکی را پیشرفت نمی دهد، برای Advances in Water Resources مناسب نیست. نمونه هایی از مناطق موضعی مناسب که در نظر گرفته خواهد شد شامل موارد زیر است:

  • هیدرولوژی سطح و زیر سطح
  • هواشناسی
  • پویایی سیالات محیطی
  • اکوهیدرولوژی و اکوهیدرودینامیک
  • پدیده های انتقال چند فازی در محیط متخلخل
  • جریان سیالات و فرآیندهای انتقال و واکنش گونه ها

 

کشور صاحب امتیاز: انگلستان

ناشر: Elsevier Ltd

سال های فعالیت: 1977-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

6- مجله Hydrological Processes

این مجله کمک های علمی اصلی را منتشر می کند که درک فرآیندهای هیدرولوژیکی را با پیامدهای بین المللی پیش می برد. این مجله مقالات پژوهشی، توجیهات علمی، یادداشت های داده و تجسم را منتشر می کند. این مجله همچنین سالانه چندین شماره ویژه منتشر می کند که مربوط به موضوعاتی است که از کنفرانس ها و انجمن های علوم هیدرولوژی و عناوین اصلی تحقیقاتی که توسط هیئت تحریریه مشخص شده اند. در مقالات معمول ممکن است مکانیزم های اساسی حرکت و ذخیره آب در محیط در نظر گرفته شود. تعامل آب با سیستم های زمین شناسی، بیوژئوشیمیایی، جوی و زیست محیطی؛ و یا تکنیک های مورد استفاده برای مشاهده یا کمی کردن فرآیندهای هیدرولوژیکی. همه مقالات مربوط به منابع آب برای ارسال به این مجله مناسب نیستند. در عوض مدیران این مجله به دنبال مقالاتی جدید هستند که نقش فرآیند های هیدرولوژیکی را به وضوح بیان کند. نویسندگان باید اطمینان حاصل کنند که مقالات از عدم اطمینان در داده ها و نتایج مدل به درستی توجه می کنند و در دسترس بودن داده ها را توصیف می کنند.

 

کشور صاحب امتیاز: انگلستان

ناشر: John Wiley and Sons Ltd

سال های فعالیت: 1986-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

7- مجله Agricultural Water Management

این مجله مقالاتی با اهمیت بین المللی در رابطه با علوم، اقتصاد و سیاست مدیریت آب کشاورزی منتشر می کند. در همه موارد، نسخه های خطی باید پیامدها را برطرف کرده و در مورد مدیریت آب کشاورزی بینشی ارائه دهند. موضوعات اصلی که در نظر می گیرند موارد زیر است:

  • مدیریت آب در سطح مزرعه و منطقه ای
  • روابط آب محصول، بازده محصول و بهره وری آب
  • آبیاری، زهکشی و شوری در مناطق زیر کشت
  • مدیریت شوری و راهکارهای بهبود استفاده از آب شور در کشاورزی
  • برداشت آب باران و مدیریت آب محصولات زراعی در مناطق دیم
  • استفاده از فاضلاب و سایر آبهای بی کیفیت در کشاورزی
  • مدیریت آبهای زیرزمینی در کشاورزی و استفاده همزمان از آبهای زیرزمینی و سطحی
  • پیامدهای مدیریت آبهای زیرزمینی و آبهای سطحی بر چرخه مواد مغذی
  • بهره برداری و حفاظت از منابع آب کشاورزی

موضوعات اضافی مورد علاقه شامل تعاملات بین مدیریت آب کشاورزی و محیط زیست (جاری شدن سیل، فرسایش خاک، از بین رفتن و تخریب مواد مغذی، آلودگی منبع غیر نقطه ای، کیفیت آب، بیابان زایی و پیامدهای احتمالی تغییرات آب و هوایی جهانی برای مدیریت آب کشاورزی) و جنبه های نهادی و نظارتی مدیریت آب کشاورزی (قیمت گذاری آب، تخصیص و رقابت) می باشد.

مقالات موجود در این گروه ها باید ارتباط مستقیم و عملی با مدیریت آب کشاورزی داشته باشند. نسخه های خطی که نتیجه گیری کلی می کنند، از جمله اینکه رقابت برای آب در آینده افزایش خواهد یافت یا آب کمتری برای کشاورزی در دسترس خواهد بود، بعید به نظر می رسد به چاپ برسند. همچنین، نسخه های خطی توصیف کننده روابط اساسی آب و گیاه، مهندسی پایه و هیدرولوژی، یا روش های تخمین تبخیر و تعرق تنها در صورتی مورد بررسی قرار می گیرند که بحث مربوط به مدیریت فعال آب در کشاورزی باشد و اطلاعات ادبیات بین المللی را ارتقا بخشد.

 

کشور صاحب امتیاز: هلند

ناشر: Elsevier

سال های فعالیت: 1979-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

8- مجله Water Security

مجله Water Security قصد دارد مقالاتی را منتشر کند که به درک بهتر تأثیرگذاران اقتصادی، اجتماعی، بیوفیزیکی، فناوری و نهادی از امنیت جهانی فعلی و آینده کمک می کند. در عین حال مجله قصد دارد بحث را با پشتوانه علم با ارتباطات میان رشته ای قوی برانگیزد. هدف این است که مقالات و تحقیقات مختصر و به موقع در مورد تحقیقاتی که عناصر زیر را در مورد امنیت آب پوشش می دهد، به طور خلاصه و به موقع منتشر شود:

  • کمبود منابع
  • طغیان منابع
  • حاکمیت
  • بهداشت و سلامتی

کمبود منابع: بررسی ها باید در مورد تغییر کمبود آب، یعنی تغییرات در دسترس بودن و عدم تطابق موجودی منابع آب با دسترسی از یک طرف، و دسترسی و تقاضای هر چه بیشتر آب، از سوی دیگر منعکس شود. بررسی ها ممکن است مفاهیم، مدل ها، مجموعه داده ها و غیره را که مورد استفاده قرار گرفته اند، دقیقاً بررسی کنند، که چه نتیجه ای حاصل شده است، چه نوع فهمی از دست رفته و قابلیت اطمینان و اعتبار نتایج چگونه است. بررسی ها از ارتباط بین دانشگاهی و سایر انواع سیستم های دانش، استقبال می شود. تحقیقات از بخش شرکتی (که دارای ظرفیت تحقیقاتی قابل توجهی است) و چگونگی تکامل درک (مشترک) در مورد چالش های مهم و نحوه مقابله با آنها، مانند رقابت، درگیری، همکاری و چگونگی استفاده بهینه از منابع مختلف آب است.

طغیان منابع: این شامل انواع طغیان ها، مانند طغیان ساحل، طغیان رودخانه، طغیان شدید یا طغیان یخچال های طبیعی است، و علل، توسعه و تأثیرات حوادث سیل را در بر می گیرد. مشارکت ها، درک و کمی سازی خطر سیل، قرار گرفتن در معرض و آسیب پذیری، تعاملات و بازخورد بین اجزای مختلف و ماهیت پویای سیستم های خطر سیل را موشکافی می کنند. مسائل در حال ظهور، مانند عواقب گسترده و بلند مدت سیل، به عنوان مثال. از طریق وقفه های زنجیره تامین، تحت پوشش قرار می گیرند. انواع اقدامات کاهش خطر از قبیل اقدامات پیشگیرانه، پیش بینی و هشدار زودهنگام تا اقدامات اضطراری و بازسازی، و چگونگی تعبیه این اقدامات در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی منعکس می شود. بررسی در مورد عدم اطمینان و اعتبار سنجی ریسک با توجه به کمبود مشاهدات در مورد وقایع شدید از اهمیت خاصی برخوردار است.

حاکمیت: امنیت آب به نهادها، سیاست ها و مدیریت بستگی دارد. این موضوع در درجه اول به ابعاد انسانی امنیت آب در رابطه با آبهای سطحی، آبهای زیرزمینی، فاضلاب و شوری زدایی می پردازد. این بخش سیاست، اقتصاد و دارایی، دسترسی، برابری اجتماعی، اخلاق، ریسک، سازگاری، خدمات اکوسیستم و موضوعات مرتبط را در نظر می گیرد. از آنجا که آب، انرژی، غذا، اکوسیستم ها و امنیت اقلیم به طور جدایی ناپذیری با یکدیگر ارتباط دارند، این موضوع همچنین به چالش های پیوندی می پردازد.

بهداشت و بهداشت: بررسی های موجود در این زمینه ارتباط بین سلامت عمومی و کیفیت، کمیت و قابلیت اطمینان منابع آب و همچنین تأثیرات بهداشت عمومی در مدیریت مواد دفع و فاضلاب و استفاده مجدد از آن را بررسی می کند. همچنین با تمرکز بر تأثیرات بهداشت عمومی حوادث شدید و تغییرات تدریجی آب و هوا، با مضامین کمبود و جاری شدن سیل تلاقی می کند. مرورهای این موضوع همچنین ممکن است ارتباطات بهداشتی و درمانی غیر مستقیم آب، مانند تأثیرات بهداشت عمومی در استفاده از آب مولد، درگیری بر سر منابع آب و توسعه منبع آب را کشف کند.

 

کشور صاحب امتیاز: هلند

ناشر: Elsevier BV

سال های فعالیت: 2017-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

9- مجله Water Resources Management

مجله Water Resources Management یک مجمع بین المللی و چند رشته ای برای انتشار مشارکت های اصلی و تبادل دانش و تجربه در زمینه مدیریت منابع آب است. به ویژه، این مجله با تأکید بر سیاست ها و استراتژی ها، مشارکت هایی را در ارزیابی، توسعه، حفاظت و کنترل منابع آب منتشر می کند. مشارکت برنامه ریزی و طراحی سیستم های منابع آب را بررسی می کند، و بهره برداری، نگهداری و مدیریت سیستم های منابع آب نیز از زمینه های فعالیت آن است. پوشش موضوعات زیر به رویکرد مجله نزدیک و مرتبط است:

  • تقاضا و مصرف آب.
  • هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی
  • تکنیک های مدیریت آب
  • شبیه سازی و مدل سازی سیستم های منابع آب
  • پیش بینی و کنترل کمیت و کیفیت آب
  • جنبه های اقتصادی و اجتماعی استفاده از آب
  • قانونگذاری و حفاظت از منابع آب

مجله Water Resources Management به طور علمی توسط انجمن منابع آب اروپا، یک انجمن علمی و فنی غیرانتفاعی اروپایی پشتیبانی می شود. بررسی همتا با استفاده از Editor Manager® انجام می شود و توسط پایگاه داده ای از متخصصان بین المللی پشتیبانی می شود. این پایگاه داده با مجله، Environment Processes به اشتراک گذاشته شده است. در اهداف فعالیت خود:

  • یک مجمع بین المللی برای مشارکتهای اصلی و تبادل دانش و تجربه در زمینه مدیریت منابع آب
  • مشارکتهایی را در مورد ارزیابی، توسعه، حفاظت و کنترل منابع آب، با تأکید بر سیاست ها و استراتژی ها، منتشر می کند
  • به طور علمی توسط انجمن منابع آب اروپا پشتیبانی می شود
  • 96٪ از نویسندگانی که به یک نظرسنجی پاسخ دادند، گزارش دادند که قطعاً مجدداً در ژورنال منتشر می کنند یا احتمالاً منتشر می کنند
  • از سال 1987 منتشر می شود

 

کشور صاحب امتیاز: هلند

ناشر: Springer Netherlands

سال های فعالیت: 1987-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

10- مجله Journal of Flood Risk Management

Journal of Flood Risk Management بستری بین المللی برای اشتراک دانش در همه زمینه های مرتبط با خطر سیل فراهم می کند. هدف صریح آن انتشار ایده ها در طیف وسیعی از رشته هایی است که تحقیقات مربوط به طغیان در آنها انجام می شود و محتوایی از مقالات آکادمیک برتر تا محتوای کاربردی نوآورانه را  فراهم می کند.

خوانندگان و نویسندگان از زمینه گسترده ای تشکیل شده اند و شامل هیدرولوژیست ها، هواشناسان، جغرافیدانان، ژئومورفولوژیست ها، متخصصان حفاظت از محیط زیست، مهندسان عمران، دانشمندان علوم اجتماعی، سیاست گذاران، بیمه ها و... هستند. آنها علاقه مند به مدیریت تعاملات پیچیده بین مهارت ها و رشته های بسیاری هستند که مدیریت خطر سیل را در سراسر جهان پشتیبانی می کنند.

از ژانویه 2020، کلیه مقالات منتشر شده توسط Journal of Flood Risk Management کاملاً آزاد است: بلافاصله برای خواندن، بارگیری و اشتراک گذاری آزادانه در دسترس است کلیه مقالات Journal of Flood Risk Management تحت شرایط Creative Commons Attribution License منتشر می شود که اجازه استفاده، توزیع و تولید مثل در هر رسانه را می دهد، به شرط آنکه اثر اصلی به درستی ذکر شده باشد و برای اهداف تجاری استفاده نشود. Journal of Flood Risk Management یک نشریه سه ماهه است. موضوعات کاربردی این مجله عناوین زیر است:

  • تغییر شرایط و سازگاری
  • برنامه ریزی و تصمیم گیری طولانی مدت
  • پیشگیری، محافظت و آمادگی
  • پیش بینی، هشدار و مدیریت اضطراری
  • درک خطر، انعطاف پذیری و بهبود
  • مشارکت عمومی، سیاست و قانونگذاری
  • نقشه برداری، مدل سازی و استفاده ابتکاری از داده ها
  • زیرساخت های خطر سیل

 

کشور صاحب امتیاز: دانمارک

ناشر: Blackwell Publishing

سال های فعالیت: 2009-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

11- مجله Hydrological Science Journal

مجله Hydrological Sciences Journal یک مجله بین المللی برای تبادل اطلاعات و نظرات در مورد تحولات چشمگیر هیدرولوژی در سراسر جهان است. Hydrological Sciences Journal مجله رسمی انجمن بین المللی علوم هیدرولوژیکی (IAHS) است.

دامنه فعالیت مجله شامل موارد زیر است:

  • چرخه هیدرولوژیکی
  • آبهای سطحی، آبهای زیرزمینی، برف و یخها، تمام فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، روابط متقابل آنها و روابط آنها با عوامل جغرافیایی  فرایندهای جوی و آب و هوا و فرایندهای زمین از جمله فرسایش و رسوب
  • افراط فرآیند های هیدرولوژیکی و تأثیر آنها
  • اندازه گیری، نمایش ریاضی و جنبه های محاسباتی فرآیندهای هیدرولوژیکی
  • جنبه های هیدرولوژیکی استفاده و مدیریت منابع آب و تغییر آنها تحت تأثیر فعالیت انسانی
  • سیستم های منابع آب، از جمله جنبه های برنامه ریزی، مهندسی، مدیریت و اقتصادی هیدرولوژی کاربردی

مجله علوم هیدرولوژی قالب های مختلفی را برای ارسال مقاله ارائه می دهد: مقاله پژوهشی، یادداشت فنی، ارتباط سریع، مقاله نظری، بحث و پاسخ به مقاله مروری. سردبیران مجله Hydrological Science Journal مقاله برجسته ای را برای برجسته سازی در هر شماره انتخاب می کنند. این "مقاله ویژه" برای مدت زمان محدود برای مشاهده رایگان تهیه می شود.

 

کشور صاحب امتیاز: انگلستان

ناشر: Taylor and Francis Ltd

سال های فعالیت: 1982-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

12- مجله Journal of Containant Hydrology

Journal of Containant Hydrology یک مجله بین المللی است که مقالات علمی منتشر می کند و به درک گسترده ای از آلودگی منابع آب کمک می کند. تأکید بر تحقیقات در مورد فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تأثیرگذار بر رفتار و سرنوشت آلاینده های آلی و غیرآلی در محیط آبی از جمله تأثیرات اکولوژیکی است. رویکردهای علمی، فناوری و مدیریت مبتنی بر آب که نظارت، ارزیابی، کنترل و کاهش آلودگی و اثرات زیست محیطی آن را در مقیاس های مختلف دعوت می کنند. عرض گسترده ای در شناسایی آلاینده های مورد علاقه مجاز است و شامل آلاینده های قدیمی و در حال ظهور، مواد مغذی، نانوذرات، میکروارگانیسم ها (به عنوان مثال، باکتری ها، ویروس ها و پروتوزوآ)، پلاستیک های میکرو و سایر مواد سازنده مرتبط با تولید انرژی (به عنوان مثال، متان، دی اکسید کربن، و سولفید هیدروژن).

دامنه مجله طیف گسترده ای از موضوعات را در بر می گیرد که شامل: هیدرولوژی سطحی و زیرسطحی در ارتباط با آلودگی. تحقیقات تجربی و محاسباتی جذب آلاینده، انتشار، تحول بیولوژیکی و شیمیایی، فرار و انتقال در سطح و سطح زیرین؛ خصوصیات خصوصیات خاک و رسوبات فقط به عنوان تأثیر رفتار آلودگی. توسعه و آزمایش مدل های ریاضی رفتار آلاینده ها؛ تکنیک های ابتکاری برای ترمیم مکان های آلوده؛ توسعه ابزارها یا تکنیک های جدید برای نظارت بر میزان آلودگی خاک، رسوبات و آب؛ توسعه مدل های ریاضی و تکنیک های تجزیه و تحلیل سیستم برای درک و مدیریت سیستم های منابع آب سطحی و زیرسطحی از جمله فرایندهای منطقه فرضی؛ تجزیه و تحلیل تعاملات بین فعالیت های استفاده از آب و محیط زیست. ترسیب و ترشح کربن؛ و مسائل مربوط به آلودگی آب در ارتباط با تولید انرژی.

 

کشور صاحب امتیاز: هلند

ناشر: Elsevier

سال های فعالیت: 1986-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 

13- مجله Groundwater for Sustainable Development

بسیاری از متخصصان معتقدند که به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه در مورد مسائل مربوط به آبهای زیرزمینی در مقیاس جهانی و در رشته های مختلف، یک استراتژی موثر برای شناسایی و ترویج رویکردهای بهینه ارزیابی، توسعه و مدیریت منابع آب زیرزمینی است. این دقیقاً همان چیزی است که مجله بین المللی آب زیرزمینی برای توسعه پایدار قصد دارد به آن بپردازد. در بستر جهانی، نویسندگان و خوانندگان مجله باید از تمام مزایای تبادل اطلاعات مشترک بین رشته ای جهانی، که توسط فناوری اطلاعات و دسترسی آنلاین به محتوای ژورنال ها تسهیل می شود، بهره مند شوند.

این مجله به ذینفعان و متخصصان مختلف، از جمله سازمانهای دولتی و غیردولتی، آژانسهای بین المللی تأمین اعتبار، دانشگاهها، موسسات آب عمومی، بهداشت عمومی و سایر متخصصان بخش دولتی / خصوصی و سایر موسسات مربوطه هدایت می شود. این هدف برای متخصصان، دانشگاهیان و دانشجویان در رشته هایی از جمله: آب های زیرزمینی و ارتباط آن با هیدرولوژی سطح و محیط زیست، علوم خاک، مهندسی، زیست محیطی، میکروبیولوژی، علوم جوی، شیمی تحلیلی، مهندسی آب، فناوری آب، محیط زیست است. اخلاق، اقتصاد، بهداشت عمومی، سیاست، و همچنین علوم اجتماعی، رشته های حقوقی یا هر زمینه دیگری که با مسائل آب مرتبط است. اهداف این مجله تسهیل موارد زیر است:

  • بهبود مدیریت موثر و پایدار منابع آب در سراسر جهان.
  • بهبود دسترسی انسان به منابع آب زیرزمینی در مقدار کافی و کیفیت خوب.
  • برآوردن تقاضای روزافزون برای آب آشامیدنی و آبیاری مورد نیاز امنیت غذایی برای کمک به توسعه انسانی و اقتصادی سالم.
  • ایجاد یک بستر و فروم جهانی و چند رشته ای جهانی برای بهبود درک ما از منابع آب زیرزمینی و حمایت از مدیریت موثر و پایدار آنها و محافظت در برابر آلودگی.
  • تبادل اطلاعات میان رشته ای و تحریک تحقیقات علمی در زمینه علوم مرتبط با آبهای زیرزمینی و علوم اجتماعی و بهداشتی که برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره سازمان ملل برای توسعه پایدار لازم است.

این ژورنال در نظر دارد به جای اینکه فقط به تحقیق موفقیت آمیز در مسائل فیزیکی و شیمیایی بپردازد، به مجمع بین المللی تحقیقات آب های زیرزمینی تبدیل شود که هدف آن حل مشکلات با تأثیرات اجتماعی بزرگ است.

 

کشور صاحب امتیاز: هلند

ناشر: Elsevier BV

سال های فعالیت: 2015-تاکنون

برای مشاهده تحلیل شاخص های فنی این مجله اینجا کلیک کنید.

سایت مجله: کلیک کنید

 












نظرات (۲)

  • آواتار کامنت فرهاد

    سلام پس مجلات امریکا مثل مجله مهندسی هیدرولوژیASCE  ؟!!!

  • آواتار کامنت محمدعلی

    اکثر یا بهتره بگم تموم مجالات برای دو کشوره انگلستان و هلند بود!

    • آواتار مدير سايت:

      بله... هلند که همیشه با سیل و جریانات آب در سرزمینش مشکل داشته. انگستان هم کلا سابقه طولانی در زمینه علوم داره. اگرچه انتشارات اکثر مجلات علمی و کتاب ها در دنیا در ایالات متحده هستند.

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools