سامانه آنلاین پیش بینی سیلاب ایران :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سامانه آنلاین پیش بینی سیلاب ایران


پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب اقدام به تهیه یک سامانه پیش بینی وقوع سیل بر اساس پارامترها و مدل های طبیعی کرده است. آدرس این سامانه در امتداد همین مطلب نمایش داده شده است. پیش از ورود به سامانه می توانید در ذیل با امکانات و نوع عملکرد محاسباتی سامانه مذکور بیشتر آشنا شوید.


ابزار جستجو

ابزار جستجو در قسمت بالای سمت راست سامانه قرار دارد. در این سامانه، کاربر می‌تواند با کلیک بر روی دکمه جستجو و جستجوی نام عارضه در جعبه متن، محل عارضه را در نقشه شناسایی نماید. لازم به ذکر است که اسم دقیق عارضه مدنظر می‌بایست در جعبه جستجو تایپ شود. در صورت یافتن عارضه مدنظر کاربر، نقشه به صورت خودکار بر روی محل آن زوم می‌شود. مجموعه لایه‌های مکانی موجود در بانک اطلاعات سایت قابل جستجو هستند این عوارض عبارت‌اند از: لایه اطلاعاتی استان‌ها، زیر حوضه‌های درجه 3، ایستگاه‌های باران‌سنجی متعلق به سازمان هواشناسی و وزارت نیرو و ایستگاه‌های سینوپتیک و کلیماتولوژی سازمان هواشناسی.


ابزار ذخیره

ابزار دانلود نیز در قسمت بالای سمت راست سامانه قرار دارد. با استفاده از این ابزار تصویر لایه‌های در حال نمایش در سایت به‌صورت فایل PNG ذخیره می‌گردد.


ابزار گزارش‌گیری

این ابزار نیز در بخش ابزار بالای سمت راست سامانه قرار دارد. با استفاده از این ابزار، گزارش باران پیش‌بینی شده به تفکیک عوارض مختلف نمایش داده می‌شود.


گاهشمار

با استفاده از گاهشماری که در پایین صفحه تعبیه شده است، کاربر می‌تواند داده‌های نمایش داده شده روی نقشه را کنترل نماید. در این گاهشمار، کاربر می‌تواند دوره پیش‌بینی را انتخاب نماید. دکمه سمت راست یک گام زمانی به جلو و دکمه سمت چپ یک گام زمانی به عقب را نمایش می‌دهد. هنگامی که یکی از لایه‌های پیش‌بینی بارش 3 ساعته یا 24 ساعته بر روی نقشه بارگذاری شده باشد، در بالای گاهشمار توضیحاتی مبنی بر بازه زمانی که بارش در آن پیش‌بینی شده است، نمایش داده می‌شود.


لایه‌های اطلاعاتی

مجموعه لایه‌های اطلاعاتی موجود در سامانه به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند. نقشه مقادیر بارش پیش‌بینی شده 3 ساعته و 24 ساعته و نقشه‌های پایه که شامل نقشه استان‌ها،زیر حوضه‌های درجه 3، ایستگاه های باران‌سنجی و کلیماتولوژی و ایستگاه‌های سینوپتیک می‌یاشند.با توجه به اطلاعات مورد نیاز کاربر این لایه‌ها به صفحه نمایش سامانه اضافه و گزارش‌گیری انجام می‌شود. در جعبه بارگذاری لایه‌ها در سمت چپ سامانه و با استفاده از دکمه‌های حذف کردن و اضافه کردن لایه‌ها می‌توان این لایه‌ها را به صفحه نمایش سامانه اضافه و یا حذف نماییم. به منظور اضافه کردن یک لایه به نقشه، کاربر می‌تواند پس از کلیک کردن بر روی دکمه (+ اضافه کردن لایه) در بخش پنل لایه‌ها و ظاهر شدن پنجره مربوطه، هریک از لایه‌های پیش‌بینی بارش و یا لایه‌های پایه را به منظور اضافه کردن به نقشه انتخاب نماید. تنها یک لایه پیش‌بینی بارش قابل اضافه شدن به نقشه است. برای اینکه نقشه پیش‌بینی بارش 3 ساعته به نقشه اضافه گردد، نیاز است که ابتدا نقشه پیش‌بینی بارش 24 ساعته حذف شده باشد. همچنین با اضافه کردن هریک از لایه‌های پایه به نقشه، می‌توان بر اساس عوارض موجود در لایه اضافه شده، سری زمانی آن را ترسیم و گزارش‌گیری انجام شود. راهنمای لایه‌های نمایش داده شده در سامانه نیز در سمت راست صفحه نمایش نشان داده می‌شوند.


انتخاب مدل

کاربر می‌تواند در هنگام اضافه کردن لایه‌های پیش‌بینی بارش 3 ساعته و 24 ساعته به نقشه، مدل پیش‌بینی را نیز تعیین نماید. مجموعه مدل‌های پیش‌بینی مورد استفاده در سامانه در ادامه گزارش توضیح داده می‌شوند.


مشاهده نمودار سری زمانی پیش‌بینی بارش

به منظور مشاهده سری زمانی پیش‌بینی بارش در محل عوارض مختلف، کاربر می‌تواند از دکمه گزارش‌گیری (i) در بالای سمت راست سامانه استفاده نماید. در هنگام گزارش‌گیری تنها بایستی یکی از لایه‌های پایه (استانی، زیرحوضه درجه 3، ایستگاه‌های باران‌سنجی و سینوپتیک) بر روی نقشه قابل مشاهده باشد که این امر در جعبه بارگذاری لایه‌ها با فعال و غیر فعال نمودن لایه نقشه‌های پایه مقدور خواهد بود. پس از کلیک بر روی دکمه گزارش‌گیری (i) و سپس با کلیک بر روی هریک از عوارض، پنجره اطلاعات پیش‌بینی باز شده و نام آن عارضه در بالای پنجره نمایش داده می‌شود. پس از نمایش نام عارضه با تعیین نوع نمودار مورد نظر، نمودار سری زمانی طی 7 روز آینده رسم می‌شود. در این پنجره نمودارهای پیش‌بینی شده بارش برای 7 روز آینده طی 8 بار آخر اجرای مدل را نشان می‌دهد.


انواع نمودارها

انواع نمودارهای سری زمانی که قابل ترسیم در این سامانه هستند عبارتند از: نمودار مقدار میانگین بارش، نمودار مقدار تجمعی بارش و نمودار مقدار بیشینه بارش. لازم به ذکر است که در عوارض نقطه‌ای (مانند ایستگاه‌های باران‌سنجی) مقدار بیشینه بارش بلااستفاده و در نتیجه غیرقابل ترسیم می‌باشد.


خروجی گرفتن

دو نوع خروجی از نمودار قابل دریافت است:

خروجی نمودار به فرمت PNG

خروجی اطلاعات نمودار به فرمت CSV

هریک از این خروجی ها با کلیک بر روی دکمه مربوطه قابل دریافت می‌باشد.


مدل‌های عددی پیش‌بینی وضع هوا و گردش کلی جو

هدف اصلی این مدل‌ها، محاسبه شاخص‌های سه بعدی جو و اقلیم در شبکه‌های مشخص است. مدل‌های عددی، یک مدل ریاضی از گردش عمومی جو یا اقیانوس در سطح کره زمین است که بر اساس معادلات ناویر استوکس در دستگاه مختصات کروی و بر اساس شرایط ترمودینامیکی منابع مختلف انرژی (مانند تابش و گرمای نهان) توسعه یافته است. این معادلات گسترده و پیچیده در قالب برنامه رایانه‌ای برای شبیه‌سازی سامانه جو و اقیانوس در سطح کره زمین اجرا می‌شوند. به عبارت دیگر این مدل‌ها، مدل‌های سه‌بعدی هستند که بر اساس معادلات مربوط به حرکت سیالات طراحی شده‌اند و هدف این مدل‌ها پیش‌بینی تحول زمانی جو است. طی 40 سال گذشته، با توجه به توسعه روشها و ابزارهای محاسباتی و همچنین توسعه علم، امکان استفادهی مؤلفه‌ها و فرایندهای بیشتری در این مدلها فراهم شده است و قدرت تفکیک این مدل‌ها نیز افزایش یافته است. در شرایط ایدهآل، مدلهای گردش کلی جو می‌توانند کلیه فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی حاکم بر مؤلفه‌های مختلف سامانه کره زمین را شبیه‌سازی نمایند، گرچه این امر در عمل، درحال حاضر تقریباً غیرممکن است. در این سامانه داده‌های پیش‌بینی مربوط به مدل‌های GFS و WRF مورد استفاده قرارگرفته‌اند.


مدل GFS - Global Forecast System

این یک مدل جهانی است که توسط NOAA تهیه شده است. سیستم پیش‌بینی جهانی (GFS) یک سیستم پیش‌بینی جهانی عددی است که شامل یک مدل کامپیوتری جهانی و یک سیستم آنالیز سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده (NWS) است.مدل ریاضی چهار بار در روز اجرا می‌شود و مقادیر تا 16 روز پیش‌بینی می‌کند، اما قدرت تفکیک مکانی پیش‌بینی‌ها بعد از 10 روز کاهش می‌یابد. میزان دقت پیش‌بینی‌ها به طور کلی با زمان کاهش می‌یابد و برای پیش‌بینی‌های بلندمدت تنها مقادیر بزرگ‌تر دقت قابل‌توجهی را دارا هستند. این مدل یکی از مدل‌های سینوپتیک متوسط مقیاس است.مدل GFS یک مدل طیفی با رزولوشن افقی تقریبی 13 کیلومتر برای 10 روز اول و 27 کیلومتر از 240 تا 384 ساعت (16 روز) است. مدل GFS از سال 2017ارتقا یافته است. قدرت تفکیک مکانی این مدل تقریبا 13 کیلومتر است. پیش‌بینی بارش توسط این مدل در هر 3 ساعت تا 7 روز آینده انجام می‌شود. مدل هر 6 ساعت به روز می‌شود.


مدل WRF - Weather Research Forecast

مدل پژوهش و پیش‌بینی هوا (WRF)، نسل جدید سامانه پیش‌بینی عددی هوا در مقیاس متوسط است که به‌منظور عملیات پیش‌بینی هوا و برآورد نیازهای تحقیقاتی در مورد جو طراحی شده است. مهم‌ترین هدف از توسعه این مدل، پیش‌یابی عددی وضع هوا است. پیش‌یابی عددی هوا روشی از پیش‌بینی هوا است که با یک سری از معادله‌های تشریح کننده قانون سیالات ارائه می‌شود. با پارامترسازی دیگر فرایندهای مهم جوی برای به‌کارگیری در قلمرو خاصی ترکیب می‌شود و بر پایه شرایط آغازین مرزی، در مرزهای قلمرو مدل یکپارچه می‌شود. این مدل، مدلی مناسب برای محدوده‌ای از حد متر تا هزاران متر است و حتی در مقیاس سیاره‌ای نیز اجرا می‌شود.


متغیرها

بارش

این سامانه مقادیر بارش پیش‌بینی شده در بازه‌های زمانی 3 و 24 ساعته از آخرین اجرای مدل را به میلیمتر نشان می‌دهد. تاریخ پیش‌بینی مدل در گاهشمار نشان داده می‌شود همچنین آخرین زمان اجرای مدل نیز بر روی صفحه سامانه قابل مشاهده است.لازم به ذکر است که مقدار بارش برف در این خروجی‌های پیش‌بینی حذف شده است.


ورود به سامانه آنلاین پیش بینی سیلاب ایران












نظرات (۱)

  • آواتار کامنت امیرحسین

    با سلام و احترام.    برای عضویت در این سامانه و استفاده از اطلاعات آن چه باید کرد؟

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools