تعادل‌بخشی بین منابع آب و مصرف؛ اولویت بخش آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تعادل‌بخشی بین منابع آب و مصرف؛ اولویت بخش آب

مادر مشکلات صنعت آب کشور مصرف بیشتر از توان منابع آبی است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: مادر مشکلات صنعت آب کشور مصرف بیش از توان منابع آبی و عدم تعادل در منابع و مصارف است.

«رحیم میدانی» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب، با بیان اینکه مشکلات موجود در صنعت آب متفاوت است گفت: که همین مسئله متخصصان را نگران کرده است چرا که تا حدی می توان از منابع آب استفاده کنیم. حتی اگر بهره وری را افزایش دهیم، مصرف بیش از حد آب از منابع می تواند کشور را با بحران روبرو کند.

وی افزود: یکی از اقدامات مهمی که در این راستا باید انجام شود، این است که باید در کشور دنبال بازیافت آب باشیم؛ بزرگترین پروژه بازیافت را در مشهد مقدس شروع کرده ایم و در حال مطالعه هستیم.

میدانی گفت: برای اینکه از تجربه همه دنیا استفاده کنیم، با همکاری آلمانی ها مطالعات این طرح را پیش می بریم که با آب کشاورزی جایگزین کنیم؛ البته از آنجا که پساب ها همیشه منطبق با زمان آبیاری نیست، بخشی نیز باید به سفره های زیرزمینی تغذیه کنیم.

معاون وزیر نیرو گفت: از آنجا که استفاده از پساب برای مصرف کشاورزی استانداردهای خود را دارد و ما استانداردهای ملی در این زمینه نداریم، استانداردهای نحوه استفاده از پساب در کشورهای آلمان، آمریکا و اسپانیا را اخذ کردیم و ممکن است این استانداردها را به استاندارد ملی تبدیل کنیم.

وی گفت: این پروژه قادر است سالانه 100 میلیون متر مکعب توان بازیافت پساب را در این شهر داشته باشیم؛ این طرح در حال مطالعه است و پس از اتمام فاز مطالعاتی، وارد فاز اجرایی می شود.

میدانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بارش در سطح کشور پرداخت و ادامه داد: پیش بینی ها نشان می دهد برای مهرماه سال جاری در غرب کشور شاهد کاهش بارش هستیم. این در حالی است که سال آبی امسال (از ابتدای مهرماه تاکنون) بیشترین بارش را در حوزه خزر با ۶۰ میلیمتر تجربه کردیم که نسبت به مدت مشابه گذشته ۹۲ درصد مثبت بوده است. از سوی دیگر میزان بارش برای دریاچه ارومیه ۸ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته بیشترین کاهش را داشته است و ۳۰ درصد منفی را از سر گذرانده است.

به طور کلی کل آب وارده به سدهای کشور از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون معادل ۶۵۰ میلیون مترمکعب بوده است و پیش بینی ها نشان می دهد در آبان ماه شاهد کاهش بارش به ویژه در حوزه خزر هستیم این در حالی است که برای فصل پائیز هوا یک درجه گرم تر می شود.

وی درباره اجرای طرح انتقال آب به مناطق مرکزی و سایر مناطق مورد نیاز تصریح کرد: به خاطر شرایط کشور، ناچار به انتقال آب هستیم اما باید توجه داشت که این انتقال برای مصرف شرب انجام می شود اما انتقال آب از دریا، شرایط متفاوتی دارد که تنویر افکار عمومی می تواند نقش مهمی را در این زمینه بازی کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در مورد انتقال آب، در پاسخ به این موضوع که انتقال آب موجب خشک شدن مناطق مبدا می شود ، گفت: وقتی آبی را منتقل می کنیم، از آب مصرفی آن منطقه کم نمی کنیم.

وی ادامه داد: اینطور نیست که مبدا را خشک کنیم، بلکه مازاد بر مصرف آن منطقه را منتقل می کنیم؛ به عنوان مثال در حوضه آبریز کارون ، مگر استان هایی مانند چهارمحال همه آب کارون را مصرف می کند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در سال جاری باید ۱۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شود، گفت: تاکنون به دلیل مشکلات مالی توانسته‌ایم ۱۶۵۰ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم، این در حالی است که از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتباری که داشتیم، ۱۱۴ میلیارد تومان آن از طریق اسناد خزانه اسلامی در اختیار ما قرار گرفت.

معاون وزیر نیرو در مورد توسعه افقی کشاورزی در برخی مناطق و تاثیر آن در ایجاد ریزگردها گفت: بخشی از کانون های جدید ریزگردها در اهواز، به دلیل این است که در حوضه مارون ما مرتب به دنبال توسعه کشاورزی هستیم. به این ترتیب، زمین هایی که در ادامه تالاب شادگان در زیر آب بود، اکنون خشک شده است.

میدانی در پاسخ به این سوال که مقرر شده است، توسعه افقی ادامه نداشته باشد، گفت: در عمل اینطور نیست.

وی ادامه داد: درصد کانون های ریزگردها در کشور قبلا 7 تا 8 درصد بود، اما الان از 15 درصد گذشته است؛ علت آن این است که حق‌آبه تالاب ها و محیط زیست را به این بخش برگردانده نمی شود.

این مقام مسئول تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده را تاکنون ۳۲ هزار کنتور عنوان کرد که در نتیجه نصب این کنتورها یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از ابتدای طرح تعادل‌بخشی تاکنون صرفه‌جویی به عمل آمده است.

وی مهمترین محور و اولویت برنامه معاونت آب و آبفای وزارت نیرو را تعادل‌بخشی بین منابع آب و مصرف آن عنوان کرد و درباره طرح احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در حاشیه سواحل جنوبی کشور گفت: نباید فعالیت کشور در این زمینه را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه کنیم؛ چراکه هزینه تمام شده هر متر مکعب آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها معادل ۲۵۰۰ تومان است، به همین دلیل برای مصرف به عنوان شرب صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین مناسب‌ترین نوع مصرف برای این منبع آب، کشت گلخانه‌ای است در صورتی که برآوردهای اقتصادی آن انجام شود، اما با این وجود بخش خصوصی مجوز برداشت یک میلیارد مترمکعب آب از سواحل جنوبی و شیرین‌سازی آن را از ما دریافت کرده است.

میدانی با بیان اینکه طرح مطالعاتی انتقال آب از دریای عمان به مرکز فلات ایران برای تامین آب ۱۸ استان مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: بی‌شک آب انتقالی به هر نقطه از کشور فقط برای شرب و از مازاد مصرف آن منطقه تامین می‌شود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools