هشدار ناسا: کمبود آب شیرین در جهان جدی است :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




هشدار ناسا: کمبود آب شیرین در جهان جدی است


سازمان ناسا کمبود آب شیرین در جهان را یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن حاضر دانسته و هشدار داده‌اند مناطق خشک جهان با خطر خشکی حتی بیشتری مواجه هستند. پژوهشگران اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) محل دقیق مناطقی از جهان را که اوضاع آب شیرین به خاطر برداشت بی‌رویه به خطر افتاده مشخص کرده‌اند. به گفته آنان در سال‌های اخیر، شماری از تالاب‌های جهان پرآب‌تر شده‌اند و در مقابل برخی مناطق خشک به خاطر برداشت آب‌های زیرزمینی با وضعیتی نامناسب‌تر از قبل مواجه هستند.


در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی فقط به مدت کوتاهی در زاینده رود آب جاری بوده و در بقیه مواقع بستر آن به خصوص در شهر اصفهان خشک بوده است اطلاعات جدید ناسا و آزمایشگاه پیش‌رانش جت ( جی‌پی‌ال) نشان می‌دهد ذخایر آب شیرین دنیا از سال ۲۰۰۲ به این سو تغییرات شدیدی داشته‌ است. کاهش دسترسی به آب در مناطقی مانند شمال و شرق هند، شمال شرقی چین، کالیفرنیا، جنوب روسیه، استرالیا، و خاورمیانه عمدتا به برداشت آب‌های زیرزمینی و نحوه کشت آبی بر می‌گردد.


شهرهایی که کم آبی دارند

آب خلیج فارس 'یک و نیم برابر شورتر و دو درجه گرمتر شده است'

این مناطق به گفته ناسا به دلیل برداشت بی‌رویه منابع با کاهش جدی آب مواجه هستند و بدون اقدام دولت‌ها به احتمال قوی شرایط آنها به سرعت وخیم‌تر خواهد شد. تحقیق ناسا در باره مناطقی بوده که ذخیره آب آنها به طرز قابل چشمگیری کاهش یا افزایش داشته است. تحقیق ناسا اشاره می‌کند که در ۱۴ منطقه در چنین تغییرات مربوط به کمبود آب ناشی از فعالیت انسانی بوده و در هشت مورد این تغییرات به خاطر دلایل آب و هوایی روی داده است.


این گزارش به کاهش ذخایر آب شیرین در حاشیه دریای خزر هم اشاره می‌کند و می‌گوید چنین کاهشی از چند سال پیش شروع شده و تا کنون دانشمندان این کاهش را به دلایل طبیعی نسبت داده‌‌اند اما تحقیق ناسا خاطرنشان می‌کند که این وضعیت ناشی از برداشت بیش از اندازه آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی بوده است.


این گزارش به خشک شدن دریاچه آرال که زمانی چهارمین دریاچه بزرگ دنیا بود اشاره می‌کند و می‌گوید هزار سال طول می‌کشد تا دریای خزر که بسیار بزرگ‌تر ازدریاچه آرال است خشک شود اما آلودگی این دریاچه و تغییرات در خطوط ساحلی را از جمله بزرگ‌ترین مشکلات آن در سال‌های آینده می‌داند. نویسندگان گزارش می‌گویند هر منطقه‌ای در دنیا ممکن است تحت تاثیر خشکسالی قرار بگیرد اما در مناطقی که مردم به منابع متعدد آب دسترسی ندارند، وضعیت شکننده‌تر است.


گزارش ناسا در نشریه نیچر منتشر شده و این اولین باری است که از اطلاعات ماهواره‌های گرانشی برای تهیه نقشه وضعیت آب شیرین در یک دوره ۱۴ ساله استفاده شده است. ماهواره‌های گرانشی عکس نمی‌گیرند بلکه آنها تغییرات جاذبه گرانشی زمین را اندازه می‌گیرند، که ممکن است تحت تاثیر وجود آب قرار گیرند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools