پایش وضعیت یخچال‌های طبیعی توسط موسسه تحقیقات آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




پایش وضعیت یخچال‌های طبیعی توسط موسسه تحقیقات آب

اجرای پایلوت طرح در علم‌کوه

موسسه تحقیقات آب برای اجرایی شدن طرح محافظت از یخچال‌های طبیعی کشور، پایش پیوسته وضعیت و تغییرات یخچال‌های طبیعی کشور در دستور کار موسسه تحقیقات آب قرار دارد.

در اجرای طرح محافظت از یخچال‌های طبیعی کشور توسط موسسه تحقیقات آب، پروژه‌ای تحت عنوان «مطالعه روند تغییرات ارتفاعی و حجمی یخچال‌های منطقه علم‌کوه در فاصله سال‌های 1390 تا 1397 با استفاده از عکسبرداری هوایی» در سال 1397 تعریف شد.

بر این اساس، ارزیابی و مطالعه روند تغییرات ارتفاعی و حجمی یخچال‌های علم‌کوه با استفاده از عکسبرداری هوایی سه‌بعدی از منطقه با استفاده از پهپاد در دستورکار قرار گرفت.

در این طرح ابتدا با استفاده از پهپاد از یخچال یادشده عکس‌برداری هوایی بسیار دقیقی صورت گرفت (با قدرت تفکیک مکانی 5 سانتیمتر) و سپس با استفاده از نقاط کنترل زمینی مناسب، مدل رقومی ارتفاعی (نقشه توپوگرافی) دقیق این منطقه استخراج شد. پس از استخراج نقشه توپوگرافی دقیق و اطمینان از میزان دقت آن، مقادیر ارتفاعی به‌دست‌آمده با نقشه توپوگرافی سال 1390 که قبلاً توسط همین موسسه به وسیله اسکن لیزری هوایی (LiDAR) تهیه شده بود، مقایسه و تغییرات ارتفاعی و حجمی این یخچال اندازه‌گیری شد.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، ارتفاع یخچال‌های منطقه علم‌کوه از 21- تا 1+ متر در فاصله سال‌های 1390 تا 1397 تغییر یافته است. بیشترین تغییرات اتفاق‌افتاده در داخل سیرک یخچال علم‌چال مشاهده می‌شود که تقریباً تمامی بخش‌های آن کاهش قابل‌توجه ارتفاعی را تجربه نموده‌اند. اما در کنار سیرک علم‌چال، حداکثر کاهش ارتفاع در زبانه انتهایی یخچال (تحت عنوان منطقه لیزونک) مشاهده می‌شود.

این منطقه که به عنوان منطقه خروجی و تخلیه یخچال نیز شناخته می‌شود (و همواره حجم زیادی از واریزه‌ها و یخ‌های یخچالی از آن به سمت پایین‌دست سرازیر می‌شود)، منطقه‌ای است که سیلاب عظیم تیرماه سال 1390 از همین نقطه نشأت یافت. شایان ذکر است این سیلاب که در رودخانه سردآبرود به وجود آمد، بخش‌های زیادی از ملاردشت و رودبارک را تحت تأثیر خود قرار داد.

در مجموع، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل عکس‌های هوایی به‌دست‌آمده از طریق پهپاد و همچنین تصاویر ماهواره‌ای؛ ضخامت یخچال‌های علم‌کوه (شامل سه یخچال علم‌چال، پاتخت و تخت‌سلیمان) در فاصله سال‌های 1390 تا 1397 به طور میانگین در حدود 1.6- متر کاهش یافته است. این، بدان معنی است که نرخ کاهش ضخامت این یخچال‌ها (با فرض ثابت در نظرگرفتن نرخ کاهش ضخامت در سالیان مختلف) در حدود 23 سانتیمتر در سال است که روزبه‌روز به مقدار آن نیز افزوده می‌شود.

به‌عبارت دیگر در فاصله سال‌های 1390 تا 1397 در حدود 6.2- میلیون مترمکعب از حجم یخ یخچال‌های این منطقه کاسته شده است. با توجه به اینکه چگالی یخ‌های بوری مناطق یخچالی تقریباً برابر با 1 در نظر گرفته می‌شود، لذا می‌توان نتیجه گفت که این یخچال‌ها در حدود 6.2 میلیون مترمکعب آب مازاد بر بیلان سالانه خود را (که در شرایط دمایی و بارشی نرمال برابر با صفر است) در قالب ذوب به مناطق پایین‌دست خود رها کرده است. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل پرآب بودن رودخانه‌های نشأت‌یافته از یخچال‌های این منطقه در سالیان اخیر باشد. 












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools