اگر سد کرخه را نداشتیم امروز با آکواریوم خوزستان مواجه بودیم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اگر سد کرخه را نداشتیم امروز با آکواریوم خوزستان مواجه بودیم

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس گفت: در سیلاب اخیر حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب، معادل ۴ تا ۵ برابر حجم مخزن سد کرج با دبی ۸ هزار و ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه، یک روزه وارد سد کرخه شد که اگر این سد را نداشتیم امروز با آکواریوم خوزستان مواجه بودیم.

"ناصر ترکش‌دوز" جمعه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی "مناظره" شبکه یک با موضوع توسعه سدسازی در کشور افزود: سدسازی امری است که به منظور ایجاد امنیت جانی و مالی در برابر سیلاب‌های ویرانگر و مخرب، تامین و امنیت آب شرب، تامین امنیت غذایی و تولید انرژی پاک برق‌آبی باید بسیار اهمیت داده شود.

وی با بیان اینکه ظرف چهار روز بارشی معادل سه تا شش ماه وارد رودخانه‌های کشکان، کرخه، دز و کارون شد، اظهار کرد: مجموع این حجم سنگین آب را جز از طریق سازه بزرگی مثل "سد" نمی‌توانیم مهار و به آرامی وارد رودخانه کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بارش‌ها در فصل‌های بهار و زمستان که نیاز آبی کمتری داریم صورت می‌گیرد، گفت: امسال پس از ۱۵ سال خشکسالی با باران فراوان و سیل مواجه شدیم، بنابراین در چنین شرایطی چاره‌ای جز ذخیره‌سازی نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت امنیت غذایی تصریح کرد: به دلیل همین ذخیره‌سازی‌های انجام شده، طی سال‌های اخیر به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، در زمینه کشاورزی هیچ‌گاه با قحطی مواجه نشدیم؛ بنابراین به دلیل تامین نیازهای زندگی بشر نیاز به سد‌سازی داریم.

این کارشناس بخش آب با اشاره به تجربیات وزارت نیرو در زمینه سدسازی افزود: به تازگی بین دو کشور عمان و ایران قراردادی به امضا رسید و طی آن ساخت هفت سد در آن کشور به دلیل دانش و تجربیات سال‌های اخیر به مهندسان ایرانی واگذار شد.

وی با تاکید بر اینکه در بارش‌های امسال خوزستان، در یک روز حدود 750 میلیون مترمکعب سیلاب وارد این استان شد، ادامه داد: این حجم از آب معادل 4 برابر ظرفیت سد کرج است و به جز سد، هیچ جایگزینی برای مهار و کنترل این حجم از سیلاب وجود نداشت.  

ترکش‌دوز ادامه داد: این سیلاب‌ها در دوره‌های مختلف در خوزستان تکرار شده و هر بار خسارت‌های فراوان جانی و مالی بر جای گذاشته است، اما امسال به دلیل وجود سدهای دز و گتوند و کرخه بود که این سیلاب حداقل خسارت را در پی داشت.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools