واژه نامه و اصطلاحات مهم آب زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




واژه نامه و اصطلاحات مهم آب زیرزمینی


آب بیش از 70٪ سطح زمین را آب پوشانده است. اما از این آب، فقط 1٪ به راحتی برای استفاده انسان در دسترس است و از این 1٪ ، 99٪ آن به عنوان آب زیرزمینی در زیر پاهای ما ذخیره می شود. همه ما به نوعی به آب های زیرزمینی اعتماد می کنیم، بنابراین مهم است که این منبع حیاتی را درک کنیم. در ادامه اصطالاحات مهم آب های زیرزمینی که در علم مهندسی استفاده می شود آمده است:


منطقه آرتزین - Aeration Zone

ناحیه ای بلافاصله در زیر سطح خشکی که منافذ حاوی آب و هوا هستند اما کاملاً با آب اشباع نشده اند. ریشه های گیاه می توانند رطوبت عبوری از این منطقه را بگیرند، اما نمی توانند آب چاه ها را تأمین کنند. همچنین به عنوان منطقه اشباع نشده یا منطقه وادوز شناخته می شود.


آبخوان - Aquifer

یک تشکیل زمین شناسی زیرزمینی از شن و ماسه، خاک، شن و سنگ قادر به ذخیره و نگهداشت آب است.


سفره آبی آرتزین - Artesian Aquifer

مفهوم سفره آبخوان محدود را ببینید.


چاه آرتزین - Artesian Well

یک چاه در حال استفاده از یک آبخوان محدود. آب موجود در چاه تحت فشار آرتزیان از بالای آبخوان فراتر می رود، اما لزوماً به سطح زمین نمی رسد. چاه آرتزیان روان چاهی است که در آن سطح آب بالاتر از سطح زمین است.


جریان پایه - Baseflow

جریان از نشت آبهای زیرزمینی به درون یک رودخانه یا رودخانه می آید. آبهای زیرزمینی زیر زمین جاری می شوند تا زمانی که سطح آب سطح زمین را قطع کند و آب جاری به شکل چشمه ها، نهرها و رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب ها به آبهای سطحی تبدیل شود. جریان پایه سهم مداوم آبهای زیرزمینی در رودخانه ها است و منبع مهم جریان بین طوفان های بارانی است.


بهترین روشهای مدیریت BMP) - Best Management Practices )

تکنیک های ساختاری، غیر ساختاری و مدیریتی به عنوان موثرترین و کاربردی ترین روش برای کاهش آلودگی آب های سطحی و آب های زیرزمینی شناخته شده اند در حالی که هنوز هم امکان استفاده موثر از منابع وجود دارد.


قابل تجزیه زیستی - Biodegradable

قادر به تجزیه موجودات زنده مانند میکروارگانیسم ها و باکتری ها است.


آب شور - Brackish Water

آب شیرین و شوری مخلوط شده.


آب مویرگی - Capillary Water

آب واقع در بالای سطح آب، در منطقه هوادهی، که با عملکرد مویرگی از سطح آب به سمت بالا حرکت می کند. این آب می تواند به آرامی و به هر جهتی حرکت کند. در حالی که اکثر گیاهان به رطوبت حاصل از بارشی که در منطقه اشباع نشده وجود دارد متکی هستند، ممکن است ریشه آنها به آب مویرگی یا به منطقه اشباع زیرین نیز راه یابد.


کمپوست - Compost

مواد کوددهنده متشکل از مواد آلی، پوسیده.


میعان - Condensation

مرحله چرخه آب هنگامی که آب از بخار به مایع تبدیل می شود و در جو معلق می شود، بصری توسط ابر نشان داده می شود. عکس تبخیر.


مخروط افکنه - Cone of Depression

منطقه اطراف یک چاه در یک سفره آب زیر آب محدود که به طور معمول اشباع شده است، اما با پمپاژ یک چاه اشباع نمی شود، و منطقه ای را که در آن سطح آب فرو می رود ترک می کند و یک شکل مخروط ایجاد می کند. شکل مخروط تحت تأثیر تخلخل و عملکرد آب یا سرعت پمپاژ چاه است. سطح زمین پوشاننده مخروط فرو رفتگی به عنوان منطقه تأثیر نامیده می شود.


آبخوان محدود - Confined Aquifer

یک سفره آب زیرزمینی که در آنجا آبهای زیرزمینی بین لایه های مواد غیر قابل نفوذ مانند خاک رس یا سنگ متراکم محدود شده است. هنگام ضربه زدن به چاه، آب موجود در سفره های زیرزمینی محدود، و گاهاً بالاتر از سطح خاک، تحت فشار واقع می شود. به این ترتیب یک چاه آرتزیان روان شکل می گیرد. این موارد به عنوان سفره های زیرزمینی آرتزی یا فشاری نیز شناخته می شوند.


محدود کردن لایه - Confining Layer

مواد زمین شناسی با نفوذ پذیری کم و یا هدایت هیدرولیکی مانند رس یا سنگ متراکم. آب از این لایه عبور نمی کند یا سرعت حرکت آن بسیار کند است.


حفاظت - Conservation

استفاده از روش های صرفه جویی در مصرف آب برای کاهش میزان آب مورد نیاز برای خانه ها، چمنزارها، کشاورزی و صنایع و در نتیجه افزایش منابع آب برای منافع اقتصادی و اجتماعی به مدت طولانی. هدر دادن، استفاده عاقلانه از چیزی.


سنگ تثبیت شده - Consolidated Rock

سازند زمینی محکم متشکل از ماسه سنگ، سنگ آهک، گرانیت، یا سنگ دیگر.


مصارف بیش از حد - Consumptive Use

استفاده از منبعی که میزان تأمین را کاهش می دهد (از بین بردن آب از منبعی مانند رودخانه، دریاچه یا سفره آب زیرزمینی بدون بازگشت مقدار مساوی). به عنوان مثال می توان به مصرف آب توسط گیاهان، انسانها و سایر حیوانات و همچنین ترکیب آب در فرآورده های صنعتی یا فرآوری مواد غذایی اشاره کرد.


آلودگی - Contamination

موادی در هوا، خاک یا آب که آن را کثبف و نامناسب برای مصرف یا استفاده مورد نظر می کند و می تواند به سلامتی انسان یا محیط زیست آسیب برساند. آلودگی ها می توانند به طور طبیعی رخ دهند یا توسط انسان ایجاد شوند.


تخلیه بیش از حد - Depletion

اتلاف آب از سفره های آب زیرزمینی یا مخازن آب سطحی با سرعتی بیشتر از میزان شارژ مجدد. هنگامی که آب سریعتر از جایگزین آن استفاده می شود.


انتشار - Diffusion

حرکت یک ماده از یک منطقه با غلظت بالا به یک منطقه با غلظت کم.


تخلیه - Discharge

خروج آب از یک جریان، لوله، سفره آب زیرزمینی یا حوضه آبریز. عکس شارژ


منطقه تخلیه - Discharge Area

منطقه یا ناحیه ای که آبهای زیرزمینی از سفره سفره های زیر آب خارج می شود. ممکن است جریان خروجی به یک رودخانه، دریاچه، چشمه، تالاب و غیره منتقل شود.


افت - Drawdown

کاهش سطح آب زیرزمینی ناشی از پمپاژ.


خشکسالی - Drought

یک دوره طولانی از هوای خشک با بارش کم و یا بدون بارندگی. اغلب بر تولید محصول و در دسترس بودن منابع آب تأثیر می گذارد.


فرسایش - Erosion

ساییده شدن یا شستشوی سطح خاک و زمین با اثر آب، باد، یا یخ.


تبخیر - Evaporation

تبدیل مایع (آب) به بخار (حالت گازی)، معمولاً از طریق استفاده از انرژی گرمایی در طول چرخه هیدرولوژیک؛ نقطه مقابل تراکم است.


تبخیر و تعرق - Evapotranspiration

از طریق تبخیر و تعرق گیاهان از خاک آب بگیرید. ET نیز گفته می شود.


کود - Fertilizer

هر ماده شیمیایی که برای بهبود خاک و رشد گیاه استفاده می شود.


فیلتر کردن - Filtering

توانایی خاک در رقیق سازی مواد با حفظ مواد شیمیایی یا مواد محلول در سطح ذرات خاک، تبدیل مواد شیمیایی از طریق فرآوری بیولوژیکی میکروبی، کند شدن حرکت و گرفتن ذرات جامد.


نرخ جریان -Flow Rate

زمان مورد نیاز برای حرکت حجم آب زیرزمینی بین نقاط. آبهای زیرزمینی به طور معمول بسیار آهسته حرکت می کنند - گاهی اوقات به اندازه اینچ در سال است.


آب شیرین -Fresh Water

آبی با کمتر از 0.5 قسمت در هزار شوری محلول.


به دست آوردن جریان -Gaining Stream

جریانی که در آن تخلیه آبهای زیرزمینی به میزان قابل توجهی به حجم جریان کمک می کند. یک جریان می تواند هم یک جریان در حال افزایش باشد و هم یک جریان از دست رفته، که بسته به شرایط سیستم آب زیرزمینی را دوباره شارژ می کند.


گاز (گازی) -Gas - Gaseous

مفهوم بخار را ببینید.


آب خاکستری - Gray Water

فاضلاب خانگی متشکل از آب شستشوی های خانگی، وان ها و واشرها است.


آبهای زیرزمینی - Groundwater

آب موجود در زیر سطح زمین، در فضاهای بین ذرات خاک و در شکاف های شن، شن و سنگ واقع شده است. یک منبع طبیعی و منبع آب برای آشامیدن، آبیاری، تفریح ​​و صنعت.


حوضه آب زیرزمینی - Groundwater Basin

منطقه زیرزمینی که آب زیرزمینی از آن تخلیه می شود. حوضه ها را می توان با مرزهای زمین شناسی یا هیدرولوژیکی جدا کرد.


تقسیم آب های زیرزمینی - Groundwater Divide

مرز بین دو حوضه آب زیرزمینی مجاور، که با یک نقطه بلند در سطح آب نشان داده شده است.


جریان آب زیرزمینی - Groundwater Flow

حرکت آبهای زیرزمینی در زیر سطح زمین.


آبهای زیرزمینی تحت تأثیر مستقیم (UDI) آبهای سطحی - Groundwater Under the Direct Influence (UDI) of Surface Water

یک منبع آب زیرزمینی که به اندازه کافی نزدیک به آبهای سطحی اطراف مانند رودخانه یا دریاچه واقع شده است تا بتواند شارژ مستقیم آب سطحی را دریافت کند. از آنجا که بخشی از شارژ منبع آب زیرزمینی از آبهای سطحی تأمین می شود، آبهای زیرزمینی در معرض آلودگی عوامل بیماری زایی مانند Giardia lamblia و ویروس ها هستند که به طور معمول در آب های زیرزمینی یافت نمی شوند.


هیدروژئولوژی - Hydrogeology

مطالعه روابط متقابل مواد و فرآیندهای زمین شناسی با آب، به ویژه آب های زیرزمینی.


چرخه هیدرولوژیک - Hydrologic Cycle

حرکت بی پایان آب از طریق جو، زمین و دوباره از طریق حالت های مختلف آن (بخار، مایع، جامد). همچنین به عنوان چرخه آب شناخته می شود.


هیدرولوژی -Hydrology

مطالعه وقوع، توزیع و شیمی تمام آبهای زمین.


لایه غیر قابل نفوذ - Impermeable Layer

لایه ای از مواد (مانند رس) در یک سفره آب که آب از آن عبور نمی کند.


نفوذ - Infiltration

جریان آب از سطح زمین به سطح زیرین. همچنین به عنوان شارژ شناخته می شود.


میزان نفوذ - Infiltration Rate

مقدار آبی که در یک بازه زمانی مشخص وارد سطح خاک می شود. اغلب در حجم آب در واحد سطح خاک در واحد زمان بیان می شود.


چاه تزریق - Injection Well

یک چاه ساخته شده به منظور تزریق آب تصفیه شده، اغلب فاضلاب، به طور مستقیم در زمین. آب به طور کلی برای پراکنده شدن یا ذخیره سازی در یک سفره آب زیرزمینی مجبور (پمپاژ) می شود. چاه های تزریق عموماً در سفره های زیرزمینی فرو می روند که به عنوان منبع آب آشامیدنی، سفره های زیر آب استفاده نشده یا زیر سطح آب شیرین استفاده نمی شوند.


مدیریت یکپارچه - Integrated Management

هر ترکیبی از روشهای فیزیکی، فنی، اداری و حقوقی مربوط به آبهای سطحی و آبهای زیرزمینی به روشی که برای افزایش مزایای ترکیبی یا دستیابی به تقسیم عادلانه تر منافع از هر دو منبع طراحی شده باشد. همچنین به عنوان مصارف پیوندی شناخته می شود.


آبیاری - Irrigation

کاربرد کنترل شده آب به گیاهان زراعی و مناطق چمن برای مکمل تأمین شده توسط طبیعت.


کارست - Karst

شکل گیری زمین شناسی رسوبات آهکی نامنظم که حل می شوند و چاله های غرق، جریان های زیرزمینی و غارها را تشکیل می دهند.


محل دفن زباله - Landfill

منطقه کم زمینی که با لایه های زباله و خاک پر شده است.


شیرابه - Leachate

مایعاتی که از طریق خاک نفوذ کرده و مواد را به صورت محلول یا سوسپانسیون حمل می کند.


شستشو - Leaching

فرایندی که طی آن مواد محلول در خاک مانند نمک ها، مواد مغذی، مواد شیمیایی سموم دفع آفات یا آلاینده ها در لایه زیرین خاک شسته می شوند و یا توسط آب حل شده و منتقل می شوند.


مایع - Liquid

حالت آب در چرخه هیدرولوژیکی که در آن مولکول ها آزادانه در میان خود حرکت می کنند اما مانند آنهایی که در حالت بخار / گاز هستند از هم جدا نمی شوند.


از دست دادن جریان - Losing Stream

جریان از دست رفته: جریانی که باعث از بین رفتن آب به سیستم آب زیرزمینی می شود (یا دوباره شارژ می شود). یک جریان می تواند بسته به شرایط، جریانی در حال افزایش باشد (که در آن تخلیه آب زیرزمینی به جریان کمک می کند) و هم جریانی از دست رفته.


حداکثر سطح آلاینده MCL - Maximum Contaminant Level

تعیین شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) به استانداردهای آب آشامیدنی که تحت قانون آب آشامیدنی سالم اعلام شده است. MCL بیشترین مقدار آلودگی است که در آب آشامیدنی مجاز است بدون اینکه خطری برای سلامتی انسان ایجاد کند.


چاه نظارت - Monitoring Well

یک چاه بدون پمپاژ، عموماً با قطر کوچک، که برای اندازه گیری سطح یک سطح آب یا کیفیت آب استفاده می شود. پیزومتر که فقط در بالا و پایین دیواره آن باز است یکی از انواع نظارتی چاه است.


سیستم آب شهری - Municipal Water System

شبکه ای از لوله ها، پمپ ها و امکانات ذخیره سازی و تصفیه که برای رساندن آب آشامیدنی به خانه ها، مدارس، مشاغل و سایر کاربران در یک شهر یا شهر و حذف و تصفیه مواد زائد طراحی شده است.


منبع آلودگی غیر نقطه ای - Nonpoint Source Pollution

آلودگی در یک منطقه وسیع و نه از یک مکان خاص تخلیه شده است. این نوع آلودگی ناشی از رسوب، مواد مغذی، مواد آلی و سمی ناشی از فعالیتهای کاربری اراضی است که با رواناب سطحی به دریاچه ها و نهرها منتقل می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که آب باران، ذوب برف یا آبیاری مزارع شخم زده، خیابان های شهر یا حیاط خلوت حومه را بشوید. وقتی این رواناب در سطح زمین حرکت می کند، ذرات خاک و آلاینده ها مانند مواد مغذی و سموم دفع آفات را برمی دارد.


برداشت بیش از حد - Overwithdrawal

برداشت (حذف) آبهای زیرزمینی در یک دوره زمانی که بیش از میزان شارژ آبخوان تأمین کننده است. همچنین به عنوان اضافه برداشت یا استخراج آبخوان ذکر می شود.


نفوذ - Percolation

(1) حرکت آب از طریق روزنه های موجود در سنگ یا خاک. (2) ورودی بخشی از جریان به مواد کانال برای کمک به دوباره پر کردن آب زیرزمینی.


لایه نفوذ پذیر - Permeable Layer

یک لایه از مواد متخلخل (سنگ، خاک، رسوبات غیر تلفیقی) ؛ در یک سفره آب، لایه ای که آب هنگام عبور از زمین آزادانه از آن عبور می کند.


نفوذپذیری - Permeable/Permeability

قابلیت انتقال آب (سنگ متخلخل، رسوب یا خاک) ؛ سرعت حرکت آب از طریق سنگها یا خاک.


Plume

یک الگوی زیرزمینی از غلظت آلاینده ها در آب های زیرزمینی ایجاد شده توسط حرکت آب های زیرزمینی در زیر یک منبع آلاینده. آلاینده ها بیشتر به صورت جانبی در جهت حرکت آب های زیرزمینی پخش می شوند. سایت منبع بالاترین غلظت را دارد و غلظت آن دور از منبع کاهش می یابد.


آلودگی منبع نقطه ای - Point Source Pollution

آلودگی تخلیه شده از هر نقطه قابل شناسایی، از جمله لوله ها، گودال ها، کانال ها، فاضلاب، تونل ها و ظروف از انواع مختلف.


آلودگی - Pollution

تغییر در شخصیت یا کیفیت محیط، یا هر یک از اجزای آن، که باعث می شود کمتر برای استفاده های خاص مناسب باشد. تغییر در خصوصیات فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی آب با معرفی هر ماده ای که باعث مضر شدن آب برای استفاده شود. همچنین به آلودگی مراجعه کنید


فضای منافذ - Pore Space

روزنه هایی بین مواد زمین شناسی که در زیر زمین یافت می شود. همچنین به عنوان فضای خالی یا Interstices شناخته می شود.


تخلخل - Porosity

نسبت حجم فضاهای خالی یا هوای موجود در یک سنگ یا رسوب به کل حجم سنگ یا رسوب. ظرفیت سنگ یا خاک برای نگهداری آب با مواد متفاوت است. به عنوان مثال، ماسه دانه ریز اشباع شده حاوی آب کمتری نسبت به سنگ ریزه درشت است.


آب قابل شرب - Potable Water

آب با کیفیت مناسب برای نوشیدن.


بارش - Precipitation

مرحله چرخه آب هنگامی که مولکول های بخار آب بیش از حد بزرگ و سنگین می شوند تا در جو باقی بمانند و به صورت باران، برف، برف، تگرگ و غیره به زمین بیفتند.


تغذیه - Recharge

آب اضافه شده به یک سفره آب زیرزمینی. به عنوان مثال، هنگامی که آب باران به داخل زمین نفوذ می کند. شارژ مجدد ممکن است به طور طبیعی از طریق بارش یا آب های سطحی یا مصنوعی از طریق چاه های تزریق یا پخش آب روی مخازن آب زیرزمینی اتفاق بیفتد. نفوذ را نیز ببینید.


نرخ تغذیه - Recharge Rate

مقدار آب در واحد زمان که آبخوان را دوباره پر کرده یا دوباره پر می کند.


منطقه تغذیه - Recharge Zone or Area

منطقه ای که خاک یا سنگ نفوذ پذیر به آن اجازه می دهد تا آب به داخل زمین نفوذ کند تا یک آبخوان دوباره پر شود.


فاضلاب بازیابی شده - Reclaimed Wastewater

فاضلاب تصفیه شده ای که می تواند برای اهداف مفید مانند آبیاری گیاهان خاص استفاده شود.


بازیافت - Recycle

برای تولید یک مورد جدید از یک مورد قدیمی؛ برای استفاده مجدد از قطعات


آب بازیافتی - Recycled Water

آبی که بیش از یک بار قبل از ورود به سیستم هیدرولوژیک طبیعی استفاده شود.


اصلاح - Remediation

مهار، تصفیه یا حذف آبهای زیرزمینی آلوده. همچنین ممکن است شامل مهار، تصفیه یا حذف خاک آلوده در بالای سطح آب باشد.


زمان اقامت - Residence Time

دوره زمانی که آبهای زیرزمینی در یک سفره آب باقی می مانند.


جریان برگشتی - Return Flow

(1) آن قسمت از یک جریان منحرف که مصرف زیادی ندارد و به منبع اصلی خود یا آب دیگری برمی گردد. (2) آب آبیاری که به یک ناحیه زده می شود و در تبخیر یا تعرق مصرف نمی شود و به یک جریان سطحی یا سفره آب برمی گردد.


رواناب - Runoff

آبی که از روی زمین به نهرهای سطحی، رودخانه ها و دریاچه ها سرازیر می شود.


عملکرد ایمن - Safe Yield

مقدار سالانه آبی که می تواند طی یک سال از منبع تأمین شود بدون آنکه منبع آن فراتر از توانایی آن باشد تا در "سالهای مرطوب" به طور طبیعی دوباره پر شود. همچنین به عنوان عملکرد پایدار شناخته می شود.


آب شور - Salt Water

آبی که حاوی درصد نسبتاً بالایی (بیش از 0.5 قسمت در هزار) مواد معدنی شور است.


نفوذ آب شور - Saltwater Intrusion

فرایندی که در آن یک سفره آب بیش از حد پیش بینی می شود و ایجاد عدم تعادل جریان در منطقه ای که منجر به تجاوز آب شور به منبع آب شیرین می شود.


ضخامت اشباع - Saturated Thickness

ضخامت کل حامل آب یک سفره آب زیرزمینی.


منطقه اشباع - Saturation Zone

بخشی در زیر سطح زمین که با آب اشباع شده است. سطح فوقانی این منطقه، تحت فشار اتمسفر، به عنوان سطح آب شناخته شده است.


تراوش - Seepage

(1) حرکت آهسته آب به داخل یا خارج از یک توده آب سطحی یا زیرزمینی. (2) از بین رفتن آب در اثر نفوذ به خاک از یک کانال، خندق، جانبی، جریان آب، مخزن، تاسیسات ذخیره سازی، یا دیگر قسمت های آب یا یک مزارع.


سیستم سپتیک - Septic System

سیستمی که برای تصفیه فاضلاب خانگی و فاضلاب خانگی استفاده می شود و اجازه می دهد تا مواد جامد تجزیه شده و در یک مخزن قرار بگیرند و سپس اجازه می دهد مایع توسط مزارع زهکشی توسط خاک جذب شود. سیستم های سپتیک زمانی استفاده می شوند که یک خط فاضلاب برای حمل زباله به یک طرح تصفیه فاضلاب در دسترس نباشد. همچنین سیستم تصفیه فاضلاب در محل نامیده می شود.


خاک - Soil

لایه بالایی سطح زمین، حاوی ذرات سنگی و معدنی غیر تلفیقی است که با مواد آلی مخلوط شده اند.


رطوبت خاک - Soil Moisture

آب موجود در هوادهی یا منطقه اشباع نشده.


سفره تنها منبع - Sole Source Aquifer

سفره آب زیرزمینی که 50٪ یا بیشتر آب آشامیدنی یک منطقه را تأمین می کند.


حفاظت از منبع آب - Source Water Protection

اقدام داوطلبانه برای جلوگیری از آلودگی منابع آب آشامیدنی، از جمله آبهای زیرزمینی، دریاچه ها، رودخانه ها و جویبارها. حفاظت از آب در حال تهیه و اجرای طرحی برای مدیریت کاربری ها و آلاینده های احتمالی است. برای اثربخشی، حفاظت از آب منبع باید به تهدیدات عمده منبع آب آشامیدنی مشخص شده در ارزیابی آب منبع هدایت شود. به عنوان بخشی از طرح حفاظت از آب منبع، برنامه احتیاطی برای استفاده در شرایط اضطراری تدوین شده است. حفاظت از آب منبع برای آب های زیرزمینی نیز محافظت از چاه نامیده می شود.


چشمه - Spring

ظهور آبهای زیرزمینی در سطح زمین، معمولاً در یک نقطه کاملاً مشخص. ممکن است به شدت جریان یابد یا فقط به بیرون نفوذ کند.


سطح آب استاتیک - Static Water Level

(1) ارتفاع یا سطح سطح آب در چاه هنگام پمپ کار نمی کند. (2) سطح یا ارتفاعی که در لوله ای تحت فشار به لوله ای متصل به یک سفره آبی یا حوضه آرتزیان می رسد.


مخزن ذخیره - Storage Tank

ظرفی که مواد شیمیایی بالقوه خطرناک را در سطح بالا یا زیر زمین ذخیره می کند.


تخلیه طوفان - Storm Drain

دهانه ساخته شده در یک سیستم جاده ای که از طریق آن رواناب از سطح جاده به یک سیستم زیرزمینی می ریزد.


آب طوفان - Stormwater

رواناب زمانی ایجاد می شود که بارش باران و ذوب برف بر روی زمین یا سطوح غیر قابل نفوذ جریان داشته و به زمین نفوذ نکند. همانطور که آب از زمین یا سطوح غیر قابل نفوذ مانند خیابان ها، پارکینگ ها و پشت بام ها عبور می کند، در آن زباله ها، مواد شیمیایی، رسوبات یا سایر آلاینده های احتمالی تجمع می یابد که در صورت تخلیه رواناب در آبهای تصفیه نشده بر کیفیت آب تأثیر منفی می گذارد.


قشر (pl: قشرها) - Stratum

لایه ای در پوسته زمین که به طور کلی از همان نوع خاک یا مواد سنگی تشکیل شده است.


فرونشست - Subsidence

فرورفتگی سطح زمین در نتیجه پمپاژ آبهای زیرزمینی. ترک و شکاف می تواند در زمین ایجاد شود. فرونشست عملا فرآیندی برگشت ناپذیر است.


آب های سطحی - Surface Water

آب بالای سطح زمین، از جمله دریاچه ها، رودخانه ها، نهرها، حوضچه ها، آب جاری و رواناب.


قابلیت انتقال - Transmissivity

معیار اندازه گیری توانایی کل ضخامت یک سفره آبخوان برای انتقال آب. همچنین به عنوان ضریب انتقال شناخته می شود.


تعرق - Transpiration

فرایندی که در آن آب جذب شده توسط گیاهان (معمولاً از طریق ریشه) از سطح گیاه (عمدتا از برگها) در جو تبخیر می شود.


کدورت - Turbidity

یک وضعیت ابری در آب به دلیل گل و لای معلق یا مواد آلی.


سفره آب آزاد - Unconfined Aquifer

سفره ای که در آن سطح آب در فشار جو یا نزدیک آن است و مرز بالایی سفره است. از آنجا که سفره زیر فشار نیست سطح آب در یک چاه همان سطح آب خارج از چاه است.


سنگ تجمیع نشده - Unconsolidated Rock

سازه زمین شناسی متصل به سست و متشکل از شن و ماسه.


بخار - Vapor

حالت آب در چرخه هیدرولوژیک که در آن مولکولهای منفرد بسیار انرژی دارند و آزادانه حرکت می کنند. همچنین به عنوان گاز / گازی شناخته می شود.


فاضلاب - Wastewater

آبی که حاوی مواد ناخواسته از خانه ها، مشاغل و صنایع است. مخلوطی از آب و مواد محلول یا معلق.


تصفیه فاضلاب - Wastewater Treatment

فرایندهای مکانیکی یا شیمیایی برای تغییر کیفیت فاضلاب به منظور سازگاری یا پذیرفتن بیشتر آن برای انسان و محیط مورد استفاده قرار می گیرد.


آب - H2O - Water

مایعی بی بو، بی مزه و بی رنگ که از ترکیبی از هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. آب نهرها، دریاچه ها و دریاها را تشکیل می دهد و سازنده اصلی کلیه مواد زنده است.


چرخه آب - Water Cycle

چرخه هیدرولوژیک را ببینید.


کیفیت آب - Water Quality

مشخصات شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی آب با توجه به مناسب بودن آن برای استفاده خاص.


سطح آب - Water Table

بالای یک سفره آب زیرزمینی محدود نشده سطح زیر خاک و سنگ را با آب اشباع می کند. بالای ناحیه اشباع.


کارخانه تصفیه آب - Water Treatment Plant

تأسیساتی که برای از بین بردن آلودگی ها آب را تصفیه می کند تا بتوان از آن با خیال راحت استفاده کرد.


سنگهای حامل آب - Water-bearing Rocks

انواع سنگهایی که می توانند آب را در خود نگه دارند، از جمله رسوبات رسوبی (شن و ماسه)، کانالهای موجود در سنگهای کربناته (سنگ آهک)، لوله های گدازه یا شکستگی تعدیل کننده در سنگهای آذرین، و شکستگی در سنگهای سخت.


حوضه آبخیز - Watershed

مساحت زمینی که رواناب سطحی از آن به درون جویبار، کانال، دریاچه، مخزن یا دیگر بدنه آب تخلیه می شود. حوضه زهکشی نیز نامیده می شود.


چاه - Well

یک شافت خسته، سوراخ شده یا رانده شده یا یک حفره حفر شده که عمق آن از بزرگترین بعد سطح بیشتر است و هدف آن رسیدن به منابع آب زیرزمینی برای تزریق، استخراج یا نظارت بر آب است.


پر کردن چاه - Well Closure

روند آب بندی چاهی که دیگر برای جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی و آسیب رساندن به مردم و حیوانات استفاده نمی شود.


میدان چاه - Well Field

منطقه ای که در آن چاه های تولیدی حفر می شود.


منطقه چاه نگهداری - Well Siting

محل چاه برای محافظت از کیفیت آب، دسترسی به مقدار کافی آب و امکان بازرسی و نگهداری چاه.


منطقه حفاظت از سرچاه - Wellhead Protection Area

یک منطقه محافظت شده سطح و زیر سطح یک چاه یا یک میدان چاه که یک سیستم آب عمومی را تأمین می کند تا آلودگی ها به آب چاه نرسد.


تالاب ها - Wetlands

مناطقی که اشباع آب عامل اصلی در تعیین ماهیت توسعه خاک و انواع جوامع گیاهی و حیوانی است. نام های معمول دیگر تالاب ها، تالاب ها، حوضچه ها و باتلاق ها است.


بازگیری - Withdrawal

حذف آب از یک منبع آب سطحی یا زیرزمینی برای استفاده.


Xeriscaping

نوعی منظره سازگار با محیط زیست که از انواع گیاهان بومی و مقاوم به خشکی، بوته ها و پوشش زمین استفاده می کند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools