آب و بهداشت SDG 6 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




آب و بهداشت SDG 6


آب و بهداشت در هسته اصلی توسعه پایدار قرار دارند و دامنه خدماتی که آنها ارائه می دهند، زمینه ساز کاهش فقر، رشد اقتصادی و پایداری محیط زیست است. با این حال، در دهه های اخیر بهره برداری بیش از حد، آلودگی و تغییرات آب و هوایی منجر به تنش شدید آب در مناطق مختلف جهان شده است.


امروزه 2.2 میلیارد نفر به آب آشامیدنی با مدیریت ایمن و بیش از 4.2 میلیارد نفر فاقد سرویس بهداشتی ایمن هستند. تغییرات آب و هوایی، با افزایش بلایایی مانند سیل و خشکسالی، وضعیت را بدتر می کند. 80 درصد فاضلاب در جهان بدون تصفیه یا استفاده مجدد به اکوسیستم برمی گردد و 70 درصد از میزان تالاب طبیعی جهان از جمله از دست دادن قابل توجه گونه های آب شیرین از بین رفته است.


بیماری همه گیر COVID-19 مانع دیگری ایجاد می کند و دسترسی میلیاردها انسان به مدیریت بی خطر آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و بهداشت را مختل می کند - خدماتی که برای جلوگیری از انتشار ویروس به شدت مورد نیاز است.


اکنون بیش از هر زمان دیگری جهان نیاز به تغییر شیوه مدیریت منابع آبی خود و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای میلیاردها نفر دارد. برای غلبه بر این بحران جهانی، اقدامات فوری لازم است، زیرا همه کشورهای جهان، از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و محیطی را تحت تأثیر قرار داده است.


هدف توسعه پایدار 6 (SDG 6) در مورد آب و فاضلاب، که توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد در اجلاس سال 2015 سازمان ملل متحد به عنوان بخشی از دستور کار توسعه پایدار 2030 تصویب شد، طرحی را برای اطمینان از در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و بهداشت برای همه فراهم می کند.


به عنوان پاسخ مستقیم به دهه اقدام و تحویل برای توسعه پایدار که توسط سران کشورها و دولت ها در اجلاس SDG در سال 2019 فراخوانده شد، سیستم سازمان ملل متحد SDG 6 چارچوب شتاب جهانی را در ژوئیه 2020 راه اندازی کرد تا پیشرفت در جهت پایدار را افزایش دهد. اهداف توسعه و قرار دادن جهان در مسیر تحقق اهداف خود تا سال 2030. ما از همه ذینفعان می خواهیم اقدامات را در چارچوب ایجاد کنند تا سرعت دستیابی به اهداف و اهداف مربوط به آب را تسریع کنند و از بحران جهانی عبور کنند.


در حالی که SDG 6 آخرین تکرار هدف سازمان ملل برای پرداختن به موضوعات مربوط به آب است، مدت هاست که این موضوع در سازمان ملل نگران کننده است.


در سال 1977 کنفرانس مار دل پلاتا در آرژانتین یک برنامه عملی در مورد "تأمین آب جامعه" ایجاد کرد و اعلام کرد که همه مردم حق دسترسی به آب آشامیدنی را با مقادیر و کیفیت برابر با نیازهای اساسی خود دارند. اهمیت آب با دهه تأمین و آشامیدن بین المللی آب آشامیدنی از سال 1981 تا 1990 و در سال 1992 در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در ریودوژانیرو (دستور کار 21، فصل 18) و همچنین در کنفرانس بین المللی بیشتر مطرح شد. در مورد آب و محیط زیست (ICWE) در دوبلین.


در سال 1993 روز جهانی آب در 22 مارس توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در سال 2013 روز جهانی توالت در 19 نوامبر تعیین شد.


در سال 2000 در اعلامیه توسعه هزاره خواسته شد تا جهان تا سال 2015 تعداد افراد بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم و همچنین نسبت افرادی که به بهداشت عمومی دسترسی ندارند نصف شود و در سال 2003 سال بین المللی آب شیرین اعلام شد مجمع عمومی و به دنبال آن دهه "آب برای زندگی" از 2005 تا 2015.


به منظور هماهنگی تلاشهای نهادهای سازمان ملل و سازمانهای بین المللی که در زمینه مسائل مربوط به آب و فاضلاب کار می کنند، هیئت مدیره اجرایی (CEB) سازمان ملل متحد در سال 2003 UN-Water - مکانیسم هماهنگی بین آژانس سازمان ملل برای کلیه آبهای شیرین و بهداشت مسائل


در سال 2008 سال بهداشت بین المللی اعلام شد و در 28 ژوئیه 2010 به صراحت از طریق مجمع عمومی سازمان ملل متحد با قطعنامه 64/292، حق بشر در آب و بهداشت شناخته شد


در دسامبر 2016، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه "دهه بین المللی اقدام - آب برای توسعه پایدار" (2018-2028) را در حمایت از دستیابی به SDG 6 و سایر اهداف مربوط به آب تصویب کرد و در 21 دسامبر 2020، قطعنامه "کنفرانس سازمان ملل در مورد بررسی جامع میان مدت اجرای اهداف دهه جهانی اقدام ،" آب برای توسعه پایدار "، 2018-2028"، اولین کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد آب از سال 1977. آب نیز در قلب توافقنامه های مهم مانند چارچوب Sendai برای کاهش خطر بلایا و موافقت نامه پاریس 2015.


بنابراین اطمینان از در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و بهداشت برای همه مدتها در سازمان ملل مورد بحث بوده است و اکنون اولویت تبدیل تبدیل دیدگاه جدید SDG های مربوط به آب در دستور کار 2030 از طریق رهبری ملی و مشارکت جهانی است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools