ترجمه کتاب کاربرد GIS در مهندسی منابع آب - بخش چهارم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ترجمه کتاب کاربرد GIS در مهندسی منابع آب - بخش چهارم

WaterMgmt_lg

علاوه بر دامنه ی فیزیکی مهندسی برنامه ریزی و فعالیت های طراحی، بافت سازمانی که در GIS وجود دارد مهم است. این که آیا آن یک سازمان بزرگ فدرال در تلاش جهت ایجاد منابع آب برای یک منطقه است یا شهرداری های کوچک برای همگام شدن با توسعه های سریع؟ این روشن می کند که GIS مستلزم استقرار پروسه ها و استانداردها می باشد. اغلب GIS به دنبال تغییر در راهکارهای انجام شده است. پیشرفت در فناوری جمع آوری داده ها و اندازه گیری های مهندسی، تغییر در فرمت های داده ها و قابلیت های تولید گزارش، و الزامات مورد نیاز برای به اشتراک گذاری داده در سراسر محدوده ها، می تواند متفاوت از اقدامات سنتیِ انجام شده باشد و به بهبود عملکرد منجر شود؛ اما نباید فراموش کرد که این امر همچنین می تواند باعث تولید تنش در آموزش ها و تغییرها نیز بشود.


1. 5.مروری اجمالی بر کتاب
در این کتاب، من سعی کرده ام تا خلاصه ای از هنر استفاده از GIS در مهندسی منابع آب را به دست خوانندگان بدهم. برای تحقق این امر، آدرس مطالبی در سه فصل بیان شده است که شرحی بر مفاهیم بنیادی GIS در آنها وجود دارد:
 
  • فصل 2 (مقدمه ای بر سیستم های اطلاعات جغرافیایی): در این فصل یک نمای کلی از اصطلاحات و مفاهیم GIS ارائه گشته است.
  • فصل 3 (داده ها و پایگاه های داده در GIS): در این فصل بررسی (الف) روش ها و اصول های گردآوری و تبدیل داده های نقشه ای و (ب) مدل های پایگاه داده توصیفی و مکانی مختلف و ابزارهای آنها برای مدیریت داده های جغرافیایی بیان گردیده است.
  • فصل 4 (توابع و عملکردهای تجزیه و تحلیل GIS): در این فصل دامنه گسترده ای از انواع تجزیه و تحلیل هایی که می تواند با GIS انجام شود وجود دارد.

پس از این مواد مقدماتی، فصل هایی برای مفاهیم GIS و برنامه های کاربردی آن در حوزه های مختلف مهندسی منابع آب وجود دارد:
  • فصل 5 (GIS برای هیدرولوژی آب های سطحی): در این فصل بررسی (الف) کاراکترهای مدل سازی داده آب های سطحی و پارامتره کردن آن. (ب) روش هایی برای توسعه این مجموعه داده ها با استفاده از GIS، و (ج) روش هایی برای مدل سازی بارش-رواناب ارائه گردیده است.
  • فصل 6 (GIS برای هیدرولوژی آبهای زیرزمینی): این فصل مطالبی مرتبط با حوضه آب های زیرزمینی است؛ که در مجموع به (الف) سیستم های آب های زیرزمینی و هنر مدل سازی برای سیستم های کمیت و کیفیت و (ب) استفاده از تکنیک های GIS برای پشتیبانی از مدل سازی و ارزیابی های آب زیرزمینی اشاره دارد.
  • فصل 7 (GIS برای تأمین آب و سیستم های آبیاری): این فصل مربوط می باشد به حوضه تأمین آب برای خدمات شهری و سرویس های آبیاری، از جمله (الف) داده های ذخیره آب و مفاهیم طراحی سیستم و (ب) روش ها و برنامه های کاربردی GIS برای انجام این طرح ها.
  • فصل 8 (GIS برای سیستم فاضلاب و فاضلاب های سطحی): این فصل مروری است بر (الف) فاضلاب شهری و مدل داده های فاضلاب های سطحی و (ب) روش GIS برای طراحی و مدیریت این سیستم ها.
  • فصل 9 (GIS برای مدیریت دشت های سیلابی): در این بخش اشاره خواهد شد به (الف) داده ها و مدل های مورد استفاده برای مدل سازی و مدیریت دشت های سیلابی و (ب) روش های GIS برای مدیریت داده ها و مدل سازی دشت های سیلابی.
  • فصل 10 (GIS برای کیفیت آب): در این فصل به (الف) مفاهیم و روشهای ارزیابی کیفیت آب در انواع آب های سطحی و (ب) روش GIS برای مدیریت داده ها و مدل سازی این سیستم ها پرداخته خواهد شد.
  • فصل 11 (GIS برای پیش بینی و نظارت بر منابع آب): این فصل مروری است بر (الف) نظارت بر زمان واقعی، پیش بینی، و هشدار جمع آوری داده و سیستم های مدل سازی و (ب) روش های بکار رفته در GIS برای فعال کردن این سیستم ها.
  • فصل 12 (GIS برای برنامه ریزی و مدیریت حوضه رودخانه): این بخش اشاره دارد به مدل های مدیریت و برنامه ریزی حوضه رودخانه و یکپارچه سازی آنها با بهره گیری از GIS، شامل سیستم کاملا یکپارچه برای پشتیبانی از تصمیم سازی ها.

ترجمه از: بهزاد سرهادی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools