ویرایش آنلاین-اشتراکی مدل MODFLOW در MATLAB با MFLAB :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ویرایش آنلاین-اشتراکی مدل MODFLOW در MATLAB با MFLAB


ام اف لاب یا MFLAB

ام.اف.لب. که مخفف آزمایشگاه MODFLOW میباشد، فضایی کارآمد و به آسانی قابل تغییر برای مدل سازی کار آمد آبهای زیرزمینی میباشد. این برنامه برای استفاده از تعدادی از بسته های برنامه نویسی مدفلو مانند MT3DMS، SEAWAT و غیره طراحی شده است. ام اف لب قابلیت اجرایی در نسخه آتی وجدید این برنامها را هم دارد. این بسته های برنامه نویسی متعدد هستند و هر کدام برای مدل سازی نوع خاص از روند آبهای زیرزمینی یا شرایط مرزی آنها طراحی شده اند (مراجعه کنید به سایت). ارجعیت برنامه هایی مانند برنامه هایی نام برده شده در اینست که بصورت رایگان در دسترس عموم قرار داده شده اند. این برنامه ها روزانه به طور گسترده ای توسط گروه زیادی از مدل سازان آبهای زیرزمینی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار میگیرند. در ام اف لب جریان کار مدل سازی بصورت نوشتن متن میباشد و به همین دلیل قابل ویرایش و باز تولیدی است. برخلاف ام اف لب، دراستفاده از رابطهای گرافیکی کاربرموجود اگر ویرایش و باز تولیدی امری غیر ممکن نباشد بسیار دشوار خواهد بود. ام اف لب ازمحیط تعاملی (قابل کار برای دو طرف( متلب (یا محیط های اکتاو یا اسکی لب که بطور مجانی قابل دسترس هستند.) بهره برداری میکند تا : ١. مدل سازی کند ٢. تا داده های ورودی آنها را بنویسید ٣. تا برون داد های آنها را پردازش کرده به تصویر بکشاند ٤. این در صورتی است که ام اف لب یک فایل اکسل را به عنوان متن چند صفحه ای برای شبیه سازی پارامترها و به عنوان قسمتی از یک دستورالعمل استفاده میکند.

اینگونه به نظر میرسد که انعطاف پذیری و قدرت مدل سازی این فضای برنامه نویسی غیر قابل مقایسه با رابط های گرافیکی کاربر موجود در بازار میباشد. علاوه بر این قابلیت ویرایشی در متلب، مدل سازی را قابل باز تولیدی میکند که این یک پیش نیاز ضروری برای تضمین کیفیت میباشد و در رابط های گرافیکی کاربر دیگر غیر قابل امکان است. فضایی را که متلب (یا اسکی لب و یا اکتاو) عرضه میکنند اجازه توسعه تصویر سازی، آزمایش و خطا گیری خط به خط نسخه ای از برنامه را به طور تعاملی فراهم میاورد.این امر جریان کار برنامه نویسی را بصورت سریع و در عین حال مطمئن تضمین مینمایند. این محیط برنامه نویسی اجازه دسترسی به بانک های اطلاعاتی بیرونی، سیستم های اطلاع رسانی جغرافیایی و اجازه تسهیل در ادغام و یکسازی با مدل های دیگر و اجازه پردازش داده های بیرونی و تصویر سازی آنها را میدهد. تبدیل متن برنامه به معادلات راه عمومی سازی نسخه ها و گسترش بیشتر فضای برنامه نویسی است.هدف از این تبدیل سازی قابل دسترس ساختن هر نوع ویژگی و پردازش در مدل سازی آبهای زیر زمینی (که بصورت فعلی موجود میباشد و یا در آینده برای استفاده کنندگان آنها توسعه خواهند یافت) است. ارزش و اهمیت ام اف لب تا کنون درپروژههای اجرایی به اثبات رسیده است. ام اف لب توسط دانشجویان دانشگاه دلفت و سایرین از جمله در شرکت واترنت آمستردام (به عنوان شرکت تهیه و توزیع آب آمستردام) مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که هیچ کس به تنهایی خود و در گستره زمانی محدود نمیتواند مدل سازی کامل بسته های ابهای زیر زمینی را که حیطه و سیعی را در بر دارند، به انجام برساند،ام اف لب به صورت مجانی در این سایت قرار داده شده است تا توسعه مشترک آن را مورد تشویق و ترغیب قرارگیرد وبدینوسیله مدل سازی بسته های ابهای زیر زمینی سریعتررشد یابد. من عمدتا به توسعه برنامه در محیط متلب خواهم پرداخت و این به آن دلیل که متلب قابل دسترسی تمام دانشجویان و کارکنان دانشگاهی که من در آن مشغول به تدریس هستم، میباشد. ولیکن توسعه مشترک آن در اکتاو یا اسکی لب که برنامه های مجانی و در عین حال مشابه متلب هستند و عملا خط به خط با متلب سازگار میباشند، قابل تحسین و تقدیر خواهد بود.


SVN

برای استفاده ازمتلب شما باید برنامه اس وی ان را که به صورت مجانی قابل دسترسی میباشد، نصب کنید.هیچ برنامه ای برای دانلودی برروی این سایت قرار داده نشده است. بهتر ان است که شما نسخه مورد نظر خود را از سایت اس وی ان بطورمستقیم دریافت نمائید. اس وی ان به طور خودکار بروی هر سیستم مک جایگذاری شده است. استفاده کنندگان از ویندوز میتوانند نسخهء اس وی ان لاک پشت را که سطح رابط خوبی برای اس وی ان میباشد بصورت رایگان دانلود کنند. اس وی ان به تنهایی خود وجدا از وسایر برنامه ها بسیار ارزشمند میباشد. شما میتوانید نسخه های مختلف آنرا دانلود نمائید ودرمرور زمان هر کدام از برنامه های وابسته به ان را نیزنوسازی نمائید. هنگامی که اس وی ان را نصب نمودید وارسى را همانطوری که در سایت گوگل شرح داده شده است انجام دهید. توجه داشته باشید که بروی سایت اصلی، نسخه فقط خواندی ام اف لب در فهرستی که شما ام اف لب را میخواهید نصب کنید با اسم فهرستی که باید بوجود آید جایگزین شود. بنابراین ام اف لب نام درست ان میباشد. با اس وی ان تنها به اندازه یک کلیک طول میکشد تا مشاهده شود که آیا نوسازی، اضافه سازی وامکانات آتی اضافه شده اند و اشکالات رفع شده اند و غیره.... با اس وی ان تنها چیزهایی را که تغییر یافته اند دریافت میکنید که این تغییرات میتوانند با نسخه در حال استفاده شما ادغام شود. به خاطر اینکه تنها تغییرات دانلود میشوند، هر دانلود فقط چند ثانیه طول خواهد کشید. نکته مفید در استفاده اس وی ان اینست که شما میتوانید در صورت لزوم به نسخه های قبلی نیز مراجعه نمائید. بعد از انجام وارسى، محیط کار متلب قابل استفاده میباشد. اولین قدم بعد از ان اینست که متلب را به کار بیاندازید. متلب را به دایرکتوری (فهرست) ام اف لب هدایت کنید و سپس به دایرکتوری ام اف لب/ فایل بروید. ام فایل ام اف Path را با تایپ کردن نام آن و فشار دادن کلید اینتر یا برگشت، راه اندازی کنید. اگر همه چیز به خوبی پیش رود مسیرها آماده راه اندازی و اجرای کار مورد نظر میباشند (مراجعه کنید به دستور عمل ام اف لب). با این حال برای هرچه آسانتر کردن آماده سازی مسیر ها در آینده، دستور العملی را که مسیر ام اف پس را چاپ میکند دنبال کنید تا میانبری برای متلب در ستون میانبرها متلب تهیه کنید که تنها با فشار آن هر بار بتوانید مسیر درست را در متلب بیابید. بدینوسیله مسیرهای ام اف لب سد راه نخواهند بود و شما میتوانید آنها را هر هنگام که خواستید فعال سازید.


همکاری

اگر قصد آنرا دارید که که امکانات و برنامه های آتی در ام اف لب بوجود آورید (که من قطعا آنرا پشتیبانی میکنم) میتوانید آنرا به من نیزاطلاع دهید. با کمک شما ما در نظر داریم که قویترین محیط مدل سازی برای آبهای زیرزمینی به روی اینترنت را بوجود آوریم. هدف بعدی (در دسترس قرار داد ام اف لب برای همه ) ام اف لب به طور رایگان در دسترس همگان میباشد ولیکن برای استفاده از آن وجود متلب ضروری است که برنامه ای گرانقیمت است و همگان امکان دسترسی به ان را ندارند، ولی برنامه های مشابه متلب نیز وجود دارند که من بیشتر خواهان آن هستم که ام اف لب د رآنها نیز بتواند کار کند تا بدین وسیله بطور کامل و بدون هیچ هزینه ای قابل اجرا باشد و افراد بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند. این نکته بالاخص برای کشورهای در حال توسعه مهم و ضروری است. بهترین شق متلب، اوکتاو است و دومین آن اسکی لب میباشد.


معرفی

ام اف لب برنامه ای بسیار قوی در انیمیشن سازی میباشد. بعضی از مثالهای آن در اینجا آورده شده اند که شما هم میتوانید آنها را با استفاده از نسخهء دانلود شدهء خود اجرا کنید (صفحهء مربوط به اس وی ان را ببینید). با تغییرات اندکی در داده های درخواستی (با استفاده از ام اف اداپت و یا اکسل) میتوانید نتایج موضوع جدیدی که با آن مواجه هستید را بیابید.

توسعه سطح آب شیرین زیر توده های شنی تهیه آب آشامیدنی آمستردام (نفوذ آهسته)

توسعه سطح آب شیرین زیر توده های شنی تهیه آب آشامیدنی آمستردام که در امتداد ساحل دریای شمالی هلند درست در غرب شهر هارلم در٢٠ کیلومتری آمستردام میباشد در اینجا آورده شده است. نیمرخ این بخش ایده آل سازی شده ولی محتوی اطلاعات اساسی میباشد مثلا سه آبخوان که با دو لایه کم تروا از هم جدا شده اند از جمله این اطلاعات میباشند همچنین بارش روی این سواحل شنی بدون در نظر گرفتن وجود آبهای سطحی که سطح آبهای زیرزمینی را تنظیم یکنند از فرضیات میباشند. از سطح آب دریا و مناطق پستی که برای زه کشی آبهای اضافی استفاده میشوند، بعنوان سطوح ثابت آبی استفاده شده است. در آغاز برنامه تمام مناطق داری آب شور تصور شده اند، در حالیکه واقعیت اینست که با رفتن به طرف شرق از شوری آب کاسته شده و کم کم نیمه شور میشوند. مدت این شبیه سازی ٤٥٠ سال طول میکشد و بدون وجود آب شیرین شروع میشود. بعد از حدود ٢٠٠ سال به حالت تعادل میرسیم ولی آب شور بعد از ٤٥٠ سال جایگزین میشود در هنگام اجرای برنامه به خطوط جریان آب شور در حالیکه خود را به حال توازن میرسانند دقت کنید. همچنین به پیشرفت آب شور در زیر دریا و زیر لایهء کم تراوا توجه کنید.همچنین توجه نمائید به آب شیرین زیر دریا که بطرف بالا رانده میشود و از داخل لایهء کم تراوا تراوش مینماید و با آبهای شیرین کم عمق مختلط میشود. لایهء آب باران در بالای یک آبخوان با تراوش لایه های آب باران حتی در لایه های بالایی یک آبخوان توسعه می یابند. نمونه آن را میتوان در بسیاری از سدهای خاکی مشاهده نمود. با تراوش آب شور به سطوح بالایی زمین این نکته اهمیت زیادی می یابد که ریشه های گیاهان توسط آب شور آلوده نشوند. این شبیه سازی بدون هیچگونه باران سازی مجازی شروع میشود. این لایهء آب باران بطور آهسته گسترش یافته و ریشه های گیاهان را محافظت میکنند. این واضح میباشد که این تا وقتی کار آمد است که یک بارش مازاد وجود داشته باشد. به همین دلیل لایهء آب باران از اهمیت قابل توجهی در تغییرات آب و هوا برخوردار میباشد.

رفع مشکل آب شور در زیر جزیرهء اوکاوانگو (بوتساوانا)

تحقیق زوریخ این حقیقت را محتمل ساخت که زیباترین اکوسیستم جهان، جزیره اوکاوانگو در بوتساوانا، علیرغم اینکه یک سیستم انتهایی میباشد و آب زیادی از آن تبخیر میشود، با طراوت و تازه خواهد ماند. دلیل این طراوت اینست که پدیدهء تبخیر- تعرق توام با پدیدهء جریان آبهای سنگین زیرزمینی میباشد. در اصل این شوره سازی است که جزیرهء اوکاوانگورا را با طراوت نگاه میدارد، هرچند این عجیب و غیر قابل قبول به نظر میرسد ولی دلیلی بر این فرضیه وجود دارد که در اینجا به آن اشاره شده است. از حدود٧٠٠٠ جزیره کوچک مقدار زیادی آب تبخیر میشود که منجر به مکیدن آبهای زمین اطراف به طرف پایین این جزایر میشود(جریان های آبی را در شبیه سازی ببینید). این آب راه زیرزمینی را به طرف مکان هایی در زیر جزیره دنبال میکند که در آنجا به تبخیر میرسد. مولفه جریان آبی افقی، جریان آب شیرین دائم و زیادی را برای درختان و گیاهانی که در قسمت اطراف جزیره اند(نزدیک به ساحل) تهیه میکند که باعث رشد و شکوفایی این قسمت از جزیره میشود. در قسمت مرکزی قشرهای نمکی بوجود می آید. به خاطر تبخیر، آب های کم عمق زیر زمینی شور میشود و چگالی آنها افزایش میابد. این چگالی آنقدر افزایش میابد که شروع به تنشینی در اعماق آبخوان شنی زیر خود مینماید تا بالاخره بروی کف آبخوان بر روی هم به صورت مخروطی انباشته میشود. بر اساس تحقیق سویس تعداد جزایر کافی میباشد تا آب شیرین برای اطراف جزیره فراهم آید و این در حالیست که نمک در روی آبخوان انباشته میشود. ظرفیت ذخیره و شاید جریان عمومی آب های زیرزمینی کافی باشد تا این جزیره برای هزاران سال باطراوت و سرسبز بماند. دو آب چاج در حوزهء سند پاکستان حوضهء رود سند در پاکستان بطور طبیعی به چندین دو آب تقسیم میشود (جزایر طولی که بین دو حوزهء آبی قرار گرفته اند) که به طور کامل تحت محاصرهء شاخه های درهم بافته شدهء و سیستمی رود سند قرار گرفته است. این فیلم شبیه سازی اجمالی را برای منطقهء دوآب، بین دو رود بزرگ را در پاکستان نشان میدهد. بدین وسیله تلاش شده تا مفهومی کلی از رفتار شوره سازی که با حجمی عظیم تحقق میپذیرد ارائه شود. عقیده بر این است که تبخیر آب در حالت طبیعی اولیه منجر به جمع شدن نمک در مرکز دوآب میشود. این فیلم حالت نامبردهء فوق را در موقعی که پخش اولیه نمک شروع میشود نشان میدهد. شبیه سازی در حدود١٤٠٠ سال طول میکشد تا به یک توازن نسبی برسد. ولی نقطهء قابل توجهی که برای اقلیت روشن میباشد اینست که با داغ شدن سطح زمین پخش نمک در درون مخروط به طور کامل شروع به تغییر میکند. هنگامی که شیب خطی نمک افقی شود بدین معناست که نمک ته نشین میشود. نتیجهء این عمل اینست که در دراز مدت در مرکز دوآب، به جای آب شور، آب نیمه شور یافت میشود. چگونه حتی با استفاده های بلند مدت میتوانیم آبهای زیرزمینی خود را شیرین نگه داریم؟ با گذشت زمان، تلمبه خانه های آبهای زیرزمینی میل به این را دارند که آب شوراستخراج کنند. این به دلیل کشش آب شور یا نیمه شور در اطراف پمپها میباشد. نظری که چندین سال پیش توسط ک ور (موسسه تحقیقاتی در هلند)، در این مورد ارائه شد این بود که در ابتدا باید مقدار کمی آب نیمه شور استخراج شود، تا از رسیدن آن به صافی پمپها جلوگیری شود. این آب نیمه شور میتواند توسط روش اسمز معکوس نمک زدایی شده و پساب آن که شوری آن، تقریبا" دو برابر شوری آب نیمه شور اولیه است به درون آبخوانی که حداقل شوری آن برابر شوری پساب است تزریق میشود. تعدادی انیمیشن وجود دارند که این سیستم را در حال کار نشان میدهند. نکته قابل توجه اینست که پس از گذشت چندی، نمک در اطراف محل استخراج به سوی غلظت آب شور، آبخوان زیر آن افزایش خواهد یافت. این باعث میشود که بازیافت آب شیرین حاصله از نمک زدایی، کاهش خواهد یافت تا غلظت پساب کمتر از غلظت آبخوان زیر آن شود. با این حال امکان اینکه این سیستم برای ده ها سال کار کند وجود دارد. ذخیره سازی و بازیافت آب قابل شرب نمک زدایی شده در آبخوان (لیوا ابوظبی) امارات و بعضی دیگر از کشورهای خاور میانه وابسته به نمک زدایی برای تهیهء آب قابل شرب میباشند. این کشورها در حال حاضر در حال توسعه سهم عمده و استراتژیکی ازعمق زمین برای ذخیره این آب در مواقع اضطراری هستند. در بعضی موارد مانند پروژه ابوظبی این منبع ذخیره، حیطه ای به اندازهٔ ١٥٠ کیلو متر از ساحل را در بر میگیرد. آب شوره زدایی شده از درون یک حوض سنگریزه شده که توسط شن پوشیده شده است (برای جلوگیری از تبخیر آب) به درون یک آبخوان شنی که دارای قسمتی آب نیمه شور است، نفوذ داده میشود. در شبیه سازی؛ تراوش بعد از سه سال متوقف میشود. شبیه سازی سه سال بعد از تراوش ادامه میابد که در طی این مدت شما میتوانید چگالی آب شیرین رانده شده در حال عمل را ببینید که سعی دارد آب تراوشی را دوباره به سمت بالا براند. بعد از این شش سال شبیه سازی استخراج آب توسط چاههایی که منبع ذخیره را احاطه نموده اند مانند آنچه در شکل نشان داده شده است، به انجام رسیده است. استخراج آب طوری طراحی شده است که آب نفوذی در سه سال اول در عرض شش ماه استخراج شود. کاملا واضح است که آب شور به طرف بالا شروع به حرکت کند به خاطر اثرات فشار مداوم آب شور سنگین وزن، تمامی آب ذخیره شده نمیتواند بازیافت شود. با این حال مقدار قابل توجهی از آب ذخیره شده با غلظتی قابل قبول، قابل بازیافت است. عکس بکاربرده شده در بالای شبیه سازی از گردش علمی سپتامبر٢٠١٠ در ابو ظبی در هنگام کنفرانس ای اس ام ار٧ میباشد. جمع شدن مخروطی مربوط به آزمایش های پنیک(١٩٠٥ میلادی) که حالا شبیه سازی شده اند پنیک مدیر تهیه آب آشامیدنی شهر آمستردام بین سال های١٩٠١ تا١٩٧١ میلادی بود. او را باید یکی از اولین مدل سازان آبهای زیرزمینی دانست. او حتی قسمتی از مدل سازی حرکت مایعات با چگالی های مختلف را انجام داده که اکنون با ام اف لب قابل مدل سازی است. در اینجا شبیه سازی یکی از آزمایشات او بنام جعبه شنی که در سال ١٩٠٥ انجام گرفته، به نمایش گذاسته شده است. کارهای او در سال ١٩٠٥ به چهار زبان مختلف در کتابی در سایز بزرگ به چاپ رسید که بعضی از کپی های باارزش آن به جا مانده است. این کتاب شامل عکس های سیاه و سفیدی میباشد که در حال انجام آزمایشهای پنیک گرفته شده است. او جوهر را برای ردیابی جریان و شیر را به عنوان مایعی که غلظتی متفاوت با غلظت آب دارد، استفاده کرده است. قابل توجه است که غلظت شیر تقریبا برابر غلظت آب اقیانوس ها میباشد.


اما خوب است بدانید:

در زمانی نه چندان دور، امکان ویژه ای در Google تحت عنوان گوگل کد ایجاد شد که به وسیله آن به عنوان یک مخزن، کاربران و در واقع برنامه نویسان قادر به ویرایش کد های خود به صورت اشتراکی بودند، اما این مجموعه و امکان در گوگل در سال 2015 معلق شده و در واقع رابط SVN دیگر قادر به اتصال کاربران به آن نیست. با این حال تمامی کد های ویرایش شده در پیش از این همچنان در آدرس های قبلی قابل دانلود می باشد (و حتی اسناد راهنما). اما SVN چگونه کار میکند و چیست؟


اندکی بیشتر درباره SVN

سرس کنترل عبارت است از سیستمی برای کنترل و پی‌گیری تغییرات واحد اطلاعاتی دخیل در ایجاد یک برنامهٔ نرم‌افزاری. واحد اطلاعاتی مزبور می‌تواند شامل فایل‌های سرس، راهنماها، میک فایل‌ها، اشیاء نرم‌افزاری و... سرس کنترل به خصوص در جایی اهمیت پیدا می‌کند که چند برنامه‌نویس بخواهند روی منابع مشترکی کار کنند. در این صورت است که مفاهیمی همانند مقایسه، ترکیب، تداخل و... پیش می‌آیند که سرس کنترل باید بتواند راه حل مناسبی برای هر یک ارایه دهد. امروزه معمولاً از ابزارهای نرم‌افزاری برای این کار استفاده می‌شود. با این حال هنوز هم هستند شرکتهایی که از روش‌های قدیمی مانند داشتن یک فایل متن در هر پوشه، هارد کپی و... استفاده می‌کنند.

این نرم افزار علاوه براینکه این امکان را فراهم می کنند که شما به صورت گروهی روی یک سورس کار کنید از سورس شما محافظت می کند؛ همیشه یک نسخه به روز از سورس در یک مکان امن قرار دارد، تمامی تغییرات محفوظ می ماند، حتی شما میتوانید قطعه کدی که سالها پیش نوشته اید را بازیابی نمایید و...

نرم افزار های Source Control زیادی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • Microsoft Visual Source Safe
  • Rational Clear Case
  • Microsoft Team Fundation Server
  • CVS
  • Visual Source Hide
  • Subversion

نصب و کار کردن با برخی از این نرم افزار ها مانند Source Safe و Team Fundation و Rational Clear بسیار مشکل بوده و توسعه گر را از ادامه کار خسته می کند، برخی هم فقط برای لینوکس بوده و در ویندوز کارایی ندارند (مانند CVS که نرم افزار بسیار خوبی می باشد) و اما نرم افزار SVN یا Subverion که  یکی از قوی ترین و مشهورترین نرم افزارهای سورس کنترل در دنیا می باشد و علاوه بر سادگی، رایگان و سورس باز بودن از ویژگی های زیادی نسبت به سایر نرم افزار ها برخوردار است.

این نرم افزار دارای یک سرور و یک کلاینت می باشد، دقت نمایید که معمولا نرم افزار سرور را در یک PC یا Server جداگانه نصب می کنند تا تمامی سورس ها و نسخه های آن در یک دستگاه دیگر و در یک جای امن باشد، اما در صورت نداشتن یک دستگاه جداگانه میتوانید سرور و کلاینت را در یک کامپیوتر نصب نمایید.


افراد علاقمند باید از سایت های برنامه نویسی پیگیر آموزش های بیشتر مرتبط با برنامه نویسی باشند و در اینجا تنها به ذکر این موضوع بسنده می شود که آدرس مخزن، امروزه در سایت GitHub قرار دارد و کاربران همچنان قادر به ویرایش و اشتراک گذاری آنلاین (با امکانات بیشتر) در این مورد هستند. بنابراین آدرس مخزن که پیش از این در گوگل به صورت ذیل بود (دسترسی از آی پی ایران محدود شده است):

https://code.google.com/p/mflab

اکنون به شکل زیر تغییر یافته است (شما خود می توانید یک مخزن بسازید):

https://github.com/chenmingzhang/mflab_ext

اما پیشنهاد میشود کاربران ابتدا با مراجعه به اینجا (دسترسی از آی پی ایران محدود شده است) و دانلود مجموعه کدها اقدام به آماده سازی مدل خود و فراگیری آفلاین ویرایش مدل در فضای نرم افزار متلب نمایند. همچنین در همین آدرس راهنمای انگلیسی زبان کار با MFLAB در محیط متلب وجود دارد.


اما یک پیشنهاد!

شاید شما از آن دسته کاربرانی هستید که نیازمندید برای یک پروژه پیشرفته کد های اصلی نرم افزار را ویرایش کنید و حتی محیط انعطاف پذیر تر MFLAB هم برای شما راهگشا نیست. پس به اینجا مراجعه کنید.


برای یافتن تمامی مطالب مرتبط با این مطلب در سایت از جستجوی سایت در حاشیه سمت راست و بالای صفجه استفاده فرمایید.


لیست دیگر آموزش های مرتبط

ورود به بخش آموزش های متنی GMS

ویکی نرم افزار GMS

انجمن بحث و گفتگو GMS

کلاس های بین المللی GMS

منابع آموزشی نرم افزار GMS


آموزش های ویدیویی فارسی GMS

آموزش های ویدیویی انگلیسی GMS


دانلود آخرین نسخه نرم افزار GMS


دریافت کرک نرم افزار GMS

دریافت لایسنس ارزیابی (14 روزه)


برای سفارش انجام مدل سازی اینجا کلیک کنید


تهیه از: بهزاد سرهادی

 کلیه سرفصل های برنامه نویسی: اینجا کلیک کنید.












نظرات (۱)

  • آواتار کامنت محمد رمضانی

    عرض سلام و ادب

    بنده برای مدلسازی اجتماعی-هیدرولوژیک پایان نامه خود، نیاز به لینک مدل جی ام اس و یک محیط برنامه نویسی مانند متل دارم. این مدل سازی به صورت پویا بوده و نیاز به اجرای همزمان مدل آبخوان و مدل اجتماعی که در یک محیط برنامه نویسی کدنویسی شده است، می باشد، که خروجی مدل جی ام اس به عنوان ورودی وارد مدل اجتماعی شده و همچنین خروجی مدل اجتماعی به عنوان ورودی مدل جی ام اس تعریف شده است. این دو مدل برای 20 گام زمانی همزمان اجرا می شوند. 

    با توجه به توضیحات فوق خواهشمند است راهنمایی بفرمایید که امکان چنین امری با استفاده از نرم افزار جی ام اس و متلب امکان پذیر است یا خیر؟ در غیر این صورت آیا با استفاده از نرم افزارهای دیگر چنین امکانی وجود دارد؟

    با تشکر

    • آواتار مدير سايت:

      با سلام

      بنده تجربه لینک کردن دو مدل به صورتی که ذکر کردید رو ندارم. لطفا در گروه تلگرام سایت مطرح کنید

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools