دانلود کتاب مقدمه ای بر آب مجازی
کمبود آب در بخش های زیادی از کره زمین، مشکلات زیادی را برای تامین آب شرب سالم، تولید محصولات کشاورزی و در کل روند عمومی زندگی انسان ها به وجود آورده است، به طوری که پیش بینی می شود تا سال 2025 میلادی، 50 تا 60 درصد مردم جهان با تنش آبی و مشکلات ناشی از کم آبی مواجه شوند.
عده ای از کارشناسان معتقد هستند که در آینده نزدیک، آب به عنوان طلای آبی در جهان شناخته خواهد شد، و لذا جمله نفت را فراموش کنید و به آب بیاندیشید در ادبیات رسانه ای و در میان دولت مردان رایج خواهد شد . در حال حاضر انتقال آب با توجه به حجم زیاد مصرف آن، مشکل تر از نفت است و اصولا هیچ جایگزینی نیز برای آن وجود ندارد. هر چند انتقال مستقیم آب از طریق خطوط لوله همانند نفت و گاز بین کشورها چندان رایج نیست، ولی با مطرح شدن ایده آب مجازی در سال های اخیر، روشن شده است که حجم زیادی از آب به صورت مجازی بین کشورهای مختلف جهان جابجا می شود.
آب مجازی، مقدار آبی است که کالا یا محصول در یک فرایند تولید از لحظه شروع تا پایان مصرف می کند. مثلاً برای تولید یک کیلو گرم جو به طور متوسط 1400 لیتر آب، و برای تولید یک کیلو گرم گندم به طور متوسط 1300 لیتر آب در جهان مصرف می شود. توسعه دهندگان ایده آب مجازی معتقدند با صادرات و واردات کالا و محصولات حجم زیادی آب جابجا می شود، که از آن به عنوان تجارت آب مجازی نام برده می شود. متوسط حجم آب مجازی مبادله شده در جهان از طریق مبادلات کالا و خدمات بیش از 1600 میلیارد متر مکعب در سال بر آورد می شود. در تئوری تجارت آب مجازی، به منظور کاهش فشار بر منابع آب، به کشور های کم آب توصیه شده که به جای تولید مواد غذایی از منابع آب داخلی، به واردات مواد غذایی مبادرت ورزیده و منابع آب داخلی را برای فعالیت های تجاری پر سود اختصاص دهند.
در حال حاضر، تجارت آب مجازی از لحاظ اقتصادی نامرئی و از لحاظ سیاسی غیر فعال است. بنابراین، پیشنهاد می شود سیاست مدران و مدیران ارشد منابع آب کشورها، زیاده از حد روی تجارت آب مجازی تمرکز نکنند، بلکه بیشتر تلاش شود بهره وری آب ارتقاء یافته و مدیریت مصرف آب بهبود یابد.
راهبرد تجارت آب مجازی ، بیشتر به عنوان یک اقدام مکمل همراه با سایر اقدامات لازم در مدیریت منابع آب پایدار معقول است و به عنوان یک راهبرد سیاست گذاری و تجاری مستقل ، چندان به نفع کشورهای کمتر توسعه یافته نیست . تجارت آب مجازی، به عنوان یک اقدام حمایتی، هنگامی مناسب است که تأمین کننده منافع ملی از جنبه امنیت غذایی و آبی کشور باشد.
تجارت آب مجازی به عنوان یک سیاست فراگیر برای کشورها، از یک سو مستلزم درک عمیق از تأثیرات آن نه تنها بر وابستگی ها و تعاملات بین المللی تجارت جهانی است، بلکه از سوی دیگر نیازمند شناخت صحیح شرایط محلی، اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و فرهنگی می باشد. علاوه بر این، داشتن تجارت آب مجازی پایدار، مستلزم قوانین عادلانه تجاری و حصول اطمینان از دسترسی به غذا، امنیت غذایی محلی، ملی و منطقه ای برای همه مردم می باشد. با این حال لازم است کارشناسان بخش آب کشورمان با مزایا و معایب نظریه آب مجازی آشنا شده تا بتوان از این ابزار در جهت حفظ و حراست بهتر از منابع آب کشورمان اقدام کرد.
دریافت فایل مقدمه ای بر آب مجازی
شناسه تلگرام مدیر سایت: SubBasin@
نشانی ایمیل: behzadsarhadi@gmail.com
(سوالات تخصصی را در گروه تلگرام ارسال کنید)
_______________________________________________________
نظرات (۰)