مبانی و رویه های دستیابی به قیمت توافقی آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مبانی و رویه های دستیابی به قیمت توافقی آب

    در اقتصاد ایران، افزایش جمعیت، تقاضا برای آب شرب و مصارف بهداشتی را مستقیما و تقاضای مشتق شده آب را به منظور تولید محصولات غذایی به طور غیر مستقیم بالا برده و رشد فعالیت های اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی نیز به سهم خود تقاضا برای آب را افزایش داده است. توسعه شهرها نیز در تداوم این امر بی تاثیر نبوده است. از سوی دیگر دولت برای تامین این خدمات با معضل افزایش بدهی روبرو شده است. بدین ترتیب جامعه با یک تعارض روبرو است. از یک طرف تامین آب یک ضرورت است و از طرف دیگر تامین آب و خدمات آبی منجر به افزایش بدهی ها و بزر گتر شدن اندازه دولت و تبعات ناشی از آن می شود.

    شایان ذکر است که مساله فوق، مشکل کشور ایران به تنهایی نیست و کشورهای توسعه یافته نیز بعد از دهه 1970 به طور جدی با مساله تامین سرمایه در اجرای تاسیسات زیربنایی روبرو بوده اند. از همین رو در همان سال ها ایده مشارکت خصوصی - عمومی مطرح شد تا راه حلی برای این موضوع باشد. در سال 1992 در انگلستان برای اولین بار یک برنامه اصولی با هدف تشویق مشارکت خصوصی- عمومی، تحت عنوان ابتکار تامین مالی خصوصی شکل گرفت. درحال حاضر استفاده از این شیوه در سایر کشورها نیز مرسوم و تکامل آن در جریان است.

    تهیه راهنمای فوق با هدف ارائه روشی هماهنگ برای تعیین قیمت مبادله آب با سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستور کار طرح تهیه ضوابط و معیارهای فنی صنعت آب کشور قرار گرفت. این راهنما در دستیابی به قیمت توافقی آب کشاورزی، شهری و هم چنین انرژی برقابی در طرحهایی که توسط یا با مشارکت بخش خصوصی را ه اندازی می شوند، کاربرد دارد.

    نو بودن موضوع و فقدان تجربیات مشخص در شروع مطالعات موجب گردید که زمان نسبتا طولانی صرف شود تا طی رفت و برگشت هایی بر روی مطالب تهیه شده، برداشت های تیم نظارت و تیم تهیه کننده به یکدیگر نزدیک شود. طی این مدت علاوه بر تقویت تیم کارشناسی، تلاش شده تا از آخرین تجارب قابل دسترس نیز در تدوین این راهنما استفاده شود . اما متاسفانه باید اذعان داشت که فرآیندهای مورد استفاده در تجارب محدود در داخل کشور، بدون پشتوانه نظری کافی و طی کردن گام های منظم و مرتبط شکل گرفته است. لذا راهنمای حاضر را باید فتح بابی بر این موضوع مهم دانست. بدیهی است با اجرای چند طرح نمونه (پایلوت)، مستند سازی مشکلات و راه کارها می توان فرآیند را مدلسازی کرده و به دستورالعمل کاربردی نزدیک کرد.

    راهنمای حاضر از شش فصل و سه پیوست تشکیل شده است. فصل اول شامل هدف، دامنه بررسی و کاربرد و پیشینه مطالعات است. فصل دوم و سوم به مباحث پیرامون بازار آب و اجزای آن، اهمیت نگرش صحیح به قیمت گذاری، روشهای مختلف قیمت گذاری آب و هم چنین بعضی مطالعات قیمت گذاری در کشورهای جهان پرداخته است. در فصل چهارم و پنجم که مهم ترین فصول این مطالعه است، تعریف قیمت توافقی به شکلی مبسوط، طرح ارکان تعیین قیمت توافقی شامل تنظیم بازار، ارزیابی مالی-اقتصادی، مشارکت خصوصی-عمومی و الزامات نهادی و فرآیند سه مرحله ای استفاده از این ارکان در دستیابی به قیمت توافقی ارائه شده است. فصل ششم به خلاصه ای از مطالب به همراه پیشنهادها اختصاص دارد. شایان ذکر است که حسب مورد، مطالب تکمیلی در پیوست های یک، دو و سه ارائه شده است.

    دامنه این بررسی به مباحثی اشاره دارد که به طور مستقیم (قیمت پیشنهادی ، قیمت عرضه ، قیمت تقاضا، تنظیم بازار و ...) و غیرمستقیم (بازار و ساز و کارهای آن و روش های مختلف قیمت گذاری) در تعیین قیمت توافقی موثر هستند . شایان ذکر است که موارد تفصیلی مربوط به فرآیند سرمایه پذیری خارج از چهارچوب راهنمای حاضر بوده و صرفا در حد کلی به آن اشاره شده است. این راهنما در تعیین قیمت توافقی تامین آب کشاورزی، شهری، صنعتی و هم چنین در تعیین قیمت توافقی هر کیلوات ساعت انرژی برقابی در طرح هایی که توسط یا با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی و بهره برداری می شوند، کاربرد دارد. استفاده کنندگان اصلی این راهنما حوزه ستادی و نمایندگان منطقه ای وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی و هم چنین شرکت آب و نیروی ایران هستند، البته به عنوان یک راهنما می تواند مورد استفاده سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز قرار گیرد. از آنجا که مفاد این راهنما تابعی از قانون تشویق سرمایه گذاری است، امکان استفاده از آن تا زمان ابقای قانون مذکور وجود دارد.

دانلود مبانی و رویه های دستیابی به قیمت توافقی آب

حجم فایل: 2 مگابایت












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools