تجربه ایجاد سیستم ملی اطلاعات آب های زیرزمینی در استرالیا :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تجربه ایجاد سیستم ملی اطلاعات آب های زیرزمینی در استرالیا


    مدیریت منابع آب یک تلاش عمده برای دولت ها در سراسر جهان است. رشد روز افزون جمعیت، نیاز به آب برای مصارف خانگی، صنعتی، کشاورزی و... را افزایش می دهد، در حالی که منابع آبی به دلیل استفاده بیش از حد و افزایش آلودگی ها در حال کاهش می باشند. در استرالیا، تقریبا 10 سال امتداد خشکسالی، نیاز به مدیریت بهتری در منابع آب را روشن کرده است. در سال 2004، در شورای دولتی استرالیا، یک توافق نامه بین دولتی در باره طرح ملی آب (NWI) امضا شد. در واقع NWI طرح پایدار استرالیا برای اصلاح مدیریت آب است. با اتخاذ طرح NWI، دولت استرالیا توافق کرده است که برای توسعه یک رویکرد ملی منسجم تر جهت مدیریت منابع آب در سراسر کشور تلاش کند.

    طرح NWI بر اهمیت مدیریت مرتبط آب های زیرزمینی و آب های سطحی به عنوان یک چرخه جامع آب، از جمله به تعدادی از نکات که در آن توسعه دانش، برنامه ها و سیستم های اطلاعاتی مورد نیاز است اذعان کرده است. این نکات عبارتند از:

  • افزایش دانش درباره اتصال و ارتباط مابین آب های زیرزمینی و سطحی
  • بازگشت سیستم آب مازاد اختصاص داده شده یا استفاده شده، به سیستم سطوح پایدار استخراجی، متناسب با حفظ محیط زیست
  • درک بهتر از نرخ استخراج پایدار و روابط بین منابع آب زیرزمینی و اکوسیستم وابسته به آب های زیرزمینی

    برای حمایت از این شرایط، نیاز به طراحی سیستم های اطلاعات بهتر وجود دارد که در واقع به عنوان پایه ای برای توسعه دانش و برنامه ریزی بهتر شناخته شد. در پاسخ به این موضوع، یک کارگاه سیستم های اطلاعاتی ملی داده آب زیرزمینی در ملبورن در دسامبر سال 2008 برگزار گردید؛ یکی از نتایج این کارگاه مفهوم سیستم اطلاعات ملی آبهای زیرزمینی (NGIS) بود.

    به طور سنتی، در استرالیا (مانند بسیاری از کشورهای دیگر)، اطلاعات آب های زیرزمینی توسط حوزه ها و سازمان های محلی جمع آوری و مدیریت شده است. این یک چالش بزرگ (از جمله از منظر فنی و حقوقی) در مورد چگونگی ترکیب اطلاعات مرزی در پروژه های منطقه ای و ملی ایجاد می کند. برخی از اهداف تعیین شده برای پروژه NGIS در غلبه بر این چالش ها متمرکز شده است. این خدمات عبارتند از توسعه چارچوب پشتیبان آبخوان ملی و قرارداد نامگذاری و اختلاط داده ها در محدوده ای که منجر به تایید، صدور مجوز، و جمع آوری داده ها می شود...

    سازمان آب اداره هواشناسی استرالیا (BOM) نقش رهبر در مدیریت پروژه NGIS را بر عهده گرفت. از دیدگاه فنی، اجزاء مکانی (به عنوان مثال، سطوح آبخوان، مرزهای آبخوان، مکان گمانه، و واحد مدیریت آب های زیرزمینی) بخش جدایی ناپذیر از NGIS محسوب می گردند. پایگاه های زمین داده نرم افزار ArcGIS به عنوان هسته اصلی سیستم RDBMS که در آن سیستم NGIS طراحی شده است، انتخاب گردید، به این شکل که سیستم قادر به ذخیره اطلاعات مکانی و جدولی همراه با نمایش اطلاعات با استفاده از برنامه های کاربردی استاندارد نرم افزار ArcGIS  می شود. (ArcMap ،ArcScene و ArcGlobe). پلت فرم نرم افزار ArcGIS نیز به دلیل تجربه طولانی مدت BOM با نرم افزار ArcGIS، از جمله طراحی geodatabase، و استفاده گسترده کاربران از NGIS در BOM از نرم افزار ArcGIS و همچنین دیگر سازمان های دولتی انتخاب شد.

    BOM، همراه با شرکت های مشاوره سینکلر نایت Merz در ملبورن، استرالیا، و گروه مشاوره Continuum ملبورن، استرالیا، جهت طراحی یک نمونه اولیه برای NGIS آغاز به کار کرده است. در طول توسعه نمونه اولیه، گروه مدل داده ArcHydro Groundwater به عنوان پایه ای برای طراحی NGIS انتخاب شده است. این پروژه بهره مند از استقرار یک طراحی نسبتا بالغ و در دسترس عموم می باشد، که برای استفاده از محصولات ESRI مناسب است (مدل داده ArcHydro Groundwater در دسترس عموم بوده و در مستندات ArcHydro Groundwater قرار دارد: GIS برای هیدروژئولوژی [ESRI 2011]). طراحی ArcHydro Groundwater پس از آنکه در آن امکانات، و الحاقات اضافی و تغییرات کلیدی برای برآورده الزامات کارکردی NGIS گنجانیده شد قوی تر گردید. یک روش گام به گام در طراحی و اجرای NGIS مد نظر گرفته شده است. در ابتدا، یک geodatabase هسته ای با تمرکز بر نمایندگی گمانه و داده های مربوط به حفاری در اجزاء طراحی در نظر گرفته شد. این مدل داده های هسته ای به عنوان نقطه شروع برای تطبیق عمل می کنند. چشم انداز کامل تری برای geodatabase نیز ذکر شد که در آن از یک آرایه وسیعی از مجموعه داده های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل آب های زیرزمینی، از جمله واحد آبخوان، سری زمانی، صدور مجوز، و تعامل آب های سطحی و زیرزمینی ارائه می شود.

ورود به پست معرفی الحاقی AHGW در GIS

    طراحی هسته geodatabase، بر نمایندگی گمانه عمودی و اطلاعات مرتبط، از جمله چینه گمانه و ساخت و ساز آن تمرکز دارد. geodatabase شامل یک کلاس ویژه نقطه-میله به نمایندگی از اطلاعات مکانی و توصیفی و و میله چاه گمانه است. اطلاعات عمودی (سنگ شناسی، آب-چینه شناسی و ساخت و ساز به مانند چاه) در قالب جدولی ذخیره می شود؛ که در آن جدول جداگانه برای هر نوع از اطلاعات به صورت عمودی وجود دارند. به شکلی که اطلاعات جدولی شامل ویژگی ها برای ذخیره سازی ارتفاعات بالا و پایین برای هر بخش همراه با میله گمانه، ذخیره می گردد. این مورد می تواند به عنوان عمق همراه، و یا به عنوان عدد مطلق ارتفاعات پایین ترین و بالاترین بخش چاه ذخیره شود (به عنوان مثال، متر بالاتر از سطح دریا). علاوه بر این، طراحی هسته شامل کلاس اجزاء خط 3D است، فرم عمودی که قادر به تجسم و تصویر سازی اطلاعات در ArcScene در مقابل ArcGlobe می باشد.

    برای اجرای، BOM از مجموعه ابزارهای ArcHydro Groundwater که توسط ESRI و Aquaveo، LLC، از پروو، یوتا توسعه داده شده اند، انتخاب شده است. این ابزار کاربران را قادر به آماده سازی فرم تصویری 2D و 3D اطلاعات آب های زیرزمینی، از جمله ایجاد نقشه های سطح آب و کیفیت آب، طراحی مقطع زمین شناسی و hydrogeologic و توسعه مدل های زیر سطحی 3D می نماید. مجموعه ای از مطالعات موردی برای آزمایش واقعی مدل هسته داده ها، آماده شد و این نمونه ها نیز در مجموعه ای از کلاس های آموزشی که در آن BOM و از حدود اختیارات حوزه های کارکنان در مدل داده NGIS استفاده میشد به پیاده سازی کمک کرد. داده های مورد استفاده در این نمونه از چاه های منطقه ماسگریو (یک منطقه اداری برای مدیریت آب های زیرزمینی) در جنوب استرالیا و شامل تجسم و طبقه بندی داده های حفاری در نرم افزار ArcGIS است، که برای ایجاد تصویر 3D از چینه شناسی گمانه و نقشه سطح آب و نقشه  کیفیت آب، و انیمیشن تغییرات در طول زمان  بکار گرفته شد.

    ترجمه از: بهزاد سرهادی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools