دانلود 9 اسلاید مفاهیم و روش های مدل سازی آب زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانلود 9 اسلاید مفاهیم و روش های مدل سازی آب زیرزمینی

تعریف مدل:

    شمایی از یک پدیده واقعی و یا برداشت ذهنی از یک پدیده واقعی و به عبارت دیگرهر چیزی که تقریبی از یک سیستم واقعی باشد، مثلا سیستم آب زیرزمینی.  مدلها حتی در زندگی روزمره انسان ها نیز دیده می شوند؛ مثلا برداشت ذهنی در مورد افراد، و این برداشت ذهنی می تواند منطبق با واقعیت و یا نزدیک به واقعیت و یا دور از واقعیت باشد. هرچه داده و اطلاعات بیشتری داشته باشیم مدلسازی دقیق تری انجام می شود.

بر اساس کاری که ما از مدل انتظار داریم مدلها به سه دسته تقسیم می شوند:
    الف) مدلهای پیش بینی کننده: به عنوان مثال چقدر افت سطح ایستابی در ده سال آینده  به ازای دو برابر کردن پمپاژ در دشت رامهرمز خواهیم داشت.
    ب) مدلهای تفسیری: مدلهای تفسیری عملا بوسیله مدلسازی معکوس و آنالیزحساسیت صورت می گیرند. این نوع از مدلها بیشتر در کارهای آکادامیک و نظری مورد استفاده قرار می گیرند، برای مثال چگونه یک سیستم نسبت به درز وشکاف واکنش نشان می دهد و یا واکنش سیستم نسبت به وقوع سیلاب.
     ج) مدلهای ژنریک (عمومی): این نوع از مدلها در ارتباط با یک بحث خاصی نیست، بلکه در مورد یک سری سیستم های پیش فرض شده است و یا به عبارت دیگر این مدلها لزوما برای یک سایت واقعی مورد استفاده قرار نمی گیرند و بیشتر یک موضوع فرضی مورد برسی قرار می دهند و احتیاج به هیچگونه کالیبراسیونی ندارند.
پروتکل مدل:
    ابتدا باید هدف از مدلسازی مشخص شود و این هدف باید به وضوح مورد بررسی قرار گیرد. برای اینکه هدف از مدلسازی مشخص شود باید ابتدا تعیین شود که مدل چه مسائلی باید پاسخگو باشد و یا اینکه چه موضوعی را باید بررسی کند (افت سطح ایستابی، اثر آلودگی و ...). به عبارت دیگر نیاز به مدلسازی مشخص شود و یا اینکه چه نیازی است که مدلسازی انجام شود. انتخاب بهترین حالتی که به این سوالات پاسخ دهد:
  • مدلی که می خواهیم بررسی کنیم یک مدل تحلیلی است یا عددی؟
  • آیا می خواهیم مدل حالت ماندگار در آبخوان نشان دهد یا حالت ناماندگار؟ در مدلهای ماندگار سطح آب زیرزمینی را بدون تغییر در نظر می گیرند.
  • بررسی ابعاد مدل: مدل یک بعدی است یا دو بعدی و یا سه بعدی؟
  • می خواهیم مدل به صورت نقشه باشد یا پروفیل ؟
  • باید علم موجود در مدلسازی تفهیم شود.
  • چگونه مدل مورد استفاده قرار گیرد.
    بنابراین یک مدلساز موفق مدلسازی است که می داند چگونه علم آن را مورد استفاده قرار دهد و چگونه آن را به کار برد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools