پروتکل مدل سازی در شبیه سازی های آب زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




پروتکل مدل سازی در شبیه سازی های آب زیرزمینی

پروتکل مدل سازی

پروتکل مدل سازی شامل تمام مراحل تهیه یک مدل یعنی تعریف هدف مراحل انتخاب کد کامپیوتری صح تسنجی طراحی مدل، واسنجی مدل، تحلیل حساسیت و پیش بینی می باشد. در مورد مراحل مختلف مدل سازی و نحوه ارائه الگوریتم مدلسازی بین محققین اختلاف نظرهایی وجود دارد. اهمیت انتخاب یک پروتکل مناسب در درجه اول به دلیل نقش آن در سرعت دادن به پیشرفت مراحل مدل سازی می باشد. الگوریتم های متعددی تاکنون توسط محققین ارائه شده است که با مروری بر منابع قابل دسترس می توان نتیجه گرفت الگوریتم های ارائه شده هر کدام دارای نقاط ضعف و قوتی می باشند. با توجه به وضعیت آماری دشت های کشور که حتی در مورد دشت های نمونه نیز اطلاعات دقیق و درستی در دسترس نمی باشد. اطلاعات موجود در خصوص دشت های کشور نیز چندان قابل اعتماد نبوده و با روشهای مختلف باید مورد کنترل و اصلاح قرار گیرند، لذا استفاده از یک الگوریتم مدل سازی که با شرایط موجود هماهنگی داشته باشد، ضروری به نظر می رسد. نکاتی را که در مورد الگوریتم باید مدنظر داشت این است که دست یابی به آمار و اطلاعات قابل استفاده در یک مقطع زمانی کوتاه و خاص امکان پذیر نبوده و در طی پروژه باید در مقاطع زمانی مختلف نظار تهایی صورت گیرد و حتی در صورت نیاز بازدیدهای صحرایی و اصلاح مشخصات منابع انجام شود، زیرا وجود خطا در مدل مفهومی به علت وجود خطا یا اشتباه در آمار یا اطلاعات موجود قبلی، دور از ذهن نیست. با توجه به مطالب فوق در نمودار حاضر الگوریتم مطالعات و مراحل مدل سازی ارائه شده است، امید است که مفید واقع شود.

انواع مدل های جریان آب زیرزمینی

یک سامانه آب زیرزمینی متشکل از مجموعه ای از فرآیندها و پدیده های فیزیکی است که بیان کمی و کیفی فرآیندها و شناخت رفتار سامانه از طریق معادلات حاکم و مدل ها صورت می گیرد. در شناخت رفتار سامانه های آب زیرزمینی تاکنون از انواع مختلف مدل ها از قبیل مدل های فیزیکی و مدل های ریاضی استفاده شده است.

مدل های فیزیکی

از عمومی ترین مدل های فیزیکی می توان به مدل های محیط متخلخل اشاره نمود که یکی از مدل های مذکور مدل مخزن ماسه ای متشکل از مخزن محتوی ماسه با دانه بندی مشخص م یباشد که بسته به همگنی یا غیرهمگنی محیط داخل مخزن به صورت همگن یا با لایه بندی ساخته می شود. شکل مخزن نیز بستگی به شکل هندسی و شرایط محیط دارد. در شبیه سازی حرکت آب در اطراف یک چاه پمپاژ شکل مخزن ماسه ای به صورت استوان های و در شبیه سازی ارتباط رودخانه با آبخوان مجاور شکل آن به صورت مستطیلی انتخاب می شود. گاهی برای ردیابی دقیق تر حرکت آب در داخل مخزن از ذرات شیشه به جای ماسه استفاده می شود که به نام مدل شفاف شناخته شده اند.

مدل های تشابهی

مدل های تشابهی بر اساس تشابه و تطابق جز به جز اجزای معادلات حاکم بر سامانه آب های زیرزمینی و سامانه موردنظر استوار می باشد. به عبارت دیگر این مدل ها بر اساس شباهت معادله حاکم بر جریان آب در محیط متخلخل با معادله حاکم بر انتشار حرارت جریان الکتریسیته و دیگر قوانین فیزیک و بر اساس رابطه بین ورودی و خروجی و رابطه بین علت و معلول شبیه سازی می شود. مدل های تشابهی که تاکنون برای مطالعه مسایل آب های زیرزمینی استفاده شده اند عمدتا در سه گروه اصلی مدل های سیال گرانرو مدل های تشابهی الکتریکی و مدل های با روش های گوناگون قرار می گیرند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools