نحوه استفاده از آب خاکستری - استانداردها و مفاهیم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




نحوه استفاده از آب خاکستری - استانداردها و مفاهیم

استفاده از آب خاکستری باعث می شود نیاز برداشت کمتری از منابع آبی زیرزمینی و سطحی وجود داشته باشند که این کار علاوه بر حفظ منابع آبی، به حفظ محیط زیست هم کمک می کند. همچنین استفاده از آب خاکستری باعث کاهش بارآلی فاضلاب و آلودگی مجاری مربوط به فاضلاب روها می شود. از آب خاکستری برای تغذیه منابع آب زیرزمینی نیز می توان استفاده کرد

به طور کلی استفاده از آب خاکستری در بخشهای مختلف همانند شکل بالا به شرح زیر قابل استفاده است:

1- شستشوی ماشین 

2- شسشتشوی محوطه

3- آبیاری فضای سبز و درختان

4- آب مورد نیاز فلاش تانکهای سرویس بهداشتی



یکی از کاربردهای اصلی آب خاکستری، استفاده از پساب تولیدی روشویی جهت تغذیه مخزن سیفون های سرویس بهداشتی می باشد. در این روش پساب حاصل از شستشوی دست یا سایر موارد پس از انجام یک پیش تصفیه مقدماتی وارد مخزن سیفون توالت می شود. در مواردی که حجم سیفون توالت پر باشد، پساب تولیدی وارد مجاری فاضلاب رو می شود. به کمک این روش در هر بار استفاده از سیفون توالت در حدود 12 لیتر آب شرب صرفه جویی خواهد شد.



یکی از کاربردهای اصلی استفاده از آب خاکستری، آبیاری گیاهان و فضای سبز می باشد. مطابق شکل بالا در این روش فاضلاب سیاه (فاضلاب تولیدی توالت) مستقیم به شبکه جمع آوری فاضلاب منتقل شده اما پساب تولیدی حاصل از مصرف آب در روشویی (نظیر شستن دست)، حمام، سیستم خنک کننده، ماشینهای لباسشویی و ظرف ابتدا در یک مخزن (مخزن آب خاکستری) جمع آوری شده و پس از انجام یک مرحله تصفیه مقدماتی جهت استفاده در بخشهای مختلف نظیر آبیاری گیاهان استفاده می شود.



استفاده از آب باران فقط در استانهای شمالی کشور که دارای بارشهای زیاد و در طول کل سال هستند توصیه می گردد و در نقاط دیگر کشور به علت نداشتن بارش کافی و پیوسته دارای توجیه اقتصادی نمی باشد.


شاید این سوالات برای شما هم وجود داشته باشد:


چه تفاوتی بین آب تصفیه شده و بازچرخانی آب وجود دارد؟

آب خاکستری، مجموعه ای از فاضلاب های تولیدی ناشی از شستن لباس (دستی یا با ماشین لباسشوئی) ، وان حمام ، دوش حمام ، روشوئی و ماشین ظرفشوئی می باشد و می تواند با ایجاد ساز و کاری جدید، برای آبیاری فضاهای سبز مجتمع ها (و یا حتی استفاده های خاص در داخل منزل همچون آب سرویس بهداشتی و غیره) مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از آب خاکستری باعث کاهش مصرف آب های سطحی و زیرزمینی می شود. آب خاکستری، 50 تا 80 درصد فاضلاب شهری را تشکیل میدهد. سیستم های استفاده مجدد از آب خاکستری از روش های کم هزینه دستی تا روش های تصفیه ثانویه که توانایی حذف روغن، چربی ها و مواد جامد را دارد، گسترده است. سیستم تصفیه اولیه شامل یک یا چند تانک رسوب گیر است که با حدف مواد جامد و روغنی به کمک یک صافی، آب خاکستری را به منظور آبیاری آماده میکند. این سیستم ها کاملا اقتصادی و به صرفه می باشند. در سیستم های تصفیه ثانویه، روغن، چربی و ذرات جامد بیشتری حذف می شود. استفاده از سیستم خاکستری، بستگی زیادی به تلاش های فردی برای نگهداری از آن دارد. یک سیستم نصب شده آب خاکستری، مسئولیت هایی را به عهده صاحب خانه یا بهره بردار مبنی بر نگهداری صحیح سیستم مطابق دستورالعمل شرکت تولید کننده می گذارد. مصرف کننده باید مطمئن شود که سیستمی که از آن نگهداری می کند، در تمام زمان ها کاملا صحیح کار می کند و در صورت بروز خطا و مشکل، باید در اسرع وقت حل شود.


چگونه می توانیم از بازچرخانی آب استفاده کنیم؟

استفاده از آب خاکستری به کمک متخصصین مربوطه قابل اجرا و بهره برداری است. برنامه های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در همکاری با سازمان نظام مهندسی در راستای تسهیل  و لزوم استفاده از این سیستم در کلیه آپارتمان های بزرگ در دست انجام است.


استفاده از آب خاکستری چگونه می تواند برای ما مفید باشد؟

مزایای استفاده از آب خاکستری را می توان به صورت ذیل طبقه بندی نمود

1.صرفه جویی قابل توجه در حجم آب مصرفی و بازیافت بهینه آب مصرف شده

2.افزایش 50 درصد ظرفیت آبیاری بدون صرف هزینه های اضافی

3.محدود کردن و کاهش هزینه های تخلیه چاه های جذبی

4.بهبود وضع زندگی مردم و کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها

5.عدم گرفتگی لوله ها به دلیل غلظت پایین مواد آلی

6.ارزان و به صرفه بودن سیستم

7.اقتصادی بودن طرح


آیا آب خاکستری قابل اطمینان است؟

بله. با رعایت استانداردها و رهنمودهای لازم در استفاده از آب خاکستری، مشکل بهداشتی به وجود نخواهد آمد. توجه به کاربرد و مورد استفاده این نوع آب بسیار حائز اهمیت است.


تفاوت بین آب خاکستری و آب خام در چیست؟

آب خام به آبی گفته می شود که پس از استحصال از منبع خود هیچگونه عملیات بهینه سازی بر روی آن صورت نگیرد .این آب مناسب شرب نبوده و جهت استفاده آشامیدنی باید متناسب با آنالیز کیفی آن، طی مراحل متناسب تصفیه شود اما آب خاکستری مجموعه ای از فاضلاب های ظرفشویی، دستشویی و حمام می باشد و می تواند با ایجاد ساز و کاری جدید، برای آبیاری فضاهای سبز مجتمع ها (و یا حتی استفاده های خاص در داخل منزل همچون آب سرویس بهداشتی و غیره) مورد استفاده قرار گیرد.


آیا منابع آب خاکستری از سایر منابع جدا نگهداری می شود؟

به طور کلی آب خاکستری را نباید ذخیره کرد. در صورتی منابع آب آشامیدنی در محل وجود دارد، از دفع مستقیم آب خاکستری در مناطق اطراف و محدوده این منابع آبی باید خودداری شود. برای دفع آب خاکستری بهتر در منابع آب سطحی با شدت جریان مناسب یا منابع آب زیرزمینی که مستقیم مورد مصرف آشامیدنی نمی باشند، اقدام نمود.


قوانین و استانداردهای مرتبط با آب خاکستری در چیست؟

توجه به نکات زیر هنگام بهره برداری و استفاده از آب خاکستری حائز اهمیت است

1. آب خاکستری آشامیدنی نیست .

2. آب خاکستری را نباید روی قسمت های مختلف گیاه افشانه کرد و همچنین برای آبیاری گیاهان و سبزیجات روی زمین استفاده نمود .

3. با آب خاکستری تصفیه نشده نباید آبپاشی کرد، بلکه سیستم آبیاری باید زیرسطحی باشد .

4. آب خاکستری را نباید ذخیره کرد. بین مقدار آب خاکستری تولیدی و زمین کشاورزی باید توازن برقرار نمود

5. آب خاکستری داغ نباید وارد زمین کشاورزی شود .

6. شرایط لازم برای خاک را باید ایجاد کرد و مقدار مورد نیاز کود، قبل از استفاده از آب خاکستری باید در زمین ریخت .












نظرات (۱)

  • آواتار کامنت اقبالی

    با سلام و احترام


     لطفا نرم افزار و اموزش کامل DrainMod  در صورت امکان در سایت قرار دهید. با تشکر


    • آواتار مدير سايت:

      با سلام
      متأسفانه در حال حاضر آموزشی در دسترس سایت نیست.

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools