دانلود نرم افزار و آموزش اتصال مدل WEAP و MODFLOW :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانلود نرم افزار و آموزش اتصال مدل WEAP و MODFLOW


وضعیت آب در منطقه خاورمیانه با کمبود شدید توصیف می شود، در عین حال، با افزایش تقاضایی ناشی از رشد جمعیت و توسعه اقتصادی و کشاورزی همراه است. همچنین، مدل های تغییرات آب و هوایی در سال های آینده شرایطی حتی سخت تر در بخش آب، همراه با افزایش درجه حرارت و کاهش بارش را پیش بینی می کنند. برای تصمیم گیرندگان جهت پاسخ به سوالات ضروری از قبیل اینکه: تغییر تعادل و بیلان آب در زمان و در عمل برای دستیابی به منبع آب پایدار به چه شکل مورد نیاز است؟ یک سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS)، بر اساس مدل های محاسباتی، کمک خوبی را در این موضوع پیچیده ارائه داده است.



در چارچوب یک پروژه همکاری های فنی با مرکز عربی برای مطالعات مناطق خشک و زمین های خشک (اکساد - ACSAD) یک DSS توسعه داده شده است، که عمدتا از دو جزء تشکیل شده: WEAP به عنوان نرم افزار ارزیابی و برنامه ریزی آب (ارزیابی آب و سیستم برنامه ریزی)، که توسط موسسه محیط زیست استکهلم توسعه یافته است (SEI) (www.weap21.org) و مدل سه بعدی جریان آب زیرزمینی تحت عنوان MODFLOW، توسعه یافته توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS). عناصر تقاضا در بخش آب (شهرستان ها، صنعت، آبیاری، محیط زیست، و ...) و منابع آب (بارش، رودخانه ها، آب های زیرزمینی، مخازن، منابع، گیاهان آب شیرین کن، و ...) در شماتیک ها و ابزارهای WEAP لحاظ شده است. WEAP محاسبه بیلان آب در مقیاس های مختلف - در هر یک از عناصر تا تمام حوضه آبریز را انجام می دهد. علاوه بر این، جنبه های هزینه و کیفیت می توانید در نظر گرفته شود.



توسعه آینده بیلان آبی با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی و تغییر آب و هوایی به راحتی می تواند توسط مدیریت سناریو شبیه سازی شود. ارتباط با MODFLOW این مجموعه را قادر می سازد یک پیش بینی به لحاظ مکانی و زمانی منفصل از سطوح آب های زیرزمینی، جریان و ذخیره سازی را صورت داده که از منافع خاص در مناطق خشک و نیمه خشک بهرمند گردد.

سیستم پشتیبانی تصمیم گیری WEAP-MODFLOW به طور مداوم در چند سال اخیر بهبود یافته است. تحولات کنونی در ادغام MODPATH به عنوان مدل ساده ردیابی ذرات (توسعه یافته توسط USGS)، بهینه سازی نرخ انتزاع با در نظر گرفتن کیفیت، افت سرمایه و هزینه (ALL_WATER_gw) و گستره مدل تعادل آب-خاک اضافی به نام MABIA بوده است.

فایل های نصبی و  آموزشی این مدل اتصالی (LinkKitchen) را از ذیل دانلود کنید:


Literature:

Tutorials:
WEAP-MODFLOW

WEAP-MABIA

Tools:
WEAP-MODFLOW
(Remark: the Modflow2Weap tool is replaced by LinkKitchen. Please contact us for former software and tutorial versions.)

WEAP-MODFLOW-Optimization

تجربه من:

برای افرادی که مایل به کار با این مدل اتصالی هستند، ذکر این نکته ضروری است که ابتدا باید تسلط کافی به هر دو مدل WEAP و MODFLOW را داشته باشند. اندکی درباره این دو بخوانید:


درباره کد شبیه سازی جریان آب زیرزمینی - MODFLOW

بسیاری از دانش پژوهانی که علاقه مند به مطالعات تکمیلی در حیطه آب های زیرزمینی می باشند، احتمالا با اندکی مطالعه دریافته اند که درگاه ورود به بهترین مدل ها و ابزارهای تحلیلی، آموزش های در حوزه کد MODFLOW است. کد ریاضیِ MODFLOW در واقع مجموعه ای طویل از روابط ریاضی و روش های عددی است که حل معادلات آن در گذشته با ابزاری غیر گرافیکی و امروزه در نرم افزارهای منحصر به فردی ارائه می شود. بنابراین ابتدا لازم است تا متوجه این نکته که خود MODFLOW صرفا یک مدل است و نباید آن را با نرم افزار اشتباه بگیرید، باشید. نرم افزارها تنها فضای تحلیل و اجرای این کد می باشند. برای نمونه می توان به سه نرم افزار معروف برای کد MODFLOW اشاره کرد:

  • نرم افزار GMS
  • نرم افزار Visual MODFLOW Flex
  • نرم افزار PMWIN

آنچه که برای یک نرم افزار مهم است، توانایی آن ابزار برای استفاده کامل تر و بخصوص راحت تر و بهتر از کد MODFLOW است. در واقع هیچ تفاوتی در خود کد ریاضی بین نرم افزارهای مختلف وجود ندارد و تنها تفاوت در خود نرم افزارها و به بیانی روشن تر در امکانات آنها می باشد. یک ویژگی که می تواند یک نرم افزار را منحصر کرده و محبوب سازد، توانایی تبدیل فرمت داده های متعدد در آن است. یا توانایی دریافت داده ها با فرمت های متعدد. این قابلیت بدون شک برای مدل MODFLOW بیش از هر نرم افزاری در GMS دیده می شود. با وجود آنکه نام اختصاصی Visual MODFLOW Flex از سوی سازندگان این نرم افزار در شرکت Waterloo برای آن انتخاب شده است. اما توسعه ماژولار نرم افزار GMS به شکلی جالب آن را کاراتر نموده است. ضمن آنکه GMS قابلیت بهتری جهت اتصال به WEAP را دارد.


درباره مدل مدیریت یکپارچه منابع آب - WEAP

نرم افزار WEAP ابزاری کامپیوتری برای برنامه ریزی یکپارچه منابع آب است. این ابزار چهارچوبی جامع، قابل انعطاف و کاربردوست را برای تحلیل سیاستها فراهم می کند. تعداد متخصصانی که WEAP را به جمع مدل ها، پایگاه های داده، صفحات گسترده و سایر نرم افزارهای خود اضافه می کنند، رو به افزایش است.

این مدل بر اساس معادلات پایه بیلان آبی عمل کرده و آن را می توان در سیستمهای شهری و کشاورزی، حوضه های مستقل یا سیستم های رودخانه ای مرزی پیچیده به کار برد. علاوه بر این WEAP می تواند محدوده زیادی از مسائل مانند تحلیل نیاز هر بخش، حفاظت آب، حقابه ها و اولویت های تخصیص، شبیه سازی آبهای سطحی و زیرزمینی، بهره برداری از مخزن، تولید انرژی برقابی، روندیابی آلودگی، نیازهای اکوسیستم، ارزیابی آسیب پذیری و تحلیل منفعت-هزینه طرح را پوشش دهد.

تحلیل گر، سیستم را به صورت اجزای مختلف منابع تأمین (مانند رودخانه ها، نهرها، آب های زیرزمینی، مخازن و تصفیه خانه ها)، برداشت، انتقال و تجهیزات تصفیه فاضلاب، نیازهای اکوسیستم، نیازهای آبی و تولید آلودگی ارائه می دهد. ساختار داده ها و سطح جزئیات را می توان به سادگی به شکل دلخواه درآورد تا نیازهای یک تحلیل خاص را برآورده کرد و محدودیتهای ناشی از کمبود داده ها را نشان داد.

کار با WEAP معمولاً شامل چندین گام است. در تعریف مطالعه، چهارچوب زمانی، مرزهای مکانی، اجزای سیستم و تنظیمات مسئله انجام می شود. وضع موجود که از آن می توان به عنوان گام واسنجی مدل در شرایط توسعه استفاده کرد، یک تصویر کلی از نیازهای آبی واقعی، بارهای آلودگی، منابع و تأمین سیستم نشان می دهد. در شرایط موجود، فرضیات کلیدی برای بیان سیاست ها، هزینه ها و عواملی که بر نیاز، آلودگی، تأمین و هیدرولوژی مؤثرند، تعریف می شود. سناریوها در شرایط موجود ساخته می شوند و با استفاده از آنها می توان اثر فرضیات یا سیاستهای مختلف را بر میزان دسترسی و مصرف آب در آینده بررسی کرد. نهایتاً سناریوها با توجه به میزان آب، هزینه ها و سودها، سازگاری با اهداف زیست محیطی و حساسیت به عدم قطعیت در متغیرهای کلیدی ارزیابی می شوند.

این مدل با هدف دخیل کردن این مقادیر در یک ابزار کاربردی برای برنامه ریزی منابع آب توسعه داده شده است. مزیت اصلی WEAP در رویکرد یکپارچه در شبیه سازی سیستم های آبی و جهت گیری آن در راستای سیاست ها می باشد. WEAP در معادلات خود، مسائل مربوط به نیاز (الگوهای مصرف آب، راندمان تجهیزات، استفاده مجدد، هزینه ها و تخصیص) را همگام با مسائل مربوط به منابع (جریانهای سطحی، آب های زیرزمینی، مخازن و انتقال های آب) لحاظ کرده است. WEAP آزمایشگاهی برای امتحان کردن راهبردهای متنوع توسعه و مدیریت آب است.

این نرم افزار جامع، صریح و آسان بوده و بیشتر از اینکه جایگزین یک برنامه ریز ماهر باشد، به او کمک می کند. به عنوان یک پایگاه داده WEAP سیستمی را برای حفظ اطلاعات منابع و مصارف فراهم کرده است. به عنوان یک ابزار پیش بینی WEAP نیازهای آبی، منابع، جریان ها، حجم ذخیره، تولید و تصفیه و تخلیه آلودگی را شبیه سازی می کند. به عنوان یک ابزار تحلیل سیاست WEAP محدوده کاملی از گزینه های توسعه و مدیریت آب را ارزیابی کرده و مصارف چندگانه و رقیب از سیستم های آبی را در محاسبات منظور می کند.


خطاهای خاص:

تا به این بخش از کار، بنظر استفاده از مدل اتصالی LinkKitchen بسیار مفید و نتایج کار با آن جالب خواهد بود. که البته همینگونه هم می تواند باشد اما باید کاربران به محدودیت هایی که در کار با این مدل اتصالی وجود دارد نیز توجه کنند که از جمله آنها بسته هایی است که LinkKitchen قادر به پشتیبانی از آنها نبوده و در صورت استفاده از آنها در مدل MODFLOW به ناچار مجبور به حذف در فرآیند اتصال خواهید بود (به اینجا مراجعه کنید). همچنین فرمت خاص تعریف شده شبکه برای LinkKitchen گاها کاربران را با خطاهایی که نمایش دهنده حساسیت مدل است روبرو می کند. و یا موانع پیش بینی نشده بسیار دیگری! از این نظر استفاده از LinkKitchen برای افرادی که تجربه کار با نرم افزارهای محیطی را نداشته و یا حدأقل فرصت کافی برای مطالعات اینچنینی را ندارند توصیه نمی شود.

لینک پروژه پروژه انجام شده با WEAP.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools