تعاریف و اصطلاحات آب بسته بندی با هدف شرب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تعاریف و اصطلاحات آب بسته بندی با هدف شرب

آب بسته بندی: در استاندارد ملی ایران 2606 با عنوان - آیین کار به منظور بهره برداری از آب های معدنی طبیعی آشامیدنی، آب بسته بندی این گونه تعریف شده است:

آب هایی هستند که در ظروف نفوذ ناپذیر و مختلف (از نظر نوع، ترکیب، حجم و شکل) پرشده اند و برای مصرف مستقیم (بدون انجام فرایند دیگر) مورد استفاده قرار می گیرند. آب آشامیدنی بسته بندی شده یک ماده غذایی محسوب می گردد.

طبق تعریف سازمان غذا و دارو (FDA)، به هر آبی که در بسته بندی های مشخص جمع آوری و برا ی مصرف شرب آماده می شود و به جز افزودنی های ضد میکروبی مجاز، افزودنی دیگری به آن اضافه نشده باشد، آب بسته بندی گفته می شود. انواع مختلف آب بسته بندی به صورت زیر تعریف شده اند:

  • آب (چاه) آرتزین: آبی است که از چاه در آبخوان های تحت فشار برداشت می شود.
  • آب معدنی: آبی است که مقدار کل جامدات محلول آن کم تر از 250 میلی گرم بر لیتر نباشد و از منابع زیرزمینی حفاظت شده برداشت شود. آب معدنی با توجه به مواد معدنی و عناصر شیمیایی محلول در آن توصیف می شود. آب معدنی دارای افزودنی های معدنی که به صورت مصنوعی اضافه شده باشد، نیست.
  • آب تصفیه شده: آبی است که از طریق تقطیر، یون زدایی، اسمز معکوس یا سایر روش ها تصفیه شده به نحوی که کیفیت آن طبق استانداردهای کیفی آب آشامیدنی برای مصرف شرب مناسب باشد.
  • آب بسته بندی گازدار: آبی است که پس از تصفیه و جایگزینی دی اکس یدکربن، دارای همان مقدرا دی اکسیدکربنی است که در هنگام بیرون آمدن از منبع بوده است.
  • آب چشمه: آبی است که منشا زیرزمینی دارد و به طور طبیعی از زیرزمین به سطح زمین جریان پیدا می کند. آب چشمه ممکن است در محل چشمه و یا از چاه هایی که در مسیر زیرزمینی آب چشمه حفر شده اند برداشت شود.

در ایران طبق تعریف ارائه شده در "دستورالعمل نحوه صدور مجوز بسته بندی آب جهت مصارف شرب" که توسط وزارت نیرو تهیه شده است، آب بسته بندی به آبی اطلاق می شود که به صورت دربسته (پلمب شده) در ظروف مخصوص و با کیفیت مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای شرب مردم تهیه می شود. طبق این دستورالعمل آب بسته بندی را می توان از هر نوع منبع آب سطحی و زیرزمینی (به استثنای شبکه آب شهری) پس از حصول اطمینان از رعایت مسایل بهداشتی و استانداردهای لازم مندرج در دستورالعمل، بسته بندی کرد و به فروش رساند. طبق این تعریف، هرگونه نوشیدنی دیگر که از آب به عنوان ماده اصلی در فرایند تولید استفاده می کند، جز و آب بسته بندی محسوب نمی شود.

− محدوده حفاظت کیفی یا حریم کیفی: محدوده حفاظت کیفی یا به اختصار حریم کیفی منابع (زیرزمینی) آب بسته بندی، محدوده ای در سطح زمین است که احتمال رخداد آلودگی در آن یا انتقال آلودگی از مسیر آن به سمت منبع آب بسته بندی وجود دارد. در این محدوده، فعالیت های انسانی در سطح و زیرزمین باید کنترل شود.

− شرکت آب منطقه ای: منظور از شرکت آب منطقه ای، شرکت آب منطقه ای است که مظهر منبع آب بسته بندی در محدوده آن قرار دارد.

− متقاضی: به شخصی (حقیقی یا حقوقی) گفته می شود که تقاضای بهره برداری از منبع آب جهت تولید آب بسته بندی را دارد و پیشنهاد خود را به شرکت آب منطقه ای ارائه کرده است.

− مشاور: منظور از مشاور، شرکت یا شخص ذی صلاح در زمینه علم هیدرولوژی و ژئوهیدرولوژی است.

− نماینده شرکت آب منطقه ای: نماینده شرکت آب منطقه ای به معنی کارشناس متخصص هیدرولوژی یا ژئوهیدرولوژی شرکت آب منطقه ای است که وظیفه بررسی و تایید اجرای ضوابط اعطای مجوز را بر عهده دارد.

− مدل مفهومی هیدروژئولوژیکی: مدلی مفهومی، نمایش توصیفی است که خصوصیات ژئولوژیکی، هیدرولوژیکی، هیدورلیکی و الگوهای تغذیه را بر اساس اطلاعات داده های میدانی و عوامل تاثیرگذار بر شرایط کمی و کیفی منبع آب بسته بندی و ارتباط آن ها با یکدیگر را بر اساس فرضیات (محافظه کارانه) در منطقه بیان می کند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools