آب به مثابه زنان - آب می‌تواند چرخه فقر را بشکند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




آب به مثابه زنان - آب می‌تواند چرخه فقر را بشکند


آب می‌تواند چرخه فقر را بشکند، زندگی‌های بسیاری را نجات دهد و آینده روشنی را پیش روی همه قرار دهد.

بنیاد  “water. Org”، بنیادی است که بیش از 25 سال فعالیت می‌کند و تاکنون به بیش از 5 میلیون انسان در مناطق محروم جهان کمک کرده تا به آب سالم و فاضلاب دسترسی مناسبی داشته باشند. شعار این بنیاد “آب قدرت است”، چرا که بنیانگذاران آن معتقدند آب می‌تواند چرخه فقر را بشکند، زندگی‌های بسیاری را نجات دهد و آینده روشنی را پیش روی همه قرار دهد.

در اینجا مجموعه روایات‌های کوتاهی از سایت بنیاد water.org انتخاب شده است. در این روایت‌های کوتاه سعی شده برای تک تک حروف  water، "برابرنهاد"ی قرار داده شود، بلکه اینگونه بهتر بتوان به تأثیر آب بر روی مسائل مختلفی که در اطراف همه ما هستند، پی برد؛ باشد که اینگونه بیشتر قدر این مایه حیات را بدانیم.


بخش نخست: 

برای “سامتا” و مستأجران او در داکا (پایتخت بنگلادش) دسترسی به آب سالم معنایی فراتر از یک لیوان آب نوشیدنی دارد؛ دسترسی به آب سالم برای او و مستأجرانش یعنی داشتن کلید یک زندگی سالم و پررونق.

“سامتا” از زمانی که یک زن جوان بود با شماری از موانع غیرمنصفانه روبرو شد؛ اول اینکه؛ پدرش او را تنها بخاطر گرفتن جهیزیه به همسری یک مرد وحشتناک درآورد. دوم اینکه؛ سامتا پس از سال‌ها کار کردن در بحرین و ارسال پول به خانه برای ساختن زندگی بهتر با همسرش، فهمید وی تمامی پول‌هایی را که او با مشقت زیاد برایش تأمین و فرستاده بود، صرف خودش کرده بود.

با این اوصاف، سامتا باید تسلیم می‌شد، اما او هرگز تسلیم نشد. سامتا سخت به کار کردن ادامه داد و شروع به جمع کردن پول برای خودش کرد. او دختر و پسرش را به خانه مادرش برد و شروع به ساختن خانه‌ای برای خودشان کرد.

سامتا می‌توانست بعد از اینکه برای بچه‌هایش خانه‌ای را فراهم کرد، بقیه فعالیت‌ها و تلاش سختش را متوقف کند، اما او این کار را نکرد. سامتا برای منزلش 7 اتاق جداگانه ساخت تا بتواند آن‌ها را برای درآمد بیشتر اجاره دهد، اما او فهمید که برای نگهداشتن مستأجران با مشکل اساسی روبروست. مشکل و دغدغه اصلی سامتا حول محور "آب" می‌چرخید: آب این منزل وابسته به چاهکی بود که از طریق پمپ دستی پر می‌شد، اما اغلب اوقات به‌دلیل خشکسالی این چاهک خشک بود و در نتیجه مستأجر و صاحبخانه هر دو برای تأمین آب لازم بود کیلومترها راه بروند.

مانند بسیاری از نقاط دیگر جهان، زنان بنگلادشی مربوط به دهک‌های پایین جامعه، عمده زندگی خود را به جمع آوری آب مشغول‌اند. از همان سنین کودکی دختران به جای بازی و روانه شدن به سوی مدرسه، بایستی مانند زنانی چون سامتا روزها و هفته‌هایشان را با دغدغه تأمین نیازهای ضروری و اساسی زندگیشان سپری کنند.

سامتا توانسته این مسأله را به‌عنوان بخش اعظمی از دوران زندگی خود بپذیرد. با این اوصاف، وی به‌دنبال یک راه حل بود، سامتا سعی کرد با کمک یکی از شرکایش در داکا اقدام به گرفتن وام کوچکی برای رفع این مشکل کند. این امر باعث شد وی بتواند یک سیستم کوچک آبی متشکل از یک چاه عمیق، پمپ آب قوی و یک تانکر 500 لیتری آب بر روی پشت بام منزلش را فراهم کند. لوله‌هایی که از تانکر آب کشیده شده بودند اجازه داد آب سالم از شیرهای آب به سوی آشپزخانه، توالت و حمام‌های خصوصی دربسته منزل راه یابد.

از زمان نصب سیستم آب، برای سامتا و مستاجرانش بازگشت به عقب وجود نداشت. زنان زمان زیادی از روز خود را برای جستجوی آب سپری نمی‌کردند و مادران توانستند بچه‌هایشان را زیبا و تمیز روانه مدرسه کنند. حالا هیچ اتاقی خالی نبود و مستاجران با خوشرویی و بدون هیچ اتلاف زمانی اجاره‌های خود را پرداخت می‌کردند، سامتا نیز می‌توانست راحت تر وامی را که بابت نصب سیستم آب گرفته بود، بازپرداخت کند. مهم‌تر از همه، دختر هفت ساله وی، دوره آموزش مناسبی را سپری کرد، بدون آنکه با تهدید قطعی آب روبرو شود.

حالا سامتا از اینکه بحران‌های بسیاری را در زندگی‌اش به‌سلامتی سپری کرده بود، خوشحال بود و او هم اکنون خود را بعنوان حلال مشکل آب برای خود و مستاجرانش می‌دید.

 

توجه: اسم سامتا در این داستان برای حفظ هویتش، تغییر کرده است.

 

نکته‌هایی درباره کشور بنگلادش:

پایتخت: داکا

جمعیت: 160 میلیون

20 میلیون نفر با کمبود دسترسی به آب سالم مواجه هستند

63  میلیون نفر با کمبود دسترسی به فاضلاب روبرو هستند.

77  درصد از جمعیت این کشور روزانه با درآمدی کمتر از 2 دلار زندگی می‌کنند.


 مترجم: عبدالصمد محمودی 

منبع: WATER.ORG












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools