روش Recession-Curve Displacement برای برآورد تغذیه آب زیرزمینی در مناطق مرطوب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




روش Recession-Curve Displacement برای برآورد تغذیه آب زیرزمینی در مناطق مرطوب

 

روش Recession-Curve Displacement را می توان برای تخمین تغذیه آب های زیرزمینی در داده های ثبتی رودخانه ها بکار برد. این روش بر این فرض است که منحنی streamflow-recession به سمت بالا در طول دوره تغذیه آب های زیرزمینی گردان است. تغذیه آبهای زیر زمینی در طول یک رویداد بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط (Rorabaugh (1964 و (Glover (1964، می باشد که هر دو آنها معادلات تحلیلی برای تخلیه آب زیر زمینی به شکل لحظه ای، در یک جریان کاملا نفوذ یافته یک بعدی به صورت آرمانی، و در آبخوان همگن را بدست آوردند. این معادلات نشان داد که کل تخلیه آب زیر زمینی بالقوه به جریان در یک زمان بحرانی خاص پس از اوج دبی رودخانه برابر حدودا نصف حجم تغذیه آب های زیرزمینی در دوره اوج  دبی است. بنابراین، مقدار تغذیه از یک رویداد خاص به شکل ذیل قابل استخراج است (Rutledge, 1998, p. 19):

که در آن:

R حجم کل تغذیه برای اوج جریان رودخانه است (فوت مکعب).

Q1 تخلیه آب زیر زمینی در زمان بحرانی (Tc) تعمیم یافته از پیش-طوفان recession است (فوت مکعب در روز).

Q2 تخلیه آب زیر زمینی در زمان بحرانی (Tc) تعمیم یافته از پس-طوفان recession است (فوت مکعب در روز).

K شاخص recession، که به عنوان زمان مورد نیاز برای تخلیه آب زیر زمینی به سمت کاهش یک چرخه ورود به سیستم بعد از منحنی recession تعریف می شود که تقریبا یک خط در هیدروگراف نیمه لگاریتمی است (روز).

 


یک مثال از روش جابجایی recession در ذیل نشان داده شده است، که در آن Q1 برابر با 65 فوت مکعب در ثانیه (CFS) است، Q2 برابر با 165 فوت مکعب در هر ثانیه است، K معادل 43 روز است و زمان بحرانی 9/2 روز است. از معادله بالا، تغذیه آب های زیرزمینی برای این رویداد منفرد معادل 323 میلیون فوت مکعب بدست خواهد آمد. تغذیه آب از این رویداد را می توان به شکل اینچ، با تقسیم توسط مساحت حوضه بالادست ایستگاه رودخانه و تبدیل واحد بیان نمود.

 

 

محاسبات دستی تغذیه با روش Recession-Curve Displacement البته دست و پا گیر بوده و در عین حال به طور گسترده ای استفاده نمی شود، بنابراین این روش توسط (Rutledge (1998 در برنامه کامپیوتری RORA خودکار گردید. کاربرد روش Recession-Curve Displacement با استفاده از RORA نیاز به دو مرحله اصلی زیر دارد:

 

 

اگر چه روش Recession-Curve Displacement با استفاده از داده های ثبتی رودخانه به منظور برآورد تغذیه آب های زیرزمینی اقدام می کند، با این حال این یک تکنیک "جدا سازی جریان پایه" نیست. این روش دارای یک پایه نظری بوده و بر اساس مدل هیدرولوژیکی ساده بالا توصیف شده است و به طور قابل توجهی با روش های جداسازی جریان پایه تئوریک تر در تضاد است. به سبب ساده سازی، پایه نظری، وجود چندین مفروضات کلیدی و مسائل مهمی که هر یک باید ارزیابی شود... کاربرد این روش برای مسائل خاص می باشد.

 

یک مطالعه موردی از روش Recession-Curve Displacement

مجموع منابع برای روش Recession-Curve Displacement












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools