دسته بندی کلی انواع عدم قطعیت در منابع آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دسته بندی کلی انواع عدم قطعیت در منابع آب

دسته بندی کلی انواع عدم قطعیت.

کلیات عدم قطعیت در منابع آب

پیامد ها یا پدیده هایی که پیش بینی دقیق آن ها ممکن نیست، وقایع ریسکی یا وقایع غیر قطعی نامیده می  شوند. عبارت ریسک اغلب برای توصیف شرایطی به کار می  رود که برای تعریف درست نمایی پدیده  ها یا پیامد  های مختلف، مقدار احتمالات در دسترس باشند. اگر احتمالا پدیده ها یا پیامد های مختلف قابل کمی  کردن نباشند یا پدیده  های پیش بینی پذیر نباشند، به آن ها غیر قطعی می  گویند. عدم قطعیت در اطلاعات، امری ذاتی در فعالیت  های برنامه ریزی مربوط به آینده است. این امر از اطلاعات ناکافی و فرضیه  های نادرست و همچنین از تغییر پذیری فرآیند های طبیعی طی زمان و مکان ناشی می  شود. مدیران آب اغلب نیاز دارند عدم قطعیت و تغییرات در مقادیر شاخص کارایی سامانه را به دلیل هر تغییری در داده های ورودی و مقادیر پارامتر های ممکن که پیش بینی شده اند، تعیین کنند. آن ها باید این سطح عدم قطعیت را برای توسعه کاربردی طرح  های مهندسی تعدیل کنند.

بررسی نحوه انتقال عدم قطعیت های ورودی  ها و پارامتر های مدل به عدم قطعیت  های خروجی مدل بسیار ارزشمند است؛ بخصوص زمانی که شرایط واقعی حاکم بر سامانه مورد مدل سازی با آنچه توسط مدل سازی تعریف می  شود، تفاوت داشته باشد. داده های ثبت شده تاریخی از سامانه معمولا به عنوان اساس ورودی های مدل، مورد استفاده قرار می  گیرند. در حالی که شرایط آینده به دلایل مختلف ممکن است تغییر کند. عدم قطعیت  ها در جنبه  های مختلفی از تحلیل شامل جانمایی، طراحی و بهره برداری سامانه های منابع آب به صورت  های متفاوتی، از جمله انواع ماهیت‌های هیدرولوژیکی، هیدرولیکی، هیدرومتئورولوژیکی، ژئوتکنیکی، ژئولوژیکی، ساختاری، زیست محیطی و اقتصادی-اجتمایی وارد می  شوند. آنچه بیشتر مورد توجه مدیران منابع آب قرار می گیرد، عدم قطعیت  های هیدرولیکی و هیدرولوژیکی است. عدم قطعیت ها عموما ناشی از درک ناقص ما نسبت به فرآیند ها و پدیده های موجود در مسأله مورد بررسی یا ناآگاهی کامل از چگونگی تعیین مقادیر پارامتر ها برای فرآیند های ناشناخته است.

هدف اصلی تحلیل عدم قطعیت، تعیین خصوصیات آماری یک مدل به عنوان تابعی از پارامتر های ورودی احتمالاتی است. تحلیل عدم قطعیت تلاش می  کند که یک ساختار اصولی برای شناسایی عدم قطعیت مربوط به خروجی مدل را فراهم کند. علاوه بر آن، تحلیل عدم قطعیت بینش طراحان در خصوص سهم هر یک از پارامتر های ورودی احتمالاتی در عدم قطعیت کلی خروجی مدل را مشخص می  کند. این آگاهی برای شناسایی پارامتر های مهمی  که به توجه و تمرکز بیشتری در تحلیل، طراحی و بهره برداری سامانه های منابع آب نیاز دارند، ارزیابی بهتر مقادیر آن ها و در نتیجه کاهش عدم قطعیت کلی خروجی ها ضروری است.

خطا های تقریب های بکار رفته در اندازه گیری داده های ورودی، مقادیر پارامترها، ساختار مدل و الگوریتم حل مدل، همگی منابع عدم قطعیت هستند. با وجود راه  های بسیار زیاد به منظور کمی -کردن و کاهش این خطا ها در تقریب مقادیر غیر قطعی موجود در هر سامانه منابع آب، حذف عدم قطعیت  ها غیر ممکن است و تصمیمات مدیریتی سامانه همچنان باید برای شرایط ریسکی و غیر قطعی آینده به روز شوند. این تصمیمات می  توانند بر اساس داده ها و دانش جدید حاصل از پایش و مدیریت انطباقی  سامانه اصلاح و تکمیل شوند.


دسته بندی انواع عدم قطعیت در منابع آب

با توجه به منابع مختلف عدم قطعیت موجود در سامانه های منابع آب در خصوصیات مختلف عدم قطعیت ها، می  توان دسته بندی  های متفاوتی را برای آن ها در نظر گرفت. در اینجا سه نوع دسته-بندی معمول ارائه شده است. می توان عدم قطعیت را بر اساس منابع خاص آن، همانند زیر دسته بندی کرد:


• عدم قطعیت اطلاعاتی

  • بی دقتی در اندازه گیری در تعیین مقادیر متغیر  ها یا پارامتر های ورودی سامانه؛
  • بی دقتی در تشخیص شرایط اولیه و مرزی که بر مقادیر متغیر های خروجی سامانه اثر می-گذارند؛
  • بی دقتی در اندازه گیری مقادیر متغیر های خروجی سامانه؛

• عدم قطعیت های مدل

  • ساختار غیر قطعی مدل و مقادیر پارامتر های غیر قطعی مدل؛
  • تغییر پذیری مقادیر ورودی و خروجی در منطقه ای کوچکتر از مقیاس مکانی مدل؛
  • تغییر پذیری مقادیر ورودی و خروجی در یک زمانی کوتاه تر از مقیاس زمانی مدل؛
  • خطا های موجود در مورد مدل هایی با مقیاس  های زمانی و مکانی مختلف.

• خطا ها و تقریب های عددی

  • خطا های موجود در الگوریتم حل مدل.
در دسته بندی مهم دیگری، عدم قطعیت به صورت شکل بالا دسته بندی می شود.
در این دسته بندی فرض می شود که تفاوت بین خروجی های مدل و مقادیر مشاهده شده ممکن است ناشی از تغییر پذیری طبیعی ، همچون تغییر پذیری ناشی از بارندگی ها، تبخیر و تعرق، مصارف آب و... باشد. تغییر پذیری طبیعی شامل تغییر پذیری مکانی و زمانی پدیده ها است؛ که ممکن است مقادیر ورودی مدل ها نیز متأثر از آن ها باشند. تغییرپذیری طبیعی جزء ویژگی های ذاتی یک سامانه است و معمولا تقلیل ناپذیر است. همچنین تفاوت بین خروجی ها و مقادیر مشاهده شده در یک مدل ممکن است ناشی از خطا های معلوم و نامعلوم در داده های ورودی، پارامتر های مدل یا خود مدل باشد که عدم قطعیت دانش نامیده می شود. عدم قطعیت دانش همیشه به دلیل کمبود دانش و آگاهی نیست، و می تواند از طریق اندازه گیری ها و دانش بیشتر، کاهش یابد. تفسیر ناقص فرآیند های یک مدل، عدم قطعیت ساختاری مدل را تشکیل می دهد و دانش ناقص از مقادیر پارامتری این فرآیند ها، عدم قطعیت پارامتر را پدید می آورد. عدم قطعیت تصمیم گیری ناشی از ناتوانی در پیش بینی تصمیمات محتملی که ارگان ها و سازمان ها در آینده اتخاذ خواهند کرد یا ناتوانی در پیش بینی مجموعه خاصی از اهداف در آینده و اهمیت نسبی هر یک از آن ها است. آنچه از بررسی عدم قطعیت در این پژوهش بیشتر مورد نظر می باشد در شکل با رنگ متفاوت مشخص گردیده است.

منبع: سمانه سیف اللهی - کلیات عدم قطعیت در منابع آب












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools