معیارها و اصول شبکه بندی Grid مدل آب زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




معیارها و اصول شبکه بندی Grid مدل آب زیرزمینی


گرچه طراحی شبکه مدل به ظاهر ساده به نظر می رسد، ولی به دلیل این که یکی از حساس ترین مراحل مدل سازی، شبکه بندی منطقه مطالعاتی است، در زیر نکات اساسی و کاربردی در تعیین اندازه شبکه ذکر شده است:

- حتی الامکان شبکه ها طوری طراحی شوند که تمام محدوده مطالعاتی را در بر گیرند. معمولا هرچقدر وسعت منطقه مدل بزرگ تر باشد فواصل شبکه بندی بزرگ و هرچه دقت بیش تر مورد نیاز باشد، شبک هها کوچک انتخاب م یشوند.

- هرچه اطلاعات و آمار ورودی مدل از نظر توزیع مکانی در دسترس باشد و کیفیت این آمار نیز در حد قابل قبول باشد، در این صورت برای اخذ نتایج بهتر، می توان ابعاد شبکه ها را کوچک تر انتخاب کرد.

- بسته به اهداف مدل، فواصل شبکه بندی در مناطقی که مورد تحقیق و مطالعه خاصی است مانند مناطق بحرانی (از نظر کیفی) کوچک تر انتخاب می شوند.

- در مناطقی که تغییرات محسوسی در پارامتر های هیدرودینامیکی و کیفی مدل وجود دارد، حتی الامکان گره ها نزدیک به هم در نظر گرفته شوند.

- در مناطقی که گرادیان (شیب) هیدرولیکی زیاد است و یا گرادیان غلظت زیاد است، توصیه می شود که فواصل شبکه ها کوچک تر انتخاب شوند.

- هرچه داده ها بیش تر و با کیفیت بهتری در دسترس باشد، برای اخذ نتایج دقیق تر می توان ابعاد شبکه ها را کوچک تر انتخاب کرد.

- در صورتی که آلودگی از طریق چاه جذبی به آبخوان انتقال داده شود و هدف حفاظت مناطق مجاور از آلودگی باشد، در این صورت تعداد شبکه ها زیادتر و ابعاد آن را کوچک تر انتخاب م یکنند.

- در صورتی که رودخانه آلود ه ای با آبخوان ارتباط هیدرولیکی داشته باشد و از نظر کیفی آبخوان را تحت تاثیر قرار دهد، در این صورت شبکه های مجاور رودخانه باید دارای ابعاد کوچک باشند.

- درصورتی که به علت برداشت بیش از حد از آبخوان پدیده بالازدگی آب شور از لایه های تحتانی آبخوان در منطقه خاصی از آبخوان رخ دهد، شبکه های واقع در این منطقه و اطراف آن باید کوچ کتر انتخاب شوند.

- درصورتی که پدیده تداخل آب شور و شیرین در کنار سواحل و یا دریاچه های داخل کویر رخ دهد به خصوص در ناحیه مرز تداخل (خط جداسازی آب شور و شیرین) شبکه ها باید کوچک تر انتخاب شوند.


معمولا در مدل سازی آب های زیرزمینی با توجه به وجود اطلاعات و آمار، ابعاد شبکه ها از 500 متر تا 2 کیلومتر در نظر گرفته می شوند که می تواند یا به صورت یکنواخت و یک اندازه انتخاب شود و یا متغیر باشد. البته ممکن است در صورت داشتن داده های بیش تر، در نقاط خاص ابعاد شبک هها حتی به کم تر از 100 متر نیز کاهش یابد. ضمن ای نکه همان طور یکه قبلا بیان شد، اهداف مدل سازی و مقیاس مساله هستند که ابعاد شبکه را دیکته می کنند.

نکته مهم در شبکه بندی مکانی در مدل کیفی ای ن است که این شبکه بندی نمی تواند مستقل از شبکه بندی مدل کمی باشد و بلکه در صورتی که در یک آبخوان انجام مدل کمی و کیفی مورد نیاز باشد، در این صورت با توجه به شرایط طبیعی حاکم بر آبخوان، شبکه بندی را باید طوری انتخاب کرد که هم برای مدل کمی و هم برای مدل کیفی قابل اجرا باشد.

در بعضی از مدل های کیفی مانند FTWORKS ،SUTRA ،MT3D از همان شبکه هایی که در مدل کمی طراحی شده اند، استفاده می شود. در صورتی که در بعضی از مد لها مانند خطوط مشخصه، هر شبکه مدل کمی به تعدادی شبکه ریزتر به عنوان زیر شبکه تقسیم می شوند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools