چگونگی پاسخ سیستم آب های زیر زمینی به تغییرات پمپاژ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




چگونگی پاسخ سیستم آب های زیر زمینی به تغییرات پمپاژ


مثال فرضی از چگونگی پاسخ سیستم آبهای زیر زمینی به تغییرات تقاضای پمپاژ

یک سیستم آب زیرزمینی که در آن تنها منبع طبیعی از جریان تغذیه بارش وجود دارد را در نظر بگیرید. مقدار جریان را نسبتا ثابت شده و پایدار می باشد. همچنین تصور کنید که منبع اصلی هر آب پمپ شده از این سیستم آب زیرزمینی از ذخیره حذف گردیده، کاهش تخلیه به جریان های سطحی وجود دارد، و آب که توسط گیاهان ریشه دار در نزدیکی سطح آب زیرزمینی تعرق می کند کاهش یافته است.

اگر سیستم آب های زیر زمینی شرح داده شده در بالا توانست به تعادل جدید پس از یک دوره از بین بردن آب ذخیره برسد، مقدار آب مصرف شده توسط آب کمتری از جریان اجزاء آب سطحی به تعادل رسیده است؛ و شاید، آب کمتری برای تعرق در دسترس پوشش گیاهی به عنوان عامل کاهش سطح آب خواهد بود. اگر استفاده مصرفی آب آنقدر بزرگ است که یک تعادل جدید نمی تواند حاصل شود، آب همچنان از ذخیره حذف خواهند شد. در هر صورت، آب کمتری برای کاربران آب سطحی در دسترس خواهد بود و منابع زیست محیطی وابسته به رودخانه ها است.

بسته به محل برداشت آب، سرچشمه رودخانه ها ممکن است شروع به خشک شدن کند. اگر پوشش گیاهی آب کمتری دریافت کند، انواع رویشی از منطقه نیز تغییر خواهد کرد. این اثرات مختلف نشان می دهند که چگونه یک نتیجه نامطلوب مسئله اجتماعی وارد تعیین مبحث پایداری آب زیرزمینی می شود. جدال بین آب برای مصرف و اثرات برداشت بر محیط زیست اغلب نیروی محرکه ای در تعیین یک طرح مدیریتی خوب می شوند.

در بیشتر مواقع، برداشت از سیستم های آب های زیر زمینی در درجه اول از کاهش تخلیه آب های زیر زمینی و کاهش ذخیره آبهای زیر زمینی به دست آمده است. این منابع آب بدین ترتیب در مثال قبلی تاکید شد. دو شرایط خاص که در آن افزایش تغذیه می تواند در پاسخ به برداشت آبه ای زیر زمینی رخ دهد در اینجا ذکر شده است.

پمپاژ آب زیر زمینی می تواند تغذیه آب را با ایجاد یک جریان از یک رودخانه به سیستم آب زمینی افزایش دهد. هنگامی که جریانی در سراسر سیستم آب زیرزمینی سرچشمه گرفته در مناطقی خارج از این سیستم، منبع آبی است که توسط پمپاژ تخلیه شده است که می تواند بخشی از آن توسط رودخانه هایی که سرچشمه آن در بالادست حوضه آب های زیر زمینی است تامین شود. در این مورد، بیلان آب پیش از توسعه سیستم آبهای زیر زمینی برای یک منبع آب در خارج از سیستم آبهای زیر زمینی که به طور بالقوه به عنوان تغذیه از جریان ها موجود است به حساب نمی آید.

یکی دیگر از منابع بالقوه افزایش تغذیه آب، تصرف تغذیه آبی است که در اصل رد می گردد، چرا که سطح آب در نزدیکی به سطح زمین است. از آنجا سطح آب در پاسخ به پمپاژ کاهش می یابد، ظرفیت ذخیره سازی برای نفوذ آب در منطقه غیر اشباع در دسترس می شود. به عنوان یک نتیجه، برخی از آب ها که قبلا به عنوان رواناب سطحی رد میشد می تواند آبخوان  را تغذیه کرده و باعث افزایش خالص تغذیه شود. این منبع آب برای چاه پمپاژ معمولا در مقایسه با سایر منابع با این حال ناچیز است.

به طور خلاصه، برآورد مقدار آب زیر زمینی برای استفاده که در دسترس است، مستلزم توجه به دو عنصر کلیدی می باشد. اول، استفاده از آب زیر زمینی و آب های سطحی باید با هم بر اساس کل سیستم ارزیابی شود. این ارزیابی شامل مقدار آب موجود از تغییر در تغذیه آب های زیر زمینی، از تغییرات در نفوذ آب های زیر زمینی، و از تغییرات در ذخیره آب برای سطوح مختلف مصارف است. دوم، به دلیل هر گونه استفاده از آب زیر زمینی ساختار زیرسطحی و سطح محیط تغییر می کند (جایی که آب از آن می آید و اکنون تغییر کرده است)، مردم باید بین استفاده از آب های زیر زمینی و تغییرات در محیط یک تلفیق برقرار کنند و یک آستانه که در آن سطح تغییر نامطلوب می شود تنظیم کنند. این آستانه می تواند در رابطه با تجزیه و تحلیل کل سیستم منابع آب های زیر زمینی و آب های سطحی برای تعیین محدودیت های مناسب جهت استفاده پایدار بهره گیری شود.

تجزیه و تحلیل کل سیستم هیدرولوژیکی به طور معمول با استفاده از شبیه سازی (مدل های کامپیوتری) برای کمک به برآورد در دسترس بودن آب و اثرات استخراج آب در سیستم آب های زیر زمینی و آب سطحی انجام می گیرد. مدل های کامپیوتری اقدام به باز تولید مهم ترین ویژگی های یک سیستم واقعی با یک نمایش ریاضی می کنند. اگر آنها به درستی ساخته شوند، مدل نشان دهنده روابط پیچیده میان جریان، خروجی، تغییرات در ذخیره، حرکت آب در سیستم، و احتمالا دیگر ویژگی های مهم است. به عنوان یک نمایش ریاضی از سیستم، مدل را می توان برای تخمین پاسخ سیستم به گزینه های مختلف توسعه و به ارائه دیدی نسبت به استراتژی های مدیریتی مناسب اقدام کرد. با این حال، یک مدل کامپیوتری نمایش ساده ای از یک سیستم واقعی است، و قضاوت حرفه ای بر پایه مدیریت آب مورد نیاز برای ارزیابی نتایج مدل شبیه سازی و برنامه ریزی اقدامات مناسب است. ما به استفاده از مدل ها در فصل پایانی این گزارش بازگشت خواهیم کرد، "رویارویی با چالش های آب های زیر زمینی و توسعه پایدار".


ادامه دارد (بخش سوم)...


منبع: سایت زمین شناسی آمریکا

ترجمه: سایت بیسین












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools