اصلاح و تعدیل پروانه بهره‌برداری تمامی چاه‌های کشاورزی استان تهران تا پایان سال :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اصلاح و تعدیل پروانه بهره‌برداری تمامی چاه‌های کشاورزی استان تهران تا پایان سال

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد: بر اساس آیین نامه مصرف بهینه آب کشاورزی و دستورالعمل تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه کشاورزی در سال جاری پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی استان اصلاح و تعدیل خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد: بر اساس آیین نامه مصرف بهینه آب کشاورزی و دستورالعمل تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه کشاورزی در سال جاری پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی استان اصلاح و تعدیل خواهد شد.

"محمدرضا خانیکی" بر لزوم اصلاح الگوی مصرف آب از سوی شهروندان تهرانی تاکید کرد و افزود: هم اکنون برای هر نفر در شبانه روز ۳۵۰ لیتر آب تولید می‌شود که مسلماً با چنین روندی، افزایش جمعیت و محدودیت منابع آبی در دسترس ما را دچار کمبود جدی این مایع حیاتی در سال‌های آینده خواهد کرد. بنابراین ما دو راهکار برای برون رفع از این معضل در پیش داریم؛ نخست آنکه با اصلاح الگوی مصرف نسبت به کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آب تصفیه شده شهری اقدام نماییم و همچنین عدم استفاده از آب شرب برای مصارف غیرشرب و فضای سبز به عنوان راهکار دوم است.

 

آب کالای یک بار مصرف نیست/ لزوم اصلاح الگوی مصرف

وی با تاکید بر اینکه نباید آب را به عنوان کالای یک بار مصرف تصور کنیم، تصریح کرد: این مایع حیاتی باید بازچرخانی و در مصارف کشاورزی، صنعتی و خدماتی مورد استفاده قرار بگیرد. هم اکنون در شهر تهران سالیانه بیش از یک میلیارد مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود که در شرایط نرمال حدود 70 درصد آن از سدها و 30 درصد آن از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود که با ادامه چنین روندی با مشکل جدی برای تأمین آب شرب در آینده نزدیک مواجه خواهیم شد. لازم به ذکر است در حال حاضر حدود 200 میلیون متر مکعب در سال از منابع آب زیرزمینی جهت آبیاری فضای سبز شهری تهران بهره‌برداری می‌شود.

 

70 درصد از منابع آبی استفاده شده در بخش شرب و بهداشت قابل برگشت به چرخه مصرف هستند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از منابع آبی در بخش شرب و بهداشت استفاده شده قابل برگشت به چرخه مصرف هستند، گفت: سالیانه بالغ بر یک میلیارد مترمکعب آب شرب در تهران مصرف می‌شود که بخش قابل توجهی از این میزان آب مصرفی با لحاظ مباحث جلوگیری از افت سطح آب زیرزمینی و فرو نشست زمین و اجرای خطوط انتقال فاضلاب و تصفیه خانه‌های پساب قابل بهره‌برداری مجدد خواهد بود.

خانیکی تصریح کرد: در حال حاضر سالیانه حدود 100 میلیون متر مکعب از منابع پساب از محل تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران جهت مصارف کشاورزی دشت ورامین انتقال می‌یابد که در صورت تکمیل خطوط انتقال فاضلاب و تصفیه خانه‌های مربوطه تولید میزان پساب افزایش خواهد یافت که با توجه به محدودیت منابع آب زیرزمینی، پساب تولید شده می‌بایست جایگزین منابع آب زیرزمینی در حال بهره‌برداری گردد.

 

 برداشت سالیانه حدود 5.2 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی

وی با تاکید بر اینکه سالیانه حدود دو و نیم میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: میزان کسری مخزن سالانه منابع آب زیرزمینی استان تهران به طور متوسط 150 میلیون متر مکعب بوده که از سال گذشته با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی توانسته‌ایم اقدامات خوبی در زمینه جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی از منابع آب زیرزمینی داشته باشیم.

 

در سال ۹۵ تاکنون هیچ مبلغی از اعتبارات طرح تعادل بخشی را دریافت نکرده‌ایم

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای تهران با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری از اعتبار 14.3 میلیارد تومان این طرح هیچ گونه مبلغی به این شرکت پرداخت نشده است، ادامه داد: ولی با این وجود از ابتدای شروع این طرح ملی تاکنون دو هزار حلقه چاه غیرمجاز پرشده و بالغ بر ۶۰۰ کنتور هوشمند نیز بر روی چاه‌ها نصب شده است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته در صورت تأمین مالی در سال جاری اقدامات مذکور با روند خوب سال گذشته تداوم خواهد یافت. ضمن اینکه تا پایان سال جاری مقرر شده تمامی پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی اصلاح و تعدیل شود.

 

تعیین تکلیف حدود 10 هزار حلقه چاه فاقد مجوز مصارف آبیاری باغچه و خدماتی در شهر تهران

خانیکی با اشاره به وجود حدود 10 هزار حلقه چاه فاقد مجوز مصارف آبیاری باغچه و خدماتی در شهر تهران گفت: بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی وزارت نیرو با توجه به بحران خشکسالی و لزوم تأمین آب شرب و بهداشت سالم شهروندان، موضوع جداسازی سامانه تأمین آب مصارف فضای سبز، استخر و مصارف خدماتی و صنعتی از شبکه تأمین کننده آب شرب تصفیه شده شهر تهران ضروری است.

از آن جا که برخی از مجتمع‌های مسکونی، ادارات، هتل‌ها، دانشگاه‌ها و پادگان‌ها و مراکز خدمات عمومی جهت مصارف ذکر شده با حفر چاه از منابع آب زیرزمینی نیز استفاده می‌نمایند در راستای صرفه جویی در مصارف آب لوله کشی تصفیه شده شهری، این شرکت با شناسایی این گونه مشترکین و ابلاغ دعوت نامه به بهره‌برداران این چاه‌ها موضوع تعیین تکلیف، ساماندهی و صدور مجوز بهره‌برداری مطابق قوانین ومقررات موجود از جمله ماده 3 و 5 قانون توزیع عادلانه آب و با رعایت حریم منابع آب موجود را در دست اقدام دارد و تاکنون بالغ بر 1000 حلقه از چاه‌ها تعیین تکلیف شده که شامل حدود 830 مورد صدور مجوز بهره‌برداری و انسداد و پرکردن 170 حلقه از این چاه‌ها در شهر تهران است.

 

آزادسازی ۱۰ هکتار از تصرفات بستر و حریم رودخانه‌های استان تهران

خانیکی با اشاره به آزادسازی ۱۰ هکتار از تصرفات بستر و حریم رودخانه‌های استان تهران از ابتدای سال تاکنون، عنوان کرد: متاسفانه با وجود هشدارهای متعدد و پیگیری‌های لازم و قانونی، همچنان افرادی بر ساخت و ساز و تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها اقدام می‌کنند که این اقدام‌های غیرقانونی علاوه بر ضربه زدن به محیط زیست موجب واردآمدن آسیب جدی به کمیت و کیفیت منابع آب سطحی شده است.

وی با هشدار مجدد به متخلفانی که به منابع آبی به ویژه رودخانه‌ها تجاوز کرده و در آن‌ها اقدام به ساخت و ساز می‌کنند، تاکید کرد: امورات منابع آب شهرستان‌های استان تهران به عنوان نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای تنها متولی منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی هستند و با هرگونه اقدام غیرقانونی نظیر تصرف و ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه‌ها به صورت قانونی برخورد خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها ممنوع است و ایجاد سازه‌هایی مانند پل روی رودخانه‌ها باید با رعایت شرایط فنی و هماهنگی با شرکت آب منطقه‌ای تهران انجام شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران در پایان تصریح کرد: اکنون که کشور در شرایط خشکسالی به سر می‌برد باید همه مردم دست به دست هم دهند تا از فعالیت‌هایی که این شرایط را تشدید می‌نماید خودداری کنند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools