فناوری های نوین نظارتی داده و توسعه دقیق مدل آبخوان در مناطق کوهستانی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




فناوری های نوین نظارتی داده و توسعه دقیق مدل آبخوان در مناطق کوهستانی


داده های اولیه و توسعه مدل آبخوان

به منظور توسعه و آماده سازی سامانه های پیچیده جریان به داده های با وضوح بالا نیاز است.

در سال 1988، شرکت DuPont با تکمیل تحقیقات آب های زیرزمینی در دوپانت بل در غرب ویرجینیا، تشخیص داد که به منظور اقناع سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده در حفاظت از منابع و قانون بهبود (RCRA) به مجوز اقدامات اصلاحی و  تسهیلات ویژه ای نیاز است. تمرکز تحقیقات بر تعدادی از واحد های مدیریت مواد زائد جامد با سابقه مورد استفاده، در منطقه کوهستانی 600 هکتاری در مجاورت یک کارخانه بود. این کار توسط شرکت DuPont و بخش گروه بازسازی شرکت (DCRG) و مشاوران URS انجام شد.

پس از نصب تعدادی از چاه مانیتورینگ سنتی در سایت، این موضوع برای دانشمندان پروژه مشخص شد که به داده های بیشتر و بهتری برای به درستی توصیف کردن سیستم جریان آب زیرزمینی پیچیده نیاز است.

این طرح در جنوب مرکزی غرب ویرجینیا، یک منطقه کوهستانی با شیب تند و دره ای، عموما با ساختار جدا از هم واقع شده است. 100 ایکر طرح اصلی، که در آن مواد شیمیایی کشاورزی و ویژه تولید شده اند، نهفته در تراس های آبرفتی در امتداد رودخانه کاناوا است. منطقه کوهستانی 600 هکتاری شمال زمین ها به صورت به هم پیوسته در طرح اصلی قرار دارد، که با سنگ بستر متشکل از لایه های متعدد از ماسه سنگ و به صورت بستر-داخلی شیل، زغال سنگ و نوع سنگ شنی است.


برنامه نظارتی و چالش های متعدد مواجه با آن:

  • سیستم آب زیرزمینی در منطقه مذکور با غلظت کم در سایت مربوطه مواجه و به طور طبیعی ترکیبات شیمیایی آلی نیمه فرار و فرار در آن نهفته بود.
  • مانیتورینگ تا به حال در پنج سفره از آب های مختلف انجام شده، که همه با آکیتارد شیل از یکدیگر جدا شده اند.
  • مکان نظارتی چاه در درجه اول در بالای کوه مد نظر بود، که چاه آن برای حفر به عمق 920 فوت نیاز داشت.
  • همچنین، توپوگرافی شیب دار و چینه نگاری لایه ها منجر به اختلاف فشار فوق العاده بالا در فواصل بسیار کوتاه در گمانه مورد انتظار بود.



چاه های خوشه ای متعارف ثابت، پرهزینه و ناکارآمد بود

هزینه های بالای (اندازه گیری شده در هر دو معیار زمان و پول) نصب چاه های خوشه ای متعارف در مکان های مرتفع باعث شد تا DCRG به در نظر گرفتن گزینه های دیگر فکر کند. علاوه بر لزوم نظارت مقرون به صرفه، شرایط سایت خاص مورد نظر، نیاز به یک سیستم نظارتی که قابل اعتماد و قوی باشد، داشت. پس از توجه به تمامی گزینه های موجود، DCRG تصمیم به نصب سیستم Westbay کرد.

در سال 1994، به نصب سیستم Westbay در پنج گمانه سنگ بستر باز به عمق بیش از 880 فوت با 40 بخش ایجاد شده نظارتی در هر چاه اقدام شد.

سیستم Westbay را می توان به طور مستقیم به گمانه سنگ بستر باز نصب کرد، دستگاه بسته بندی سیستم Westbay مهر و موم حلقوی در مکان های از پیش تعیین شده را ارائه می دهد. اجزای پوشش سیستم Westbay را می توان در طیف گسترده ای از تنظیمات مرتب نموده، و به این ترتیب توانایی نظارت بر تقریبا هر ویژگی گمانه و با تعداد نامحدودی از مناطق نظارتی ایجاد می شود. سیستم همچنین می تواند از طریق یک لوله راهنمای محافظ قابل جابجایی برای نصب و راه اندازی در گمانه با کیفیت نامشخصی از سنگ، نصب شود.

شیمی آب و داده های هیدرولیک که از پنج چاه برای اولین بار در سایت بل کسب شد بسیار ارزشمند بود. به عنوان یک نتیجه، یک چاه ششم سیستم Westbay در محل مذکور در سال 2000 نیز نصب شد، و البته یکی بیشتر نیز در سال 2005 نصب شد.


Westbay سیستم متراکم داده چاه چند سطحی و همزمان با کاهش هزینه نهایی است

سیستم چاه Westbay فعال شده توسط DCRG برای نظارت بر تعداد زیادی از مناطق در مقایسه با فناوری های دیگر مورد نیاز، پیچیدگی سایت و همچنین بار هزینه ای بسیار آن را کاهش می دهد.

DCRG قادر به شناسایی و همچنان نظارت بر وجود غلظت های کمی که به طور طبیعی و مربوط به ترکیبات شیمیایی آلی نیمه فرار و فرار موجود در سایت رخ می داد، بود. افزایش تراکم داده های ارائه شده توسط فناوری های چند سطحی سیستم Westbay نیز آنها را قادر به ترسیم حد افقی و عمودی از تاثیر این ترکیبات بر روی سیستم چند آبخوانه کرده است. سیستم Westbay DCRG با توانایی اضافه کردن مناطق نظارت با کسری از هزینه های متعارف حفر همین بازدهی از سیستم نظارت چاه ارائه شده، که استفاده کنندگان را قادر به ایجاد مدل میزان فضایی از ترکیبات آب های زیرزمینی موثر به شکلی کم هزینه و موثر می کند.

داده های هیدرولیک عرضه شده توسط سیستم Westbay برای کمک به توسعه یک مدل مفهومی هایدروژئولوژیک سه بعدی از جریان آب زیرزمینی در محل مطالعاتی استفاده شد. DCRG نمی توانست چنین مدل پیش بینی دقیقی را بدون داده های متراکم ارائه شده توسط سیستم نظارتی چاه Westbay ایجاد کند. این مدل از سال توسعه سیستم توسط سازمان نظارتی که در اصل شرکت Dupont است، به منظور بهره گیری پذیرفته شده است.

بنابراین، در همان زمان شرکت Dupont اقدام به جمع آوری داده با استفاده از اطلاعات با ارزش ارائه شده توسط سیستم Westbay کرد، این امر در نهایت به تحقق صرفه جویی در هزینه های حفر و توسعه چاه، هزینه نظارتی در این زمینه، و هزینه های تصفیه فاضلاب با مکان یابی دقیق شد.


ترجمه: سایت بیسین

منبع: www.westbay.com












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools