مفاهیم عناصر Markov Chain در توسعه مدل سه بعدی آب زیرمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مفاهیم عناصر Markov Chain در توسعه مدل سه بعدی آب زیرمینی

پنجره زنجیره مارکف عمودی


پنجره کمکی در تعریف زنجیره مارکف عمودی. این پنجره از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

بخش طرح

بخش زنجیره مارکوف 

بخش صفحات گسترده

هر سه بخش توسعه 1D زنجیره مارکوف در جهت عمودی را میسر می سازد.


بخش پلات شامل آرایه ای از منحنی ها، زمینه ویرایش فاصله بندی تاخیر، دکمه محاسبه، و فاصله تاخیر حدأکثری برای زمینه پلات ویرایش است. تعداد پلات ها در آرایه تولید شده به تعداد مواد استفاده شده در شبیه سازی ارتباط دارد. اگر به تعداد n ماده استفاده می شود، یک رایه N در N پلات احتمالات انتقال برای هر یک از مواد را با توجه به هر ماده دیگر نشان می دهد. هر طرح با یک نام و واحد برچسب شده و می تواند با یک فرمان در منوی تولید شده توسط راست کلیک کردن بر روی منحنی در بخش پرسش به حداکثر اندازه برسد. این منحنی ها به صورت خودکار در هر زمان بازسازی از یک تغییر در بخش های دیگر در پنجره دیالوگ دوباره سازی می شوند.

هر یک از پلات ها دو منحنی انتقال احتمالاتی را به تصویر می کشد. خط نقطه چین یا دش، نشان دهنده انتقال احتمالاتی از داده های گمانه که توسط ابزار GAMEAS اندازه گیری شده است می باشد. به طور کلی، این منحنی نشان دهنده احتمال انتقال از مواد J به مواد K است. احتمال گذار (tijk(h به صورت زیر تعریف می شود:


Tprogseq1.jpg


که در آن x وضعیت مکانی، h تاخیر (بردار فاصله)، و j، k به معنی مواد است. تاخیر توسط آیتم فاصله تاخیر در گوشه سمت چپ بالای (Z) دیالوگ زنجیره مارکف عمودی تعریف شده است. منحنی نشان داده شده با استفاده از خط جامد "زنجیره مارکوف" نامیده می شود. زنجیره مارکوف برای فرمول بندی معادلات استفاده شده توسط T-PROGS به منظور تولید چند گروه مواد در مرحله شبیه سازی استفاده می شود. هدف از این مرحله ها تجزیه و تحلیل متناسب با منحنی های زنجیره مارکوف به همان دقت ممکن در منحنی انتقال احتمالاتی اندازه گیری شده است. این فرایند شبیه به اتصالات واریوگرام مدل به واریوگرام تجربی در یک تمرین کریجینگ است. نرخ انتقال برای اطمینان از تناسب خوب بین مدل زنجیره مارکف و مقدار مشاهده داده های انتقال احتمالاتی تنظیم می شود.

از نظر ریاضی یک مدل زنجیره مارکوف به داده طبقه یک بعدی در یک جهت Φ به شکل ماتریس نمایی اعمال می شود:


Tprogseq2.jpg


که در آن h نشان دهنده تاخیر در جهت Φ، و RΦ نشان دهنده یک ماتریس نرخ انتقال است.


Rate matrix.png


با ورودی های rjk، f به نمایندگی از میزان تغییر از دسته j به دسته K (مشروط به حضور J) در واحد طول در جهت Φ. نرخ انتقال برای اطمینان از تناسب خوب بین مدل زنجیره مارکف و داده های مشاهده ای احتمال گذار تنظیم می شود.


پلات انتقال احتمالاتی


لازم به ذکر است که منحنی خود-انتقالی، در شروع قطر در یک احتمال 1.0 قرار دارد که با فاصله گرفتن کاهش یافته و منحنی خارج از قطر در سطح احتمال صفر شروع و با افزایش فاصله بیشتر می شود. در هر دو مورد، منحنی در نهایت در فاصله معینی مسطح می گردد. احتمال مربوط به بخش صاف منحنی نشان دهنده میانگین نسبت مواد است. همه منحنی ها بر روی یک ستون خاص باید به یک نسبت مشابه، مسطح شوند. این نسبتها در گوشه سمت چپ پایین تر در پنجره ی دیالوگ نمایش داده می شود. نقطه ای که خط مماس از اوایل منحنی ها در قطر محور افقی (تاخیر فاصله) را قطع می کند، در هر منحنی نشان دهنده طول لنز میانگین برای مواد است. طول لنز میانگین تنها برای سمت راست میانگین نسبت های موجود، در قسمت سمت چپ پایین تر پنجره دیالوگ نشان داده شده است. شیب در آغاز هر یک از زنجیره های مارکوف نشان دهنده نرخ انتقال است. به همچنین، نسبت، طول لنز و نرخ انتقال زنجیر مارکف را تعریف می کنند.

روش های مختلفی برای برازش زنجیر مارکف به منحنی های انتقال احتمالاتی اندازه گیری شده ارائه گردیده است. این روش ها در بخشی از دیالوگ با عنوان زنجیر مارکف ذکر شده است. به طور پیش فرض، GMS به شکل خودکار برای تناسب منحنی ها با استفاده از گزینه های ویرایش عامل حداکثر آنتروپی، تلاش می کند. در بسیاری از موارد، این امر به اندازه کافی دقیق است و ما می توانیم به مرحله بعدی برویم. با این حال، اغلب بررسی گزینه های دیگر در برازش منحنی می تواند مفید باشد.

اگر گمانه در مدل وجود داشته باشد، دکمه محاسبه ... غیر پوشیده می شود. با کلیک روی دکمه محاسبه ...، فایل های پارامتر مورد نیاز برای اجرای GAMEAS تولید شده و GAMEAS اجرا می گردد.


GAMEAS

GAMEAS یک الگوریتم است که اقدام به پردازش داده های گمانه کرده و ویژگی های زمین شناسی از قبیل نسبت مواد و منحنی انتقال احتمالاتی را در یک جهت داده تعیین می کند. یک پنجره جداگانه امکان نمایش جزئیات GAMEAS اجرایی را نمایش می دهد، که اجازه می دهد تا نظارت بر خروجی شبیه سازی GAMEAS وجود داشته باشد.

پنجره اجرایی GAMEAS در داخل GMS

هنگامی که GAMEAS به طور کامل دارای اجرای موفق می شود، نتایج، از جمله نسبت مواد و منحنی انتقال احتمالاتی از داده های اندازه گیری، به رشته های داده متناظر در پنجره دیالوگ زنجیره مارکوف عمودی خوانده می شوند. علاوه بر این، نرخ انتقال که به شیب منحنی انتقال احتمالاتی مربوط است، در زمانی که تاخیر برابر با 0 باشد، از منحنی داده های اندازه گیری درون یابی می شود. علاوه بر اجرای GAMEAS، کد تجزیه را از طریق داده های گمانه و محاسبه انتقال احتمالاتی تعبیه شده و فرکانس را محاسبه می کند. این مقادیر در آرایه ای که به گزینه های 2 و 3 در بخش پنجره زنجیره مارکف مرتبط است، ذخیره می شود












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools