اصول و مفاهیم پایه سنجش از دور در مهندسی آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اصول و مفاهیم پایه سنجش از دور در مهندسی آب

جریان انرژی و اطلاعات در سنجش از دور


به طور کلی طرح های استفاده از منابع آب را می توان در چهار فاز مطالعاتی، برنامه ریزی و طراحی، اجرایی و مدیریتی تقسیم بندی نمود. راهنمای حاضر عمدتا در چهارچوب فاز مطالعاتی جهت تعیین و استخراج پارامترهای موثر بر مطالعات هیدرولوژیکی حوضه های آبریز تدوین گردیده است  مطالعات منابع آب شامل مطالعات هواشناسی/اقلیم شناسی، هیدرولوژیکی (آبهای سطحی) و آبهای زیرزمینی است.

معرفی کلیات و موقعیت منطقه، شبکه سنجش، بررسی و ارزیابی کیفیت داده های آب و هواشناسی، تحلیل بارندگی، دما، نم نسبی، باد، ساعات روشنایی و تشعشع خورشیدی و تبخیر و تعرق، تحلیل وضعیت فیزیوگرافی حوض ههای آبریز،تهیه، تحلیل منحنی های هم ارزش و... از نیازهای اساسی مطالعات هواشناسی و اقلیم است. تهیه اطلاعات پوشش و شاخص های گیاهی، انجام مطالعات زمین آمار، تحلیل مدل های بارش - رواناب، تحلیل فرسایش و سیلاب در محیطهای دوبعدی و سه بعدی و به ویژه در سیلاب دشتها، تهیه و پردازش نقش ههای رقومی و اطلاعات پایه برای مطالعات آب های سطحی و زیرزمینی، تهیه داده های ثانویه برای مطالعات آبهای زیرزمینی و نحوه مد لسازی آب های زیرزمینی و... از مراحل مهم مطالعات هیدرولوژیکی حوضه های آبریز است.

پیشرفتهای اخیر در سنجش از دور (RS) از لحاظ کیفی و کمی از یک سو و قابلیت های فراوان موجود در این منابع اطلاعاتی، مانند پوشش وسیع و به هنگام بودن آنها باعث شده است که امروزه این تصاویر در بسیاری از کاربردهای زمینی به کار روند. از آنجا که بخش عمدهای از پارامترهای هیدرولوژیکی در زمره پارامترهای زمین مرجع قرار می گیرند، سنجش از دور پتانسیل بالایی در استخراج این پارامترها خواهند داشت. از سوی دیگر یکی از قابلیت های سیستم ها یاطلاعات مکانی، علاوه بر قابلیت مدیریت داده های مکانی، استخراج لایه های اطلاعاتی مکانی جدید از لایه های موجود با استفاده از عملگرها و توابع موجود در آن است. با توجه به آنکه برخی از پارامترهای هیدرولوژیکی به صورت غیرمستقیم و با استفاده از داده های مکانی دیگر به دست می آیند مانند استخراج شیب و جهت شیب از مدل رقومی زمین، این سیستمها می توانند به عنوان یکی از گزینههای مناسب برای استخراج پارامترهای هیدرولوژیکی مورد استفاده قرار گیرند. به عبارت دیگر ارائه اطلاعات دقیق، صحیح، به هنگام، مکان مرجع، رقومی و نسبتا ارزان قیمت از اقلیم منطقه تحت مطالعه به ویژه در حوضه های وسیع در طرح های شهری و روستایی، استانی، منطقه ای، ملی و فراملی با استفاده از سنجش از دور و استفاده از قابلیت های GIS در اخذ، ذخیره سازی، کنترل کی فیت، به هنگام رسانی، مدیریت، تلفیق، تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی داده های مکانی و توصیفی باعث می گردد تا انجام مطالعات هیدرولوژیکی حوضه های آبریز تسهیل، تسریع، تدقیق و مقرون به صرفه تر گردد . همچنین با امکان تلفیق حجم عظیم داده های حاصله از روشهای زمینی، هوایی و ماهواره ای، می توان به ارتقا کمی و کیفی مطالعات هیدرولوژیکی پرداخت.


اصول و مفاهیم پایه در سنجش از دور

تاریخچه و تعاریف

سنجش از دور علم، فن و هنر تهیه اطلاعات از سطح زمین بدون تماس با آنها است که می توان د به وسیله سنجش انرژی بازتابی یا گسیل شده و همچنین با پردازش، تحلیل و به کارگیری این اطلاعات حاص ل شود. در تعریف دیگری سنجش از دور را فناوری به دست آوردن اطلاعات مربوط به هدف از طریق تحلیل داده های جم عآوری شده در فاصله دور می دانند که از سه بخش: هدف (که همان شی یا پدیده موجود در محیط)، اخذ داده ها (از طریق تجهیزات مشخص) و تحلیل داده ها (به وسیله شیوه های خاص) تشکیل شده است. این روندها در شکل بالا نشان داده شده است.


تاریخچه

فناوری جدید سنجش از دور با اختراع دوربین در حدود 160 سال قبل شروع شد. ایده تهیه تصاویر زمینی در سال 1840 میلادی مطرح شد و به وسیله بالونی به منظور تهیه نقشه ها ی توپوگرافی انجام شد . در جنگ جهانی اول دوربین های که بر روی هواپیما نصب شده بود، باعث شناسایی در مقیاس وسیع جهت کاربردهای نظامی شد. از آن موقع تا سال 1960 میلادی تصاویر هوایی به عنوان تنها منبع و ابزار استاندارد برداشت و نمایش تصاویر قائم یا مایل از سطح به شمار می رفت.

سنجش از دور ماهواره ای که هم اکنون عمدتا با آن سروکار داریم باعث تصویربرداری در محدوده بسیار وسیعی از سطح زمین در مقایسه با سنجند ههایی که برروی هواپیما نصب م یشدند، شد. لغت سنجش از دور اولین بار د ر ایالات متحده در سال 1946 میلادی به وسیله Evelyn Pruitt در سازمان ملی تحقیقات فضائی استفاده شد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools