مشکلات حوضه زاینده‌رود در کوتاه مدت حل نمی‌شود :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مشکلات حوضه زاینده‌رود در کوتاه مدت حل نمی‌شود

مشکلات حوضه زاینده‌رود در کوتاه مدت حل نمی‌شود

استاد امپریال کالج لندن، با تأکید بر این که در ایران با تراژدی منابع آب مشاع مواجه هستیم، گفت: مشکلات حوضه زاینده‌رود در کوتاه مدت حل نمی‌شود و نیاز به افزایش دانش، اطلاع رسانی و شفاف سازی و ارتقای آگاهی عمومی دارد.

"کاوه مدنی" در جلسه پرسش و پاسخ با موضوع "راهکارها و چالش‌های مدیریت جامع و به هم پیوسته منابع آب در حوضه زاینده رود" که توسط گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه ای اصفهان در راستای اطلاع رسانی و شفاف سازی و ارتقای آگاهی عمومی با حضور جمع کثیری از کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و محیط زیست در سالن کنفرانس این شرکت، تشکیل شد، تصریح کرد: مشکلات حوضه زاینده رود از پیچیدگی‌های منحصر به فردی در کشور برخوردار است و این باعث شده که بیلان منابع آب این حوضه هیچ گاه به تعادل نرسیده و تا زمانی که ما تنها درباره کمبود آب صحبت می‌کنیم فقط به نشانه یک مشکل پرداخته‌ایم و آن را ریشه‌ای بررسی نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه زمانی که ما در داد و ستدهای آبی تنها به آب فکر می‌کنیم، یک برنده و یک بازنده خواهیم داشت، افزود: انتقال آب مانند سد سازی، برداشت آب از چاه و شیرین‌سازی آب دریا جزو طرح‌های مهندسی محسوب می‌شود و ابزاری است که در جایگاه خود برای رفع مشکلات کم آبی می‌توانند مفید باشند ولی اتکاء محض به آن به عنوان یک راه حل منفرد مردود است.

وی مدیریت منابع آب در کشور را متاثر از سه چالش اصلی حاکمیتی، مدیریتی و تکنولوژیکی دانست و توضیح داد: بسیاری از مشکلات به بخش آب تحمیل شده است و اکنون با شرایط موجود در راستای حل مشکلات باید به دنبال افزایش بهره‌وری اقتصادی آب در بخش‌های مختلف و بخصوص در بخش کشاورزی باشیم.

وی ادامه داد: مشکل بزرگ از نظر من به عنوان فردی که از بیرون به این سیستم نگاه می‌کند، این است که در مباحث علمی و تخصصی راجع به نقش و جایگاه و منافع ملی زاینده رود در کشور صحبتی نمی‌شود، لذا وقتی ما تنها به این دلیل که کشاورزی حوضه زاینده‌رود دچار کمبود آب است می‌خواهیم آب را به این منطقه بیاوریم با این موضوع رو برو می‌شویم که جاهای دیگر هم برای کشاورزی آب کم هست؛ بنابراین باید پرسید آیا یک قطره آب در حوضه زاینده رود همان ارزشی را دارد که در استان خوزستان و چهار محال دارد؟ کسی این موضوع را بررسی نکرده و با عدد و رقم روی کاغذ نیاورده است.

استاد امپریال کالج لندن نهضت تخریب سدها در ایالات متحده را یک حرف دروغ خواند و افزود: شاید ساخت تعدادی از سدها اشتباه بوده است ولی تخریب سدهای بزرگ دروغ و اشتباه محض است و در آمریکا تنها تعدادی از سدهای کوچک به دلیل عدم کارآیی و اتمام طول عمر تخریب شده‌اند.

مدنی تصریح نمود: طرفداری از محیط زیست یک ارزش است، اما اگر از این موضوع برای رسیدن به اهداف دیگر استفاده شود، مورد تقبیح است.

وی با تاکید بر ریشه یابی مشکلات منابع آب در کشور اظهار کرد: متاسفانه کشور به شرایط ورشکستگی آب رسیده که به معنای عبور از مرحله بحران است و در این زمان نیز به جای حل ریشه ای مسائل به دنبال رفع نشانه‌ها هستیم.

کاوه مدنی افزود: هم اکنون نیازهای ما بیش از منابع آبی موجود است و این مساله در حوضه زاینده رود بسیار جدی است؛ بنابراین مهم این است که سرمایه و منابع آب را چگونه هزینه کنیم و نگاه ما هزینه ای – فرصتی باشد.

او با اشاره به تحقیقات خود درباره حوضه زاینده رود گفت: مشکلات این حوضه در کوتاه مدت حل نمی‌شود و نیاز به افزایش دانش، اطلاع رسانی و شفاف سازی و ارتقای آگاهی عمومی دارد.

وی تاکید کرد: برای مدیریت منابع آب نه تنها کشاورزان، بلکه تمامی شهروندان نیز باید کمک کنند.

استاد امپریال کالج لندن تصریح کرد: برای درمان ریشه ای مشکلات باید به تاریخ آب نگاه کنیم و آسیب شناسی کنیم و آینده را بهتر بسازیم.

دکتر مسعود میر محمد صادقی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز، در ادامه این نشست به دست آوردهای آبی استان اشاره کرد و گفت: در بخش مصرف آب و تصفیه و بازچرخانی فاضلاب بسیار خوب عمل شده است، به نحوی که آب مصرفی در بخش خانگی به 150 لیتر در شبانه روز رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر بازچرخانی آب در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، خاطر نشان کرد: به‌رغم تصورات عمومی در این واحد صنعتی سالیانه 25 تا 27 میلیون متر مکعب آب در سال مصرف می‌شود، که این عملکرد مناسب حتی مورد توجه مشاور آلمانی پروژه مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود قرار گرفته است و آن را از نمونه‌های پیشرفته مدیریت مصرف آب بیان نموده‌اند.

میر محمد صادقی از خرد جمعی به عنوان عامل اساسی حل مشکلات حوضه زاینده رود یاد کرد و تصریح کرد: عدم هماهنگی منطقه ای، فرهنگی و اطلاع رسانی صحیح در استان‌های حوضه زاینده رود وجود دارد.

دکتر کاوه مدنی، استاد مدیریت منابع آب و محیط زیست مرکز سیاست محیط زیست دانشگاه سلطنتی لندن و استاد دانشگاه فلوریدای مرکزی در آمریکا است. مدنی در سال 2012 به عنوان یکی از 10 چهره جدید مهندسی عمران توسط انجمن مهندسان عمران امریکا معرفی شده است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools