روند خشک شدن دریاچه آرال - انحراف آب برای کشاورزی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




روند خشک شدن دریاچه آرال - انحراف آب برای کشاورزی


دریای آرال

برای بیش از 30 سال، آب از رودخانه آمو-دریا و رودخانه سیر-دریا که منابع اصلی تغذیه کننده آرال هستند، برای آبیاری میلیون ها جریب زمین کشت پنبه و تولید برنج در آسیای مرکزی  منحرف شده است. این امرمنجر به از دست دادن بیش از 60 درصد از مساحت آبی دریاچه شده است. دریاچه از بیش از 65000 کیلومتر مربع به کمتر از نصف این مقدار کاهش یافته است، به این شکل مناطق وسیعی از بستر دریاچه اکنون خشک شده است.

از سال 1973 تا سال 1987 میلادی، آرال از رتبه چهارم به ششم در میان بزرگترین دریاچه های جهان تنزل یافته است.

غلظت نمک دریاچه از 10 درصد به بیش از 23 درصد افزایش داشته، که این موضوع به ویرانی شیلات که زمانی بسیار پررونق بود کمک کرده است. در عین حال  گزارش شده است که آب و هوای محلی، با داغتر شدن تابستان های خشک و سردتر شدن زمستان ها طولانی تغییر کرده است.

همانطور که آب عقب نشینی می کند، خاک شور در بستر دریاچه در معرض هوای آزاد باقی مانده است. طوفان گرد و غبار سالانه 75000 تن از این خاک را در معرض انتقال قرار داده است، این امر سبب پراکندگی ذرات نمک و باقیمانده آفت کش ها می گردد. آلودگی هوا باعث شده است تا بیماری های تغذیه ای و تنفسی گسترش داشته و بازدهی محصول حتی در کشاورزی توسط شوری مازاد کاهش یافته باشد، با این حال در برخی از زمینه ها ی مشابه با آب برداشتی، همچنان آبیاری صورت می پذیرد.

جمع آوری داده های ماهواره ای لندست، بیش از چند دهه در به دست آورد و آرشیو کردن تغییرات توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده انجام شده است. که این داده ها توسط مدیران منابع آب برای اندازه گیری میزان و سرعت خشک شدن دریای آرال استفاده می شود.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools