راهکاری برای باز شدن کلاف سردرگم کم‌آبی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




راهکاری برای باز شدن کلاف سردرگم کم‌آبی


یکی از معضلات اصلی ایران مشکل کم آبی است که برای این موضوع سناریوهای متفاوتی ارائه شده اما وزارت نیرو در آخرین اظهار نظرهای خود برای حل این کلاف سردرگم اعلام کرده که در شرایط فعلی باید کنترل مصرف بر اساس ظرفیت‌های اکولوژیک هر منطقه صورت گیرد.


در سال‌های اخیر کشور به دلیل رشد جمعیت، توسعه صنایع، افزایش سطح اراضی آبی زیرکشت و تشدید دخالت بشر در محیط زیست و... دچار افت فشار منابع آبی شده است در این بین کشور با سرانه آب تجدیدپذیر ۱۴۵۰ مترمکعبی در سال در مرحله «تنش آبی» قرار دارد که این امر بیانگر مصرف زیاد و ناپایدار منابع آبی کشور در سال‌های گذشته بوده است.


از سوی دیگر بارش ۲۴۹ میلیمتر در سال، امروز به حدود ۲۱۴ میلیمتر به طور متوسط رسیده که این میزان بارش یک سوم متوسط جهانی است به طور کلی آمارها نشان می‌دهد ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان تنها ۰.۳۶ درصد از منابع آب تجدیدپذیر دنیا را در اختیار دارد، بنابراین آب موجود برای حل نیازهای ما در بخش‌های مختلف کافی نیست.


نبود آب کافی و مصرف بالای آن در بخش کشاورزی بیانگر این است که باید به سمت سیاست آب مجازی و راه‌های دیگر روی بیاوریم البته این گرایش به سمت آب مجازی نه به عنوان یک راه حل بنیادی و درازمدت بلکه به عنوان یک راه حل کوتاه مدت پاسخگو خواهد بودچرا که سیاستِ روی آوردن به آب مجازی به‌ویژه در حوزه صنایع غذایی می‌تواند در بلندمدت روی امنیت غذایی کشور و توسعه روستاها تأثیر منفی بگذارد.


واردات آب مجازی به صادرکنندگان محصولات غذایی این اجازه را می‌دهد که هر زمان خواستند بتوانند با این اهرم به کشور واردکننده فشار آورده و سیاست‌های خود را به کشور واردکننده القا کنند، در همین راستا چندی پیش حمید چیت‌چیان وزیر نیرو راه حل درازمدت و بنیادی رفع بحران آب در کشور را در گروِ مصرف آب باتوجه به ظرفیت‌های اکولوژیک هر منطقه دانست و بر این باور است که  اعمال سیاست آب مجازی نمی‌تواند یک راه حل درازمدت مناسبی برای حل بحران آب کشور باشد.


وی با بیان اینکه آب مجازی یک مفهوم مفید برای حفاظت از محیط زیست و تاب‌آوری منابع آبی کشور است اما بایستی به تمام پیچیدگی‌های آن نیز توجه داشت، اظهار کرده بود که وزارت نیرو به دنبال استفاده بهینه از آب مجازی است و همواره به عنوان یک منبع نامتعارف از آن سود خواهد برد.


وضعیت تنش آبی در ایران روز به‌روز وخیم تر می‌شود و بی‌شک حل این مساله نیازمندد تدوین یک برنامه‌ریزی منسجم و عملیاتی کردن درست آن است، گرچه دولت یازدهم در این راستا گام‌های خوبی برداشته اما بدیهی است که برای ریشه‌کن شدن این بحران عظیم باید تدابیر کوتاه مدت و دراز مدت بیشتری اتخاذ و عملیاتی شود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools