فقرا به ثروتمندان یارانه آب می‌پردازند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




فقرا به ثروتمندان یارانه آب می‌پردازند


در اقتصادهای پیشرفته دنیا، تعداد اندکی از خانواده‌ها با فقر آب مواجه‌اند. البته این بدان معنا نیست که در کشورهای ثروتمند مشکل فقر آب وجود ندارد. فقرا در هر جای دنیا با تهدید ناشی از فقر آب روبرویند. بنا به تعریف انجمن امور مصرف‌کنندگان آب در بریتانیا، هر خانوار که بیش از ۳ درصد درآمد خود را صرف هزینه‌های آب کند، در فقر آب به سر می‌برد. در همین حال، برخی از خانواده‌ها در کشورهای در حال توسعه، ۲۵ درصد درآمد خود را صرف مقادیر اندکی آب، آن هم با کیفیتی نامطلوب می‌کنند. فراموش نکنیم که علت این مسئله فقدان فناوری یا منابع آب نیست، بلکه عدم سرمایه‌گذاری بخش دولتی و نبود قدرت خرید است که مانع دسترسی به آب می‌شود. اقشار ثروتمند هر کشوری به خدمات آبی، تقریباً مشابه خدمات آبی کشورهای در حال توسعه در قرن نوزدهم، دسترسی دارند. جالب است بدانید که ثروتمندان در کشورهای در حال توسعه، در مقایسه با ثروتمندان سایر کشورها، به مقادیر بیشتر و بهتری از آب، و اغلب با هزینه‌های کمتر دسترسی دارند.

دسترسی به سیستم‌های آب لوله‌کشی پیشرفته برای جمعیت زیادی از مردم افریقا و آسیا، که تنها با درآمدی معادل یک دلار در روز زندگی می‌کنند میسر نیست. البته موقعیت مکانی نیز اهمیت دارد؛ مثلاً احتمال کمی وجود دارد که مناطق فقیرنشین شهرها از زیرساخت‌های آبرسانی مناسب برخوردار باشند. روستاهای دورافتاده نیز به حال خود رها شده‌اند. در واقع، ثروت مثل شیرینی‌ای که زنبور را به خود جذب می‌کند، زیرساخت‌های آبرسانی را به سوی خود می‌خواند و این زیرساخت‌ها نیز تضمین می‌کنند که آب قابل شرب به وفور و به شکلی مقرون به صرفه در دسترس باشد. اما این زیرساخت‌ها تنها در اختیار خانوارهای ممتاز است. در جهانی که اصل «مالکیت بر دارایی» در آن حاکم است، هیچ شرکت خصوصی یا مقام محلی به یک زمین واگذاری غیر قانونی لوله نمی‌کشد. بنابراین، ساکنان آلونک‌های شهری و جوامع روستایی، برای تأمین آب به فروشندگان خصوصی آب روی می‌آورند. این فروشندگان پول بیشتری طلب می‌کنند و اصلاً کیفیت آب را تضمین نمی‌کنند. اما برای این گروه، ضرورت حیات جدی‌تر از اینها است؛ «آبی را که فردا ما را خواهد کشت می‌خوریم تا بتوانیم حداقل امروز را زنده بمانیم.» 

در کشورهای در حال توسعه، فقرا نه تنها اهمیت و ارزش آب را به خوبی درک می‌کنند، بلکه از میزان آب مصرفی‌شان نیز آگاهند. آنها حتی وزن آبی را که برای مصارف روزانه نیاز دارند می‌دانند، چرا که مجبورند آب را به خانه‌هایشان حمل کنند. این به خوبی نشان می‌دهد که آنها چقدر آب مصرف می‌کنند. جالب است بدانید اگر در کشورهای توسعه‌یافته، ناگهان ضرورتی پیش بیاید، مطالعه شیوه برخورد کشورهای فقیر با آب تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد. استفاده از حمام، ماشین‌های ظرف‌شویی نیمه‌پر، و سیستم‌های آبیاری پرمصرف، همگی مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت. علی‌رغم تمام دانشی که ظاهراً داریم، با عرض شرمندگی باید بپذیریم که زنان بینوایی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، در مقایسه با ما به مراتب درک دقیق‌تر و کامل‌تری از آب دارند. در بیشتر موارد، این زنان خانواده هستند که مسئولیت رفتن و آوردن آب برای خانه را به عهده دارند. در واقع باید گفت که درک شهودی و حیاتی آب را فقط ضعیف‌ترین قشر کره زمین دارند؛ یعنی زنان فقیر کشورهای در حال توسعه! جمع‌آوری آب به عهده قشر فرودست و ناتوان است و در مقابل، برنامه‌های سیاسی، نیازهای آبی اقشار ثروتمند را تأمین می‌کنند ... یعنی قشری که نسبت به نیازهای آبی خود در ناآگاهی کامل به سر می‌برد. چه حکایت نابخردانه‌ای است اینکه به قشری ناآگاه رسیدگی می‌شود، آن هم به بهای آسیب‌زدن به افراد آگاه ... چه نابخردانه و البته چه خطرناک!

شاید حتی ثروتمندان هم وقتی بطری‌های گران‌قیمت آب ر از سوپرمارکت می‌خرند، متوجه وزن آب مصرفی‌شان می‌شوند. گر چه آنها هیچگاه بطری‌ها را بدون خودرو حمل نمی‌کنند. 

مأخذ: آب پنهان/ جلد اول/ ترجمه آرش حسینیان/ نشر مثلث/ ۱۳۹۴.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools