یزد و چالش کم آبی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




یزد و چالش کم آبی


استان یزد در فلات مرکزی با پراکندگی و فاصله زیاد تعدادی از شهرها نسبت به مرکز استان، از لحاظ میزان بارندگی خشک‌ترین استان کشور محسوب می‌شود؛ به طوری که میانگین بارندگی بلندمدت استان 106 میلی‌متر است که این میانگین در 15 سال اخیر به 90 میلی متر کاهش یافته است.

خشکسالی‌های متوالی در 15 سال گذشته، افت شدید سفره‌های آبی را در پی داشته که منجر به ورود آب‌های شور به سفره آبی و متعاقب آن افت کیفیت را نیز سبب شده است و این، تأمین آب استان را با چالش جدی روبرو ساخته است، به طوری که حفر بیش از یکصد حلقه چاه به منظور تأمین آب شرب از دست رفته نتوانسته بر وضعیت شکننده پیش آمده غالب شود، به گونه ای که هر زمان که برای خط انتقال مشکلی پیش آمده شهرهای برخوردار از آب انتقالی با بحران جدی روبرو شده‌اند.

کاهش کیفیت و کمیت آب، نارضایتی مردم، بخصوص در شهرهای یزد، اردکان، بافق، میبد، مهریز و تفت را به دنبال داشته است، البته سایر شهرهای منتفع از آب انتقالی نیز از این امر مستثنی نبوده است، لذا آبفای یزد توانسته با برنامه ریزی‌های مداوم وتلاش همکاران در انجام فعالیت‌های مرتبط از قبیل حفرو تجهیز چاه‌های جدید، جابه‌جایی چاه‌ها به منظور افزایش کمیت وکیفیت تولید، بهسازی وبازسازی چاه‌های موجود باروش های مختلف (مته زنی، لایروبی و..)، مهندسی مجدد و تغییرات اساسی در پمپ‌ها و منصوبات و ادامه این روند در سال‌های آتی، در حال حاضر از مرحله تنش آبی عبور کند. اما ادامه این روند با توجه به خشکسالی های پیاپی و وضعیت بارندگی استان نمی‌تواند توجیه‌پذیر باشد، لذا این شرکت اقدامات قانونی، فنی و فرهنگی ذیل را در راستای مدیریت مصرف انجام داده که ادامه آن می‌تواند محملی بر مشکلات خشکسالی و بی‌آبی باشد.

از جمله اقدامات فنی صورت گرفته توسط این شرکت، انجام فعالیت‌های مدیریت فشار شبکه، نشت یابی، نصب شیرآلات کاهنده مصرف، نصب سایه بان کولر، تعویض شیرآلات استخرهای عمومی و توزیع پرلاتور، نصب دیتالاگر فشار در بعضی از شهرهای استان شامل شهرهای اردکان، میبد، ابرکوه، یزد، مهریز، تفت، نصب شیرهای گلوب خروجی مخازن در شهرهای ابرکوه، بافق، مهریز، تفت ) کاهش نشت با استفاده از مدیریت پارامترهای هیدرولیکی از قبیل کاهش فشار یا دبی، نشت یابی مداوم در شبکه‌های توزیع شهرهای میبد، یزد، مهریز، تفت، ندوشن، مروست، بهاباد، نصب شیرآلات کاهنده مصرف، زماندار، الکترونیکی و شیرهای پدالی در مدارس و اماکن عمومی و ادارات استان و شهرستان‌های استان، نصب 570 عدد سایه بان کولر در بعضی از ادارات استان، نصب 350 عدد شیر اهرمی استاندارد به همراه سردوش استاندارد کم‌مصرف در استخرهای عمومی شهر یزد، است.

از اقدامات قانونی و تعرفه ای انجام شده در راستای مدیریت مصرف، شناسایی تمامی واحدهای پرمصرف و نیز کاربری‌های خانگی بالای 20 مترمکعب و اخطار به مشترکین پر مصرف است.

همچنین در خصوص اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی صورت گرفته می‌توان به برگزاری کارگاه آموزشی نقش بانوان در مدیریت مصرف، تولید و پخش فیلم و انیمیشن، پیام‌های صرفه جویی، اطلاع رسانی ادارات و سازمان‌ها با همکاری استانداری در خصوص مصرف بهینه آب، ارسال پیامک با شهروندان با پیام‌های مختلف درراستای آموزش همگانی، نصب بنر در سطح شهر، چاپ پوستر و بروشور، چاپ پیام بر روی قبوض آب، راه اندازی گروه مروجین و حامیان آب، تعامل با آموزش و پروش و اطلاع رسانی در بین دانش آموزان و توزیع دفتر با پیام‌های صرفه جویی، چاپ پیام در مطبوعات، برنامه ریزی برای بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از تاسیسات شرکت، همکاری با کانون پرورش فکری کودکان برای آموزش کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

در زمان حاضر شرکت آبفای یزد با 495 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در سطح استان، 157 حلقه چاه، 5 میلیون و 526 هزار و 569 کیلومتر شبکه توزیع آب و 647 هزار و 630 کیلومتر خط انتقال آب، تعداد 387 هزار و 540 مشترک را تحت پوشش قرار می‌دهد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools