اثرهای نشت نفت بر محیط های آبی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اثرهای نشت نفت بر محیط های آبی

تاثیر برهم کنش ها در محیط برای از بین بردن نفت رها شده

تبعات و گستره اثرهای نشت نفت در رودخانه ها و سایر منابع آبی در مقایسه با خشکی ها بیش تر و شدیدتر خواهد بود، چراکه این آلودگی در رودخانه ها به کمک جریان آب به مناطق پایین دست و سواحل منتقل شده و یا با چسبیدن به رسوبات، ته نشین خواهند شد. این انتقال و ته نشینی سبب گسترش مواد نفتی در محدوده وسیعی خواهد شد.

از دیدگاه زیست محیطی مواد نفتی ارگانیسم های موجود در آب را به شدت تحت تاثیر قرار داده و سبب مسمومیت شدید و یا مرگ آن ها خواهند شد. مواد نفتی هم چنین دمای قابل تحمل را برای مایه ها و سایر آبزیان کاهش داده و از طریق ممانعت برای ورود نور و یا چسبیدن به سطح برگ ها، گیاهان آبی را تحت تاثیر قرار م ی دهد. مواد نفتی از طریق ایجاد مسمومیت جلبک های خوراکی و یا پلانکتون های موجود در آب، زنجیره غذایی را مختل کرده و حتی پرندگانی و پستانداران منطقه آلوده شده را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سرنوشت نهایی مواد نفت وارد شده به محیط های آبی توسط فرآیندهای مختلفی از قبیل تبخیر، تشکیل محلول، پخش شدن روی سطح، امولسیون سازی، اکسایش، تجزیه به کمک میکروارگانیسم های موجود در آب و یا چسبیدن به رسوبات بستر رودخانه یا دریاچه مشخص می شود.

پس از ورود مواد نفتی به یک محیط آبی ترکیبات فرار موجود در آن به سرعت تبخیر می شوند. پس از گذشت چند روز، حدود 25 درصد از مواد نفتی نشت شده در محیط آبی از راه تبخیر از بین رفته و باقی مانده آن در معرض فرآیند تشکیل امولسیون قرار خواهد گرفت. یک امولسیون شامل قطره های پراکنده معلق یک مایع در مایع دیگر است. در این حالت امکان تشکیل دو نوع امولسیون نفت در آب و آب در نفت وجود دارد. پراکندگی نفت در آب هنگامی صورت می گیرد که مواد نفتی تحت تاثیر متقابل شیمیایی این مواد با آب (که عمدتا در سطح صورت می گیرد) پایدار شده باشند. این فرآیند در آب های متلاطم به خوبی صورت می گیرد. در چنین شرایطی قطره های نفت در سطوح بالای آب پراکنده نشده و از میان آب عبور می کنند. تعدادی از این قطرات (به ویژه قطرات سنگین تر) اب چسبیدن به رسوبات ته نشین خواهد شد. بیش تر نفتی که پس از فرآیندهای امولسیون سازی باقی می ماند به تدریج به وسیله ی عمل اکسیداسیون نوری و یا تجزیه به وسیله موجودات ریز موجود در آب شکسته می شوند (موجودات ریز دریایی قوی ترین عامل تجزیه نفت در دریاها هستند).

در مجموع پس از نشت مواد نفتی در یک محیط آبی، این مواد روی سطح آب پخش شده و تشکیل یک لایه نازک می دهند. این لایه نازک تحت فرآیندهای مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی قرارگرفته و به شدت تغییر می یابد. درمجموع امکان بروز 8 فرآیند فیزیکی یا شیمیایی شامل توسعه لکه یا گسترده شدن، تبخیر، اختلاط، اکسیداسیون نوری، پخش شدن در ستون آب، ته نشینی به همراه رسوبات، تجزیه بیولوژیکی و تشکیل امولسیون وجود دارد. در شکل بالا برهم کنش ها در محیط برای از بین بردن نفت رهاشده، نشان داده شده است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools