تغییرات اقلیمی، زمان وقوع سیل‌ها در اروپا را تغییر داده است :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تغییرات اقلیمی، زمان وقوع سیل‌ها در اروپا را تغییر داده است


محققان در مطالعه‌ای تازه ارتباط بین تغییرات اقلیمی و تغییر زمان وقوع سیل‌ها در اوپا را بررسی کردند. این نخستین بار است که این ارتباط، در مقیاس یک قاره و با استفاده از پایگاه داده‌های قابل مشاهده، ثابت شده است.

به گزارش ساینس دیلی، مطالعه‌ای که توسط دانشگاه  تکنولوژی وین (TU) و 30 همکار اروپایی دیگر انجام شده، نشان می‌دهد که زمان وقوع سیل‌ها در بیشتر بخش‌های اروپا تغییر کرده و در بخش‌هایی به کلی دگرگون شده است؛ وقتی یک سیل بزرگ اتفاق می‌افتد، اغلب آن را به تغییرات اقلیمی نسبت می‌دهند؛ اما یک اتفاق، برای اثبات یک روند کافی نیست. تاکنون روشن نبوده که آیا تغییرات اقلیمی تاثیر مستقیمی بر طغیان رودخانه‌ها در مقیاس وسیع در اروپا داشته یا خیر.


اکنون در یک پروژه بزرگ بین‌المللی به سرپرستی پروفسور گونتر بلوشل از موسسه مهندسی هیدرولیک و مدیریت منابع آبی در دانشگاه تکنولوژی وین، داده‌های 50 ساله‌ای از ایستگاه‌های آب سنجی از 38 کشور اروپایی گردآوری و تحلیل شده است. این تحقیق، حجم بی‌سابقه‌ای از اطلاعات از نظر فراگیر بودن در سراسر اروپا و تعداد و تنوع سیستم‌های رودخانه‌ای را در بر می‌گیرد. 


نتیجه این تحقیق این بود که تغییرات اقلیمی، تاثیری واقعی بر رخداد سیل در برخی مناطق دارد. این امر به واسطه تغییر در زمان وقوع سیل‌ها در طول سالیان اخیر مشاهده شده است. سیل‌ها بسته به علت وقوع، در برخی مناطق زودتر از معمول و در برخی مناطق دیگر، دیر تر رخ می‌دهند. نتایج این تحقیق در مجله ساینس به چاپ رسیده است. 


بزرگی سیل‌ها همه چیز را به شما نمی‌گوید

آقای بلوشل می‌گوید: "در تحقیقات مربوط به سیل‌ها، ما اغلب به امکان وقوع سالانه سیل‌ها می‌پردازیم. با مشاهده بزرگی سیل‌ها می‌توان ارزیابی کرد که یک سیل صد ساله به منزله یک رخداد آبی بزرگ، با احتمال یک درصد در هر یک سال رخ می‌دهد". اما در حالی که احتمالات و بزرگی سیل‌ها جنبه‌ای ضروری از مدیریت خطر سیل است، اما ضرورتا مهمترین ویژگی برای کشف تاثیر تغییرات اقلیمی نیستند زیرا تنها وابسته به آب و هوا نیستند". اگر فرد تنها بزرگی سیل‌ها را بررسی کند، نقش آب و هوا ممکن است تحت تاثیر دیگر عوامل قرار گیرد. تغییر کاربری زمین به‌واسطه شهرنشینی، تشدید کشاورزی و جنگل‌زدایی دیگر عوامل موثر بر وقوع سیل‌ها هستند". 


زمان‌بندی اطلاعاتی درباره تاثیر آب و هوا در اختیار ما می‌گذارد

بلوشل و تیم همکار او، به منظور درک ارتباط بین آب و هوا و وقوع سیل، از نزدیک زمان بندی رویداد سیل‌ها در مناطق مختلف اروپا را بررسی کردند. بلوشل می‌گوید: مشخص کردن زمان وقوع یک سیل، اطلاعاتی را درباره علت احتمالی آن به ما می‌دهد. مثلا در بیشتر بخش‌های شمال غرب اروپا و مدیترانه، سیل بیشتر در زمستان رخ می‌دهد که تبخیر کم و بارندگی شدید است. از سوی دیگر در اتریش، بزرگ‌ترین سیل‌ها با کاهش بارندگی در تابستان مرتبط‌اند. در شمال شرق اروپا، خطر سیل در بهار در بالاترین حد ممکن است زیرا برف‌ها شروع به آب شدن می‌کنند. بنابر این زمان وقوع سیل، بر خلاف بزرگی آن، به‌طور مستقیم‌تری با آب و هوا مرتبط است.


اطلاعات مربوط به سیل‌ها از سراسر اروپا به دقت گردآوری، پایش و از نظر آماری تحلیل شده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد که سیل‌ها در اروپا به‌طور قابل ملاحظه‌ای در 50 سال اخیر تغییر کرده‌اند. گونتر بلوچل می‌گوید: "در شمال شرق اروپا، سوئد، فنلاند و کشورهای بالتیک، سیل‌ها اکنون نسبت به دهه 1960 و 1970، یک ماه زودتر رخ می‌دهند. این بدان دلیل است که در نتیجه تغییرات اقلیمی، برف‌ها در طول سال نسبت به گذشته زودتر آب می‌شود".


از سوی دیگر، در بخش‌های شمالی بریتانیا، غرب ایرلند، مناطق ساحلی اسکاندیناوی و شمال آلمان، اکنون سیل‌ها دو هفته دیرتر نسبت به چند دهه قبل به وقوع می‌پیوندند.

طوفان‌های اواخر زمستان احتمالا با گرادیان کاهش یافته فشار هوا بین استوا و قطب، مرتبط است که ممکن است بازتاب گرم شدن هوا باشد. این مطالعه، مقداری از پیچیدگی‌های فرآیند وقوع سیل را در شمال غرب اروپاروشن می‌کند؛ در سواحل اقیانوس اطلس در غرب اروپا، سیل‌های زمستانی در واقع معمولا زودتر و در پاییز اتفاق می‌افتند زیرا اکنون رطوبت خاک زودتر در طی سال به حداکثر ممکن می‌رسد. در بخش‌های سواحل مدیترانه، سیل‌هایی که در اواخر فصل به وقوع می‌پیوندند با گرم شدن منطقه مدیترانه مرتبط هستند.


بلوشل می‌گوید: "زمان‌بندی سیل‌ها در سراسر اروپا طی سالیان متمادی، ابزاری مهم برای کشف علت سیل‌ها در اختیار ما می‌گذارد. بنابر این ما قادریم ارتباطاتی را که قبلا کاملا بر اساس حدس و گمان بود را به‌طور علمی مشخص کنیم".












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools