لزوم ورود دانشگاهیان به تولید فناوری‌های آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




لزوم ورود دانشگاهیان به تولید فناوری‌های آب


فناوری آبیاری خودکار مزارع

معاون ایجاد و توسعه واحدهای فناور پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود و شوری آب در استان، نیازمند ورود جدی اساتید و دانشجویان به تولید فناوری‌های آب هستیم. دکتر رضا قنبری امروز ۱۴ شهریورماه در دومین نشست خبری جشنواره فناوری‌های آب که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، تصریح کرد: آب گناباد به شدت شور شده است و ما خواهشمندیم که اساتید و دانشجویان توانمند استان بتوانند با همکاری پارک علم و فناوری و سایر مراکز رشد به تولیدات فناورانه که نیازهای جامعه را برآورده کند، کمک کنند.


وی با ابراز تاسف از اینکه این اولین جشنواره‌ای است که در حوزه فناوری‌های آب برگزار می‌شود، اظهار کرد: زمانی که ما از تمام پارک‌های علم و فناوری کشور درخواست کردیم که وارد این مسئله شوند، تعداد کمی داوطلب شدند و این نشان می‌دهد مسئولین دولتی زیاد به این بخش اهمیت نمی‌دهند.


قنبری عدم وجود "داده" را یکی از معضلات صنعت آب دانست و گفت: شرکت‌ها و واحدهای فناوری بسیاری وجود دارد که توانسته‌اند بهره‌وری‌های مطلوبی را به دست آورند، اما در حوزه آب شاهد هزینه‌های بالایی هستیم،اما داده مناسبی در این زمینه ارائه نشده، در حالی که علم آینده، علم داده‌ها است و فناوری می‌تواند به این مسئله کمک کند. 


وی افزود: اگر قرار باشد اتفاقی در حوزه فناوری رخ دهد، مسئولین باید ریسک‌پذیر باشند و جوان‌های فناور را قبول کنند. من شرکت‌های بسیاری را دیده‌ام که همه تاییدشان کردند، اما زمان اجرا از پذیرش طرح آن‌ها ترسیدند. قنبری خاطرنشان کرد: فناوری تلاش و پژوهشی است که باید به محصولی ختم شود که یکی از نیازهای جامعه را رفع کند.


دکتر احمدرضا سلامی، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز در این نشست طی سخنانی با اشاره به جشنواره‌های مختلفی که در خصوص آب برگزار می‌شود، اظهار کرد: تفاوتی که جشنواره فناوری‌های آب با سایر جشنواره‌ها دارد، این است که علاوه بر مطرح شدن مشکلات و ارائه آخرین تکنولوژی‌ها توسط متخصصان، در کنار این مسائل قرار است برگزاری فن‌بازار، تجاری‌سازی فناوری‌های آب، ارائه راهکارهای جدید و سرمایه‌گذاری در حوزه بحران آب در این جشنواره ارائه شود. 


وی گفت: برنامه اجرای تصفیه‌خانه‌های محلی به منظور تهیه  منابع پایدار از فاضلاب برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهر در برنامه سازمان پارک ها و فضای سبز قرار گرفته است و در این راستا حدود ۱۵ تصفیه‌خانه آب را دستورکار است. 


رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با بیان اینکه جنگ‌های آینده بر سر آب خواهد بود، افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاران متوجه شده‌اند که سرمایه‌گذاری در حوزه آب می‌تواند سودآور باشد، به شرط آن که محققین ما بتوانند کار خودشان را به نحو احسنت انجام دهند.


خطر شوری آب در مشهد جدی است

رئیس جشنواره ملی فناوری‌های آب گفت: به دلیل مصرف بیش از حد منابع آبی، سالانه با افت آب زیرزمینی در کشور روبه رو هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد، مخاطره شوری آب در مشهد جدی است.


دکتر کامران داوری نیز در ادامه این نشست طی سخنانی، یکی ازاهداف برگزاری این جشنواره را بهبود وضعیت نامتعادل بین منابع و مصارف آب دانست و اظهار کرد: مصرف بالاتر از حد منابع آبی موجب افت آب‌های زیرزمینی شده است که به دنبال آن در بسیاری از دشت‌های کشور مشکل شوری پدید خواهد آمد، ضمن اینکه از بین رفتن منابع ‌آبی اصلا سرنوشت مطلوبی نیست. 


وی با بیان اینکه دو راه حل در خصوص مقابله با مشکل بی‌آبی وجود دارد، افزود: در مرحله اول می‌توان این عدم تعادل بین منابع و مصارف آب را با کاهش مصارف آن کنترل کرد که راه حل صحیح و بلندمدت همین است. رویکرد دوم این است که ما ورودی‌ها را افزایش دهیم که مطرح‌ترین پروژه در این خصوص، پروژه انتقال آب از عمان بوده که ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه جهت این طرح لازم است. 


عضو هیات علمی گروه آب دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه پروژه انتقال آب بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد و نمی‌توان با خیال آمدن آب، به روش مصرف کنونی ادامه داد، خاطرنشان کرد: ما اگر با کاهش مصرف این زخم را موقتا درمان نکنیم، مشکلات تشدید خواهند شد. اکنون در وضعیتی قرار داریم که اجازه برداشت آب حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب و مقدار مصرف ۸۳۰ میلیون متر مکعب است؛ یعنی به جای آنکه ۰.۷۵ مصرف داشته باشیم، ۱/۲ مصرف داریم.


داوری با بیان اینکه کاهش مصرف آب نیازمند فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی است، افزود: کسی که قصد دارد مصرف خود را کاهش دهد، می‌خواهد مطمئن شود که دیگران نیزاین اقدام را انجام می‌دهند. در این فاصله باید این زخم بی آبی در کشور را با استفاده از فناوری درمان کنیم. فناوری بازگردانی آب به ما کمک می‌کند که شیب آلودگی مشهد که ۸% است، کاهش پیدا کند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools