سدها عامل خشکی دریاچه ارومیه نیستند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سدها عامل خشکی دریاچه ارومیه نیستند


سدها عامل خشکی دریاچه ارومیه نیستند/ وجود 58 هزار حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: تاثیر سدها بر روند خشکی دریاچه ارومیه حداکثر ده درصد بوده و کاهش روان آب‌ها و بارش‌های موثر، تغییر الگوی کشت، برداشت‌های بی‌رویه در بالادست و نیز تبخیر بالا در اثر تغییرات اقلیم از عوامل موثر بر این موضوع بوده است.


کیومرث دانشجو در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی آذربایجان غربی پرداخت و افزود: در حال حاضر 13 سد در استان در حال بهره‌برداری است که از این میان هفت سد در حوزه دریاچه ارومیه، پنج سد در حوزه آبریز رودخانه ارس و یک سد نیز در حوزه آبریز رودخانه زاب قرار دارد. همچنین در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در مخازن پشت این سدها نیز 755 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش دارد.   

وی با اشاره به وضعیت چاه‌های سطح استان، افزود: تعداد چاه‌های مجاز حدود 34هزار حلقه است که 4/8 درصد از آب برداشتی این ‌چاه‌ها جهت مصارف صنعت، سه درصد جهت شرب و بهداشت و 92 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وجود 58 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان

دانشجو با تاکید بر اینکه بیش از 58 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه این پدیده از جمله معضلاتی است که بحران ناشی از آن در سال‌های آتی می‌تواند تبعاتی فراتر از بحران دریاچه ارومیه را به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: شور شدن آب چاه‌ها، تخریب خاک، زلزله، نشست زمین و تخریب تاسیسات و سازه‌ها از مهمترین معضلاتی است که با ادامه چنین روندی با آن‌ها مواجه خواهیم شد بنابراین تا زمانی که اقدامات جدی در خصوص جلوگیری از تفکیک اراضی کشاورزی و تغییر کاربری اراضی و ویلاسازی‌ها انجام نشود وضعیت به همین منوال خواهد بود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی همچنین با ارائه گزارشی از اقدامات شرکت طی دولت تدبیر و امید به موضوع دریاچه ارومیه، بهره برداری از آبهای مرزی و همچنین بهره برداری از 40 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی تاکید کرد و افزود: اقدامات شرکت درموضوع احیای دریاچه ارومیه جزو تمهیدات شاخص و موثرترین فعالیت‌ها در جهت جلوگیری از تشدید روند خشک شدن دریاچه ارومیه و احیای آن بوده است.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری از 40 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی طی مدت دو سال انقلابی در احداث شبکه‌های آبیاری محسوب می‌شود که موجب شد آذربایجان غربی جزو استان‌های با عملکرد خوب در این زمینه شناخته شود.


سدها عامل خشکی دریاچه ارومیه نیستند

دانشجو با بیان اینکه سدها عامل خشکی دریاچه ارومیه نیستند، گفت: تاثیری که سدها بر روند خشکی دریاچه ارومیه داشته ناچیز بوده و حداکثر ده درصد می باشد و کاهش روان آبها و بارش های موثر، تغییر الگوی کشت، برداشتهای بی رویه در بالادست رودخانه ها و نیز تبخیر بالا در اثر تغییرات اقلیم از عوامل موثر بر این موضوع بوده است.

وی در پایان تاکید کرد: هر ساله حقآبه دریاچه ارومیه از مخازن پشت سدها رها سازی شده و با اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در خصوص هدایت مناسب روان آب‌ها همچون لایرروبی رودخانه‌ها میزان بسیار بالایی از این آب به پهنه دریاچه ارومیه می‌رسد












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools