دانلود فایل اطلاعات ایستگاه های هیدرومتری کشور :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانلود فایل اطلاعات ایستگاه های هیدرومتری کشور


ایستگاه مقیاس جریان، ایستگاه سنج رود یا ایستگاه سنجشی هیدرومتریک، محل مورد استفاده توسط هیدرولوژیست ها یا دانشمندان علوم زیست محیطی برای نظارت و آزمایش آب های سطحی است. در این مکان ها اندازه گیری های هیدرومتری سطح بالایی از سطح آب (تراز) و یا تخلیه حجمی (جریان) به طور کلی انجام می شود و مشاهدات کیفیت زیست و آب نیز ممکن است مد نظر باشد. مکان های ایستگاه های سنجش اغلب در نقشه های توپوگرافی یافت می شود. برخی از ایستگاه های سنجش بسیار اتوماتیک هستند و ممکن است قابلیت تله متری را که به یک مرکز ثبت داده مرکزی منتقل می شود، داشته باشند.


اندازه گیری مستقیم جریان یا تخلیه جریان در حال حاضر دشوار است. به جای اندازه گیری مستقیم مقدار تخلیه جریان، یک یا چند اندازه گیری جایگزین می تواند برای تولید مقادیر تخلیه استفاده شود. در اکثر موارد، یک مرحله (ارتفاع سطح آب) به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد. جریان های شیب پایین (و یا کم عمق) به شدت تحت تاثیر شرایط کانال متغیر قرار دارند. برای این جریان ها، یک سنجه دوم نصب می شود و شیب سطح آب می تواند بین سنج ها محاسبه شود. این مقدار می تواند همراه با اندازه گیری مرحله ای به منظور دقیق تر تعیین کردن تخلیه جریان استفاده شود. در ده سال گذشته پیشرفت تکنولوژیکی سنسورهای سرعت به استفاده از سرعت آب به عنوان یک جایگزین قابل اطمینان برای اندازه گیری تخلیه جریان در سایت هایی با مساحت مقطع پایدار ممکن شده. این سنسور ها به طور دائم در جریان نصب شده و سرعت در یک مکان خاص در جریان و سرعت جریان را به شیوه ای شبیه به استفاده از سطح آب سنتی اندازه گیری می کنند.


Garing Station، Carnation، Washington


در آن مواردی که فقط یک مرحله اندازه گیری به عنوان جایگزینی استفاده می شود، یک منحنی رتبه بندی باید ساخته شود. منحنی رتبه بندی رابطه عملکردی بین مرحله و تخلیه است. با تعیین اندازه گیری های گسسته تکراری از جریان تخلیه جریان با استفاده از سرعت سنج و برخی از ابزار برای اندازه گیری هندسه کانال برای تعیین سطح مقطع کانال تعیین می شود. تکنسین ها و هیدرولوژیست ها مسئول تعیین کرنش مقادیر می باشند که به طور منظم به سایت می آیند، با مسیرهای ویژه برای اندازه گیری شدت های هیدرولوژیکی (سیل و خشکسالی) و اندازه گیری تخلیه، با دنبال کردن یک دستورالعمل صریح، انجام داده می شود.


12 دسامبر 2001 عکس ایستگاه مسیر رود USGS در Huey Creek، دره خشک McMurdo، قطب جنوب.


هنگامی که منحنی رتبه بندی تعیین می شود، می توان آن را در رابطه با اندازه گیری های مرحله ای برای تعیین حجم جریان تخلیه استفاده کرد. این رکورد پس از آن به عنوان یک ارزیابی از حجم آب که از طریق جریان عبور می کند و برای بسیاری از وظایف مربوط به هیدرولوژی مفید است.


در مواردی که اندازه گیری سرعت به صورت یک جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد، تعیین سرعت انجام می شود. این تجزیه و تحلیل با استفاده از یک سنسور سرعت، اغلب یا مغناطیسی و یا آکوستیک، برای اندازه گیری سرعت جریان در یک مکان خاص در بخش عبور جریان است. یک بار دیگر، اندازه گیری های گسسته جریان تخلیه جریان توسط تکنسین یا هیدرولوژیست در مراحل مختلف تهیه می گردد. برای هر یک از تصمیم گیری های گسسته جریان تخلیه، سرعت متوسط ​​مقطع عرضی توسط تقسیم تخلیه جریان با مقطع عرضی تعیین می شود. منحنی رتبه بندی، شبیه به آنچه که برای تعیین مرحله تخلیه استفاده می شود، با استفاده از سرعت متوسط ​​و سرعت شاخص از متر به طور ثابت نصب شده ساخته شده است. یک منحنی ارزیابی اضافی که مرحله جریان را به قسمت مقطع عرضی مربوط می کند نیز ساخته می شود. با استفاده از این دو رتبه بندی، مرحله به طور خودکار جمع آوری برآورد سطح مقطع را تولید می کند، و سرعت ثبت شده به صورت خودکار اقدام به جمع آوری برآورد میانگین سرعت مقطع کرده و آن را تولید می کند. تخلیه جریان به عنوان برآورد سطح مقطع و برآورد میانگین سرعت جریان محاسبه می شود.


جریان سنج B62، ترکیبی از موج در Doddieburn، در رودخانه Mzingwine، زیمبابوه


انواع مختلف سازه های هیدرولیکی یا دستگاه اولیه برای بهبود قابلیت اطمینان استفاده از سطح آب به عنوان یک جایگزین برای جریان (بهبود دقت جدول رتبه بندی) وجود دارد، از جمله:


Weirs

  • V-notch,
  • broad-crested,
  • sharp-crested and
  • combination weirs

Flumes

  • Parshall flume


تجهیزات دیگر که معمولا در جریان جریان دائمی استفاده می شود عبارتند از:


  • Cableways - برای تعلیق هیدروگراف و متر جریان بیش از یک رودخانه برای اندازه گیری جریان بالا.
  • Stilling well - برای فراهم کردن داده یک سطح آب آرام است که می تواند توسط یک سنسور اندازه گیری شود.


اندازه گیری سطح آب:


  • Staff (head) gauges - برای نشان دادن بصری از عمق آب
  • دستگاه اندازه گیری فشار آب (Bubbler) - برای اندازه گیری سطح آب از طریق فشار.
  • Stage encoder - یک پتانسیومتر با یک سیستم چرخ و قرقره متصل به شناور در یک چاه برای ارائه خواندن الکترونیکی سطح آب.
  • Simple ultrasonic devices - برای اندازه گیری سطح آب در یک چاه و یا به طور مستقیم در یک کانال.
  • Electromagnetic gauges


اندازه گیری های تخلیه یک جریان یا کانال بدون جریان جریان ثابت می تواند با استفاده از یک متر جریان یا پروفیل فعلی Doppler آکوستیک ساخته  شود. یکی از روش های غیر رسمی که از منظر علمی قابل قبول نیست، اما می تواند مفید باشد، روش شناور است که در آن جسم شناور مانند یک قطعه چوب یا پوست پرتقال دیده می شود که در حال جریان است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools