سد زاینده‌رود در کمترین حجم ذخیره از زمان احداث :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سد زاینده‌رود در کمترین حجم ذخیره از زمان احداث

"مسعود میرمحمد صادقی" با اعلام اینکه بارش‌های اصفهان از ابتدای سال آبی تا 22 بهمن، 4.5 میلی متر بوده افزود: این رقم در سال گذشته 26 میلی متر و درمتوسط بلند مدت 60 میلی متر بوده است و در ایستگاه چلگرد که میزان بارش آن نسبت مستقیم با حجم سد زاینده رود دارد، بارش‌ها کاهش چشمگیری داشته است، به طوری که تا 22 بهمن 193 میلی متر بارش را نشان می‌دهد، این میزان در سال گذشته 818 میلی متر و در متوسط بلند مدت 773 میلی متر بوده که حاکی از کاهش 75 درصدی در سال جاری است، البته در شب گذشته بارش نسبتاً خوبی داشتیم و میزان بارش‌ها در اصفها ن با افزایش 6 میلی متر به 10 میلی مترو در چلگرد با افزایش حدودی 47 میلی متری به 250 میلی متر رسیده است.

وی در ادامه با ارائه نموداری بیان شد که طی سی سال گذشته در منطقه کوهرنگ حدود 4 درجه افزایش دما ثبت شده که این موضوع سبب کاهش چشمگیر ذخیره برف منطقه شده است، به‌طوری که درسال جاری فقط سه سانتی متر برف به ثبت رسیده است، این مقدار در سال گذشته 79 سانتی متر و در میانگین بلند مدت عدد 100 سانتی متر را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در ادامه افزود: حجم ذخیره سد زاینده رود هم اکنون به پایین‌تر از 130 میلیون متر مکعب رسیده است که با مقدار قابل توجه رسوب در مخزن سد، حاکی ازشرایط بحرانی شدیدی می‌باشد. شایان ذکراست این حجم در سال گذشته 230 میلیون متر مکعب بوده است. ایشان افزود با توجه به مطالب ارائه شده طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود امکان توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد و علاوه بر زراعت، باغات نیز در معرض خطر جدی قرار دارند.

میرمحمد صادقی تصریح کرد: در همین راستا طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی نیز به جدیت در حال اجرا و پیگیری است که به توجه به شرایط موجود و پیش رو مشکلات شدیدی برای کارهای اجرایی نیز در پیش خواهد بود.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: حجم سد زاینده رود از سال 1350 تا 1397 یک سیر نزولی را نشان می‌دهد که سال جاری با کمترین حجم، بحرانی‌ترین شرایط را رقم زده است و آمارها حاکی از آن است که بقیه سدهای استان نیز شرایط مطلوبی ندارند و وضعیت مشابهی را دارند و این به منزله هشدار جدی به تمام مشترکین و دستگاه‌های اجرائی در سال آبی جاری (ابتدای مهر 96 تا پایان شهریور 97) است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools