پاسخ‌های «طبیعت‌پایه» برای حل دغدغه‌های آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




پاسخ‌های «طبیعت‌پایه» برای حل دغدغه‌های آب

چندین سال است که جهانیان بنا به پیشنهاد سازمان ملل در اجلاس سران سال 1992 ریو، روز 22 ماه مارس میلادی (برابر با 2 فروردین) را به عنوان" روز جهانی آب " گرامی می‌دارند. " تم عمومی " با "شعار مخصوص جهانی آب" هر سال هم توسط سازمان ملل اعلام می‌گردد تا کشورها حسب آن موضوع گزارش‌های خود راتنظیم و ارائه نمایند.

 تم امسال "Nature for Water’ – exploring nature-based solutions to the water challenges we face in the 21st century" یا (طبیعت برای آب – برای چالش‌های پیش رو در قرن 21 راه‌حل‌های مبتنی برطبیعت را بیابید) توسط سازمان ملل انتخاب و کشف پاسخ‌های "طبیعت پایه" را توصیه کرده‌اند. موضوعی که ازدیر باز و روزگاران گذشته با زندگی بشر، فرهنگ وجغرافیای مناطق گره خورده است.

مراسم گرامیداشت، که باهدف یادآوری" ارزش‌ها، خدمات، بهره‌ها " و نیز مخاطرات " بود و نبود " آب کشورهای مختلف برگزار می‌شود، بسیار متنوع است. هر کشور پیشرفت‌ها و فعالیت‌ها ی خود درزمینه "آب"، را معرفی ودر صورت لزوم گوشه‌هایی از مراسم آیینی و اسطوره‌ای خاص خود را هم نمایش می‌دهند.

در ایران، به علت تقارن روزجهانی آب (دوم فروردین) با تعطیلات اداری نوروزی، اجرای همزمان مراسم با سایر کشورها مقدور نیست از اینرو، روز 13 اسفند هر سال برای بزرگداشت روز جهانی آب تعیین شده است. روز سیزدهم اسفند ماه در تاریخ اسطوره‌ای ایران به نوروز آب‌ها و رودهای روان، نامیده شده است. در این روزایرانیان باستان کنار رودخانه‌ها رفته و با پاشیدن گلاب در آن آب را گرامی می‌داشتند.

پاسخ‌های طبیعت پایه در بعضی از کشورها ازجمله ایران، فراوان است. اختراع قنات وآبکشی ازآن، برقراری نوبت بندی آب درقنوات کشور، کاهش و یا افزایش مدت مدار آب (تعیین مدار آب تا هر 18 روز یکبار در شرایط خشکسالی)، ممنوعیت کشت و یا توسعه سطح کشت در اراضی آبخور قنوات در شرایط کم آبی، انتخاب وکشت گونه‌های مقاوم به خشکی، شوری و یا کم آبدوست، آبیاری تنبوشه ای، کوزه‌ای، کوچ نشینی وبرقراری روابط بهره برداری فصلی آب ومرتع، و..... از این دست پاسخ‌های طبیعت پایه برای حل دغدغه‌های آب هستند.

مراسم آیینی و اسطوره‌ای‌های قابل ذکری هم در باره پاره‌ای از موارد وجود دارد که در صورت لزوم می‌توان به آنها اشاره کرد. در مورد چاه‌های عمیق هم می‌توان از پیشنهاد پاسخ طبیعت پایه سازمان ملل استفاده کرد و با اجرای آن بهره‌برداری از آب، مصرف برق، سوخت فسیلی و هزینه های یک چاه را به طور مناسبی کاهش داد. در این زمینه محاسباتی صورت گرفته که اگر چه قبلاً جهت علاقمندان به همکاری ارسال شد اما تاکنون توفیقی به‌دست نیامد. اجرای این پیشنهاد علاوه برخواست و علاقه‌مندی مدیریت منابع آب و مالکان خصوصی چاه‌ها، به همکاری مسئولین، مدیران، مهندسان، مروجان و همکاران وزارت جهاد کشاورزی، بهره‌برداران و کشاورزان منفرد که حلقه‌های بهم پیوسته بخش آب هستند نیز بستگی دارد.

با امید اینکه بتوان آب مورد نیاز برای تداوم حیات و بقای نسل‌های آینده، و آینده کشور که هم‌اکنون با سهل انگاری و یا بی‌دقتی بعضی از افراد، نابود می‌شود را حفاظت کرده و اقدامات «صرفه‌جویی طبیعت پایه» را کامل کرد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools