تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها راهکاری برای افزایش آب سفره‌های زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها راهکاری برای افزایش آب سفره‌های زیرزمینی

تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها راهکاری برای افزایش آب سفره‌های زیرزمینی

افت زیاد سطح ایستایی و روند نامطلوب کمی و کیفی آبدهی چاه‌ها، چشمه و قنات‌ها در اغلب دشت‌ها، به هم خوردن تعادل آبی وبه تبع آن تعادل زیست محیطی حوزه‌های آبخیز، ناپایداری کشاورزی و در نهایت تشدید روند بیابان‌زایی در کشور معلول مستقیم بهره برداری بیش از حد از منابع آب زیر زمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در خصوص وضعیت دشت‌های استان هرمزگان، گفت: عمده دشت‌های استان دارای بیلان منفی هستند و از لحاظ پتانسیل آب زیرزمینی ضعیف بوده و از نظر شوری نیز غیرقابل استفاده می باشند.

هوشنگ ملایی با اشاره به افت سطح آب در دشت ها افزود: طی دو دهه خشکسالی آب دشت‌های استان بخصوص دشت کردی شیرازی حدود 40 متر افت کرده است.

وی گفت: در راستا حفاظت از منابع آب زیرزمینی و احیای دشت ها طرح های تغذیه مصنوعی متعددی در دست اجرا و مطالعه داریم.

ملایی با اشاره به طرح های در حال اجرا تصریح نمود : عملیات تکمیلی تغذیه مصنوعی شمیل و آشکارا در شهرستان حاجی آباد با پیشرفت  فیزیکی70 درصدی - عملیات تغذیه مصنوعی دشت بنو در شهرستان پارسیان با پیش رفت فیزیکی 80 درصدی و تغذیه مصنوعی لاورمیستان بستک در حال انجام است.

وی همچنین در خصوص طرح های در دست مطالعه افزود: طرح های تغذیه مصنوعی میناب – دهنگ فتوئیه – گزیر – کرمون – دهستان بالا و شهدادی نیز پس از مطالعات و بررسی های اولیه به زودی عملیات اجرایی آنها نیز آغاز خواهد شد.

هوشنگ ملایی کنترل و مهار سیلاب‌ها و ذخیره مقدار مازاد آن، به تعادل رسانیدن وضعیت آبخوان‌ها، جلوگیری از پدیده نشست زمین و استفاده از ظرفیت مخزن زیرزمینی برای ذخیره آب مازاد در فصل غیر زراعی را از جمله مزیت های اجرای این طرح‌ها ذکر کرد و افزود : با احداث حوضچه‌های تغذیه مصنوعی در این دشت ها تا حدود زیادی کاهش محسوس آب سفره های زیرزمینی را به تأخیر خواهد انداخت.

وسعت دشتهای استان هرمزگان حدود 20 هزار کیلومتر مربع می باشد که منابع آب زیرزمینی و سطحی استقرار یافته در آنها جهت توسعه کشاورزی و سایر مصارف مورد استفاده قرار می گیرند.

در استان هرمزگان به طور متوسط سالانه از 1.5 میلیارد متر مکعب آب برداشتی از منابع آب زیر زمینی، بیش از 90 درصد بخش کشاورزی و مابقی آن در بخش شرب ، بهداشت و صنعت مصرف می‌شود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools