انتشار کتاب "آب و رشد سبز" در زمینه راهبردهای توسعه‌ای بخش آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




انتشار کتاب "آب و رشد سبز" در زمینه راهبردهای توسعه‌ای بخش آب


کتاب «آب و رشد سبز» به همت جامعه مهندسان مشاور ایران در زمینه راهبردهای توسعه‌ای بخش آب منتشر شد.

کتاب «آب و رشد سبز» که ترکیبی «ترجمه‌ای – تألیفی» از اثری تحت عنوان «water and green growth» است، به کوشش سیدعیسی بزرگ‌زاده پدید آمده و نخستین متن علمی فارسی در نوع خود به شمار می‌رود. اصل اثر که در دستهٔ کتب مرجع حوزه توسعه جای می‌گیرد و راهبردهای توسعه‌ای پیرامون آب را به بحث می‌گذارد، ماحصل پژوهش مشترکی از «گروه آب و رشد سبز» و «شورای جهانی آب» است.

در فصل پایانی این اثر، شیوه‌های ارائه‌شده بر مبنای نمونه‌های عینی برای حوزه سرزمینی ایران، نمونه‌سازی و در قالب تألیفی هم‌راستا با اثر اولیه، ارائه‌شده است.

بر این اساس می‌توان گفت هدف از انجام پژوهش آب و رشد سبز، ارائهٔ پارادایمی است که به کمک آن بتوان کشورها را راهنمایی کرد تا متناسب با شرایط درون‌زا و برون‌زای بخش آب خود، سامانهٔ حکمرانی آب ویژه‌ای را طراحی و راه‌اندازی کنند که به کار تعریف و اجرای پروژه‌های سازگار با مؤلفه‌های سه‌گانهٔ توسعهٔ پایدار (اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی) آید.

گروه آب و رشد سبز نخست 26 پروژه و در گام بعدی 11 پروژهٔ بزرگ و متفاوت از کشورهای مختلف را مورد تجزیه‌ و تحلیل ژرف قرار داده‌اند و نقش عوامل درون‌زاد و برون‌زاد و نیز نهادهای آبی، نهادهای حاکمیتی، بازار گرا و جامعه‌محور را در آن‌ها بررسی کرده‌اند. با کمک نتایج این 11 مورد مطالعاتی، مدلی راهبردی طرح‌ریزی و ارائه شده که به کمک آن می‌توان در هر کشور میزان تأثیرگذاری، نقش‌آفرینی و تکامل هر یک از نهادهای آبی و ابزارهای سیاست‌گذاری را ارزیابی کرد.

در فصل پایانی کتاب حاضر، نگارنده پس از مرور اجمالی عوامل درون‌زاد و برون‌زاد و عملکرد بخش آب، با کمک این مدل، وضعیت نهادهای آبی و ابزارهای سیاست‌گذاری را در ایران سنجیده است. نتایج به‌دست‌آمده از این مدل نشان می‌دهد که در ایران نقش‌آفرینی و میزان تکامل هیچ‌یک از نهادهای آبی در شرایط مطلوب قرار ندارد اگرچه به‌طور نسبی نهاد حاکمیتی بهتر از دو نهاد دیگر و نهاد بازار گرا بهتر از نهاد جامعه‌محور است.

این کتاب بر این تاکید دارد طی رابطه‌ای دوسویه، هم نهادهای آبی و ابزارهای سیاست‌گذاری مؤثر می‌توانند به پیدایش یک پروژه سبز و هم‌راستا با توسعه پایدار بیانجامد و هم یک پروژه سبز و سازگار با توسعه پایدار قادر است به بهبود و تکامل بیشتر نهادهای آبی و ابزارهای سیاست‌گذاری یاری رساند.

 همچنین «آب و رشد سبز» دانشی نسبی در خصوص پیدایش ایده توسعه پایدار و پارادایم‌های وابسته فراهم می‌کند تا تصمیم سازان و تصمیم گیران بتوانند با نگاهی ژرف‌تر و دانشی‌تر به طرح‌ریزی سامانهٔ راهبری آب کشور بپردازند.

این کتاب به همت و پشتیبانی علمی جامعه مهندسان مشاور ایران در شمارگان یک هزار نسخه توسط انتشارات فرهنگ صبا منتشرشده و به قیمت 250 هزار ریال در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools